Argentinië – Algemeen

14 november 2023 - Buenos Aires, Argentinië

Waar moeten we beginnen! Argentinië was een geweldig avontuur die we ook zeker aan iedereen willen aanraden. Toen we uit Bolivië toekwamen in Argentinië duurde het even langer voor ons aan te passen. Hun Spaans heeft een heel ander dialect die we niet gewend waren en de wisselkoers is er verwarrend. Meer details over de wisselkoers beschrijven we verder wat meer over. Mocht je zelf Argentinië willen bezoeken heb je minstens 3 weken nodig. 3 weken is zelfs wat te weinig. Wij waren hier voor 5 weken en met een extra week hadden we ons nog goed kunnen bezighouden.

Wij maakten de volgende stops: Salta – Puerto Iguazu – Buenos Aires – El Calafate – El Chalten – Bariloche – Mendoza. Op Emma’s lijst stond nog Ushuaia. Mochten we plots met de loterij winnen gaan we erheen en maken we meteen een cruise naar Antarctica! Puerto Madryn had ook nog een fijne stop geweest, vooral voor het zeeleven. De Falklandeilanden (Islas Malavinas) hadden we een andere keer ook graag bezocht. Dit is in Argentinië nog steeds een gevoelig onderwerp wegens de oorlog met Engeland meer dan 30 jaar geleden.

Om van punt A naar Z te geraken in het land is niet zo simpel als van Brussel naar de kust rijden. De kortste afstand die wij hebben afgelegd per bus was van El Calafate naar El Chalten. Deze duurde al bijna 3 uur. De afstanden zijn hier absurd. De bus is ook niet altijd de goedkoopste optie. Een bus op voorhand boeken via Busbud van Puerto Iguazu naar Buenos Aires kwam neer op 90 euro per persoon (rit van 22 uur) en met het vliegtuig betaalden we 54 euro voor ons beiden. De vlucht duurde amper 1u30. Beter dan 22 uur met de bus. Vliegen is dus ook interessanter om tijd te besparen en zo meer plekken te kunnen bezoeken!

Hoe zit het nu met de Argentijnse Wisselkoers en toeristische koers?
Kort en simpel samengevat: Er is flink veel inflatie in Argentinië. Ze hebben de laatste jaren erg veel geld bijgedrukt. Tussen 15% en 20% van de bevolking werkt voor de overheid, een groot stuk van het overheidsbudget dus. De reden dat Argentinië in een financiële put zit is te danken aan decennia slecht politiek beleid. Ze willen de Argentijnen ook extra “straffen” met een toeristenkoers in te voeren. De koers van dollar naar peso is – 1euro > 370pesos. Wanneer Argentijnen dus dollars willen wisselen, is dit de koers die ze ook krijgen. Ze kunnen ook maar 200 dollar per maand wisselen bij officiële wisselbureaus. Voor toeristen is het veel voordeliger. De koers kan dagelijks sterk veranderen en kan in elke streek anders zijn.

Wij hadden op voorhand dollars afgehaald in Ecuador om in Argentinië te wisselen. We hadden de pech dat we enkel briefjes kregen van 20 dollar en deze waren soms vies (bestempeld of op geschreven). Je krijgt de beste wisselkoers wanneer je propere brieven van 100 dollar wisselt. Wij kregen voor onze propere briefjes van 20$ bijvoorbeeld 1$>850p en voor de vuile 1$>840p. Mochten wij hier een biljet van 100 $ wisselen, was de wisselkoers bijvoorbeeld 1$>870p. Het kan dus heel erg verwarrend zijn, maar onze tip is, neem genoeg cash mee en zorg dat deze grote en propere brieven zijn. Om wisselkantoren te vinden is ook niet moeilijk. Veel mensen roepen in drukke winkelstraten of je geld wilt wisselen en ze nemen je dan mee naar kantoortjes. Anders heb je in galerijen ook wel winkeltjes waar ze geld wisselen (illegale kantoortjes van de zwarte markt).

Je hebt hier ook de Western Union waar je geld naartoe kan sturen en hierbij de toeristische koers kan afhalen. Vele toeristen doen het ook op deze manier, maar je moet een account aanmaken. Nog een goede en belangrijke tip in verband met betalen in Argentinië. Visa heeft een overeenkomst met het land. Wanneer je met uw Visakaart betaalt op restaurant, winkel, etc., wordt de toeristische koers afgerekend. Dit geldt niet als je met je Visa geld wilt afhalen bij een normale bank!

Natuurlijk een niet te missen onderwerp is het eten en de wijn in Argentinië. Op restaurant gaan was voor ons ook een hoogtepunt van de dag! We hadden een groter budget aangezien we de wisselkoersen en de inflatie vergeten waren. Wat maakte dat we vaak goed konden gaan eten en voor de eerste keer niet op ons budget moesten letten. Dit was geweldig. Na 5 weken Argentinië hebben we natuurlijk een overdosis aan vlees gehad. De chocolade is er ook heerlijk en een specialiteit in Patagonië. Sommige plaatsen in Argentinië waren ook wat duurder dan andere. Salta was voor ons bijvoorbeeld goedkoop. Op restaurant, betaalden we hier voor 2 steaks + 2 wijnen ongeveer 20-25 euro. Tegen dat wij in Patagonië waren, was het al makkelijker 40-50 euro.

