Argentinië – Mendoza

11 november 2023 - Mendoza, Argentinië

Onze laatste stop in Argentinië, Mendoza! Mendoza is de 3de grootste stad van Argentinië en is vooral bekend voor de goede wijnen. Wij dronken wijnen over heel Argentinië en de meesten kwamen vanuit de Mendoza streek. De stad is ook heel groen, wat zalig is want het is er het hele jaar door erg warm en de vele bomen zorgen voor afkoeling in de stad. Ook hebben ze vele parken. De Mendoza streek was eerder een woestijn. Het water die uit de Andesgebergte komt, zorgt voor de irrigatie van de streek en de wijngaarden. De stad staat ook gekend om één van de veiligste te zijn van Argentinië en is ook de properste.

We keken er dus naar uit om onze laatste 4 dagen hier door te brengen. Op 4 november kwamen we er in de voormiddag toe met het vliegtuig van Bariloche. Hierna namen we een taxi naar ons logement waar we onze bagages dan achterlieten en de stad ingingen. Je ziet dat ook hier Italiaanse invloeden zijn door de vele restaurants. We kwamen een pizzeria tegen met opties zonder tomaten voor Emma, we aarzelden niet om van een goede pizza te smullen. Hierna gingen we verder de stad in om een plaats te vinden waar we nog geld konden wisselen. In Mendoza was het één van de moeilijkste plaatsen voor ons om een goede wisselkoers te vinden voor kleine dollarbriefjes (20$, chicos genaamd). Ze gaven ons de slechtste koers tot nu toe, 740 in plaats van 840 (wat het laagste was dat we deze ooit hadden gewisseld). We wisselden voor weinig maar gelukkig hadden we nog biljetten van 50 euro die we erna voor een goede en normale koers hebben kunnen wisselen.

We waren al snel moe en keerden terug naar ons logement voor een siësta. Alle winkels zijn dan ook gesloten. Na onze siësta hebben we enkel nog een kleine wandeling gemaakt. Er was toen een wedstrijd aan de gang van de Buenos Airse voetbalgroep “Bocca Junior” tegen god knows welke andere ploeg. Bijna alle Argentijnen zaten vast geklauterd voor tv’s in bars en restaurants. Ergens waren we tevreden dat ze verloren waren, want tijdens de match was er al veel rumoer op straat.

Op zondag 5 november hadden we graag een free walking tour gedaan maar deze doen ze dus niet op de rustdag van de week. Ook hadden we nog 2 andere activiteiten op de planning staan die we absoluut wouden doen, maar helaas wordt de Zondag rustdag hier wel heel serieus genomen. We wandelden dan wat door de stad, die bijna helemaal dood was. We besloten toen om naar het busstation te stappen, aan de andere kant van de stad, om onze bustickets te boeken om naar Chili te gaan. In de namiddag gingen we voor een laatste keer, dachten we althans, bij een goed Argentijns restaurant gaan eten. Emma bestelde een gewone steak, maar kreeg een gigantisch stuk vlees. Het eten was natuurlijk weeral heerlijk. Emma kreeg niet alles op en we wouden deze dan meenemen mochten we ergens zwerfhondjes vinden. Met al dat vlees gingen we naar het grootste park van Mendoza genaamd, Parque General San Martin. Deze is ook de grootste (aangelegde) park van heel Zuid-Amerika. Heel het park was vol met families die samen van hun zondag aan het genieten waren. We konden maar geen zwerfhonden vinden, maar zagen twee vrouwen met hun hond spelen aan wie we dan de restjes gegeven hadden. De hondjes waren in ieder geval superblij met het overschot!

Maandag stond op onze planning om naar de Cacheuta zwembaden te gaan. Je kan deze ook boeken met een transfer van Mendoza. Deze was echter al volgeboekt en we besloten dan om er met een taxi heen te gaan. Met de transfer kom je er met openingstijd toe (10u) en ben je weer in de stad om 18u. Éénmaal daar, was het helemaal anders dan we hadden verwacht of van wat we ook op de foto’s hadden gezien. Toen we hen mailde, vertelde ze dat het een rustige dag ging worden. Het was allesbehalve rustig. We kwamen er tegen 10u30 toe en alle baden zaten helemaal vol. Het was er heel druk. We zochten een picknickbank dat nog vrij was en Loïc ging de zwembaden uitproberen. Emma had er geen zin in om zich tussen al het volk te proppen en besloot dus om wat in het zonnetje te zitten. Er waren een twintigtal verschillende zwembaden van verschillende temperaturen. Buiten het volk meegerekend waren deze natuurlijke zwembaden aangenaam en de omgeving prachtig. We wouden rond 14:00 terug naar Mendoza vertrekken maar toen waren er geen taxi’s beschikbaar. We hadden er ook geen bereik dus we konden ook geen Uber opvragen. We vroegen aan een local hoe we terug in Mendoza konden geraken (het is ook 40 minuten rijden van het centrum). Hij had ons aangeraden om op de bus te wachten. Tegen 14u40 kwam er dan een bus door die we namen naar het busstation van Mendoza. Dit was ook heel goedkoop, ongeveer 1,50 euro voor ons beide. Hierna aten we onze lunch/diner en gingen we terug naar ons logement.

Op onze laatste volledige dag in Mendoza en ook Argentinië hadden we een must-do op onze planning staan. We gingen namelijk een wijntour maken met de fiets, Bike & Wine. We kwamen tegen 10u aan onze eerste wijngaard. Deze werd beheerd door de familie Altieri die geïmmigreerd was vanuit Italië begin 1900. We kregen hier een mooie rondleiding van hoe ze vroeger hun druiven teelden en wijn maakten tot nu. Ze hadden een prachtige collectie wijnen van 1999 tot nu. Hierna namen we onze fiets en gingen we met onze gids de wijngaarden in. We maakten verschillende stops en kregen hier en daar wat uitleg. Na een half uurtje fietsen gingen we naar onze tweede wijnboerderij. Voor we aan de 2de rondleiding begonnen hadden we eerst 2 uur de tijd om te lunchen en wijn te proeven. We kregen een volledige 5 gangen-menu. Wat hadden wij hier heerlijk gegeten en gedronken! We kochten er zelf een fles wijn om er later nog van te kunnen genieten. Na een volle maag en in totaal al 9 glazen wijn verder, maakten we een kleine rondleiding door hun productie. Hierna namen we terug de fiets, gelukkig voor niet te lang, amper een 10 minuten fietsen naar de volgende wijngaard. Hier kregen we snel terug een rondleiding van de 3de en laatste wijnboerderij. Je had hier ook een geweldig uitzicht op de wijngaarden en op de besneeuwde bergtoppen die ongeveer 80-100 km verder waren. We proefden dan nog zo een 4 wijnen en kochten alweer een fles. Hierna gaf onze gids ons een lift, dichter bij het centrum, waar we dan makkelijker een Uber terug konden nemen naar de stad. We kwamen tegen 18u toe aan ons hotel en waren natuurlijk niet meer in staat om nog veel te doen. Onze magen zaten nog vol eten en wijn. Maar helemaal voldaan natuurlijk! Een perfecte afsluiter als je het ons vraagt!

De 8ste was het dan zover, 5 weken in Argentinië waren dus al voorbij. We namen een bus richting Santiago De Chile waar we op de 10de een vlucht zouden nemen naar Australië.
Meer details hierover komt later. Argentinië komt toch bij één van onze meest favoriete landen terecht. Onze magen zijn wél blij dat we binnenkort wat anders gaan eten dan veel vlees, aardappelen, kaas en wijn. Tot snel!