Singapore: Algemeen

13 april 2024 - Singapore, Singapore

Het was heel interessant om een grootstad als Singapore te bezoeken. De stad van Singapore is dan ook het land. Deze werd gebouwd op een groot moeras. Het is hier het hele jaar door rond de 30°C met een regenseizoen tussen November en Januari. Wat ons opviel is dat de stad niet voetgangersvriendelijk is. Het duurde soms erg lang voor we een plek vonden om over te steken. Soms moesten we verschillende winkelcentra of andere complexen binnen voordat we een autostraat konden oversteken. Het was niet gemakkelijk om de stad te voet te verkennen.

Gelukkig is het openbaar vervoer hier relatief goedkoop en goed geregeld. Via Google Maps ben je makkelijk wegwijs door de stad en krijg je verschillende opties hoe je van A naar B kunt geraken. De metro’s zijn erg netjes en de bussen brengen je naar meer afgelegen plaatsen heen. Bussen zijn hier het goedkoopste en je kan via Google Maps zien hoever de volgende bus is van jouw halte. Je kan een vervoerskaart kopen aan de luchthaven voor 10 Singapore Dollars. Hier heb je dan 5 dollar op om meteen te gebruiken. Deze werkt voor zowel bus als metro. Je kan ook jouw Visa of Mastercard gebruiken om te betalen. Er bestaan toeristenkaarten voor 2 tot 3 dagen. Wij verbleven er 5 dagen dus hebben wij voor de klassieke kaart gekozen.

Je kan je ook per fiets verplaatsen doorheen de stad. Helaas is dit duurder dan het openbaar vervoer en men mag ook niet overal fietsen. Voor een half uur betaal je 4 dollar (met de bus voor een rit betaal je soms nog geen dollar). Mocht je enkele minuten over dat half uurtje zitten, betaal je er al meteen $8 voor. Deze fietsen werken enkel met een applicatie. Er moet ook een Visa of Mastercard voor geregistreerd worden.

Singapore is de duurste stad in Azië. Via een kennis (die er +10 jaar heeft gewoond), hebben we advies gekregen waar we het beste zouden logeren aan een “betaalbare” prijs. Hij raadde aan om in de buurt van “Lavender” te verblijven. Deze is dicht bij het stadscentrum en goed gelegen. Het goedkoopste hotel dat we echter konden vinden was 100 euro per nacht. Emma’s kennis had ons ook gewaarschuwd voor mocht je willen verblijven in hostels. Blijkbaar zijn er hostels waar je per uur betaalt in plaats van per nacht. Zo had hij in het verleden verschillende bezoekers die deze fout hadden gemaakt. Gelukkig konden ze dan wel bij hem terecht. Het is zeker een aanrader om op voorhand jouw logement te boeken want ons hotel was helemaal volzet. Dit was de kleinste kamer die we tot-nu hadden op onze wereldreis.

Singapore is heel divers. Je hebt er vele Chinezen, Indiërs, Maleisen, Westersen die er wonen en werken. We zouden niet kunnen zeggen wie een “echte” Singaporeaan is. Je kan er dus ook iedere soort Aziatische keuken terugvinden. Uiteten in Singapore is duur. Er zijn wel verschillende foodcorners waar het goedkoper is.

Onze meest favoriete plaatsen, aanraders en prijzen (prijzen dateren van april 2024).
Activiteiten

·      Via Klook kan je met een mooie korting een groepsticket kopen die je voor verschillende activiteiten kunt gebruiken.
Wij kozen voor de kabelbaan, SEA aquarium en ijsjes museum. Je kan uit 31 activiteiten kiezen!

·      Mocht je interesse hebben om naar de Universal Studio’s te gaan, boek deze dan NIET via Klook.
Als je jouw tickets rechtstreeks aankoopt met een Mastercard kan je het park 1 uur eerder binnen en krijg je een gratis cadeau. Hierdoor hebben wij nooit langer dan 20 minuten moeten aanschuiven. Wij waren dan ook al om 14 u vertrokken omdat we alles gedaan hadden en we niet langer dan 30 minuten meer wouden aanschuiven. Mocht je hetzelfde willen doen, kan je deze hierna combineren met het S.E.A. aquarium die zich 100 meter verder bevindt.

·      Marina Bay Sands
Onze grote tip: koop geen ticket voor de Observation deck. Ga in de plaats naar ofwel restaurant LAVO (hier gingen wij heen) of Cé LA VI. Deze bevinden zich ook op het deck en voor dezelfde prijs kan je een lekkere cocktail drinken!
Belangrijk! Zorg dat je netjes gekleed bent, geen flipflops/korte shorts. Anders zullen ze jouw toegang weigeren.
Vanaf dit deck kan je Maleisië en Indonesië zien!

·      Gardens by the Bay
Je hebt hier ‘s avond 2 lichtshows die je gratis kunt bewonderen (om 19u45 en 20u45). Hier komen heel wat mensen op af. Het is ook fijn om het overdag eens te bezoeken. Onze tip: ga voor de lichtshow ruim op tijd en probeer hier op de hogere verdieping een plaatsje te bemachtigen (rode dot op onderstaande kaart). Hier heb je een goed overzicht over de bomen. Er zijn nog heel wat andere zaken te bezichtigen maar tegen betaling. Dit hebben wij achterwegen gelaten.

Map Gardens By The Bay

·      Luchthaven – Changi Airport
Als je van hieruit een vlucht neemt, zorg dat je ruim op tijd bent! Vanaf 11u kan je hier aan verschillende activiteiten deelnemen. Bijvoorbeeld: een Canopy Walk, doolhof, tuin, spiegeldoolhof, springnetten, etc. Deze zijn allemaal tegen betaling dus hebben we ook links laten liggen. Niet te missen en ook gratis is de Jewel. Dit is een grote kolkachtige waterval in het midden van het complex. Het is omringd door allerlei soorten planten die je de indruk geven dat je in een jungle bent.

Voor de betalende attracties kan je het beste ook bij Klook boeken of ter plaatsen:

·      Ontdek; Little India, China Town, Bugis street en de Arabische straat

Food markets die je niet mag missen:

·      Lau Pa Sat

·      Makansutra Gluttons Bay