Nog de laatste “wistjedatjes”; we lazen dat ze in Argentinië niet echt op tips staan te wachten. Pas op onze tweede stop in Argentinië zagen we op hun afrekening staan dat ze echt wel tip verwachten. Wees dus niet zoals wij in Salta en vergeet geen tip te geven! Zeker met de huidige financiële situatie worden tips gewaardeerd. Tenslotte zijn de meeste winkels gesloten van 13u-16u omdat het siësta tijd is. Op zondag zijn zelf alle winkels bijna gesloten in sommige grootsteden.

Nu een samenvatting van onze favoriete stops, aanraders en prijzen (prijzen dateren van Oktober/November 2023).

Salta

-       Free walking tour

-       Museum of High Altitude Archaeology (3000 pesos per persoon)

-       Kabelbaan naar het uitkijkpunt (mirador) van de stad

-       Huur een auto en rij naar het noorden voor de 7+14- kleurige berg. Verblijf er ook één nacht of 2. Hier heb je ook de Argentijnse zoutvlaktes waar je ook originele foto’s kunt maken. Een georganiseerde tour raden wij minder aan. Deze was heel langdurig en er was weinig flexibel.

Restaurants:

-       El Charrúa (beste steak die wij hebben gegeten hier in Argentinië)

-       Viracocha (heeft bier op basis van coca-bladen)

Puerto Iguazu

Activiteiten

Iguazu falls Argentijnse kant --> Wees er vroeg bij. Lees onze post met welke routes wij aanraden op volgorde.

Kost; 20 000 pesos PP

Bus; 2600 pesos PP

Iguazu falls Braziliaanse kant -->  Vermijd uren tussen 11-15 uur en weekends. Toen wij vertrokken om +/-15u30 was er zelf geen file meer aan de ingang. Wij hebben bij aankoop van ons ticket 1 uur moeten wachten om te mogen beginnen aanschuiven om dan 1u20 te wachten om binnen te gaan.

Kost; +/- 17 euro PP

Bus; 2200 pesos per persoon

Dagtrip Paraguay voor Salto Del Monday -->  Aangeraden om per boot over te steken.

Kost; 16,5 US Dollar PP en ingang op het viewpoint is hierbij mee inbegrepen.

Boot; 3000 PP voor heen en terug

Restaurant:

Restaurante la Rueda

Buenos Aires

Activiteiten:

-       Free walking tour (+ tour van La Boca is een must = 10$ pp)

-       Beatles museum

-       Cementerio de la Recoleta – 3000 pesos PP

-       Hop-on/off bus (vooral om wegwijs te worden in deze metropool) – 22000 pesos voor 48 uur PP

Restaurants:

-       Paseo La Plaza (fijne plaats voor een kleine snack en drankje)

-       Broccolino

-       Santo Manjares

-       The new Brighton

El Calafate

Activiteiten:

-       (mini-) trekking over gletsjer Perito Moreno. Boek rechtstreeks met Hielo & Aventura, zij zijn de enige die deze tours op de gletjers mogen organiseren voor de volgende 20 jaar. Hierbij betaal je dan geen andere tussenpartijen.
Ingang nationaal park is 12 000 PP – 2de dag 50% korting.
Tip – boek met transfer!
Tip – neem een gewone trekking waarvan 3 uur op het ijs als je langer van deze prachtige gletsjer wilt genieten. Wel duurder dan.

-       Torres Del Paine – dagtrip met South Road
Ingang national park is 35 US dollar PP.
https://www.southroad.com.ar – prijzen hangen af van het laag/hoog seizoen.

-       Proberen van verschillende chocoladeshops uit!

Restaurants:

-       Kau Kalshen (lekkere kaas en chocolade fondue)

-       Casimiro Biguá Parrilla & Asador (Patagonische BBQ – lamsvlees!)

-       Isabel Cocina Al Disco

El Chaltén

-       Hike trail Laguna Torre

-       Hike trail – Sendero al Fitz Roy

-       Restaurante Ahonikenk

-       Butch, bar de Carnes (behoort bij onze top 5 van lekkerste steaks in Argentinië)

-       La Vinería

Bariloche

Activiteiten:

-       Dagtrip door nationaal park Nahuel Huapi (auto nodig of tour?)

-       Chocolade kopen!

-       Kabelbaan – Teleférica Cerro Otto, indien deze open is

Restaurants:

-       El Mallín (één van onze meest favoriete restaurants van Argentinië)

-       Rincón Patagónico (nog eens lekker BBQ lamsvlees)

-       La Casita Restaurante Bariloche (streak behoort bij onze top 5 van steaks maar de side diches waren maar “oké”)

Mendoza

Activiteiten:

-       Wijntoer is onmisbaar. Wij hebben rechtstreeks bij een organisatie geboekt i.p.v. bij tussen organisaties zoals bvb. Tripadvisor. Wij bespaarden hiermee 100 dollar per persoon! Je hebt 2 streken waar je kan wijnproeven. De gekendste is Maipú maar wij bezochten Luján de Cuyo en waren ook de enige die dag (privétour dus).
www.wineandride.com.ar  boeken doe je hierna via Whatsapp.
Wij betaalden cash 55 000 pesos per persoon. Met de kaart had deze 60 000 pesos geweest.

Restaurants:

-       El Asadito (behoort bij onze top 5 beste steaks in ARG)