Singapore: 4-daagse

11 april 2024 - Singapore, Singapore

Singapore is het kleinste land van onze reis. Dit is meer een stad dan een land maar niettemin de moeite waard om te bezoeken. We landden in de luchthaven ’s avonds om 20:30. De luchthaven van Singapore is heel bekend dankzij de pracht van zijn architectuur en de talloze activiteiten. De douanecontrole verliep vlotjes, heel technologisch en zonder enig menselijk contact. Tegenwoordig moeten we in hoogontwikkelde landen onze vingerafdrukken laten scannen. Dit was het geval in Japan, Thailand, Maleisië en nu te Singapore, het hoogst economisch ontwikkeld land van Azië. Na het oppikken van onze bagages gingen we meteen een kijkje nemen aan de “Jewel”, een prachtig kelkfontein in de luchthaven. Er was juist een show aan de gang en veel leven. Er was zelfs een spinning sessie bezig. We namen de metro naar ons verblijf voor de komende 5 nachten. Toen we in onze kamer toekwamen waren we verrast. Deze was superklein, nog geen 2 op 4 meter. Ook aan de hoge prijs die we ervoor betaald hadden, wisten we dat Singapore geen goedkope stad ging worden. Emma had de kamer 6 maanden op voorhand geboekt dus gelukkig hadden we er één aan het beste tarief in een goede buurt.

De eerste dag namen we de metro en stapten we uit aan de halte Promenade. Daar wouden we een rondje maken met de fiets, aan de Bay East Garden. Dit zou leuk moeten zijn. Er zijn op vele plaatsen fietsen beschikbaar maar hiervoor moet je een app downloaden. Nogmaals merkten we dat wanneer je geen smartphone met internetverbinding hebt, het heel moeilijk is om bepaalde zaken te doen. In dit geval, 2 fietsen huren voor een uurtje. Wandelen is geen optie voor 2 redenen: het is er ontzettend warm in de stad en de straten zijn helemaal niet voetgangersvriendelijk. We moesten lang zoeken om te voet ergens te geraken. Soms kan je enkel een straat over om door een winkelcentra te lopen. Een heel doolhof en we liepen enkel rondjes. Uiteindelijk vonden we onze weg naar één van de gekendere en goedkope winkelcentra, Bugis street. Daar aten we lunch aan een foodcorner en stapten we wat rond. Later wandelden we door de Arabische straat en keerden we terug naar ons hotel om af te koelen.

Tegen de latere namiddag gingen we naar Marina Bay Sands, het iconisch gebouw van Singapore. Dit zijn 3 gebouwen die gelinkt zijn door een bootconstructie aan de top. 90% van dat complex is een hotel. Helemaal boven heb je restaurants, een observatie deck en een zwembad (enkel toegankelijk als je een hotelgast bent) met uitzicht over de stad. Je kan er zelfs Maleisië en Indonesië zien. Wij gingen een cocktail drinken in een Italiaanse bar/restaurant. Hierdoor betaal je niet voor de observation deck maar uiteraard wel voor de consumpties. Dit was leuk en chique maar helaas wel prijzig. Het is een aanrader om dit te doen tijdens je trip naar Singapore. Je betaalt evenveel voor een goede cocktail dan wanneer je enkel naar het observation deck gaat. Na een uur moesten we terug naar beneden. De zon was aan het ondergaan en dus besloten we om naar de Bay Gardens te gaan.

Daar heb je opnieuw één van de gekendste bezienswaardigheden van dit land. In het park zijn er reusachtige mangemaakte bomen. Ze hebben dezelfde functie als echte bomen maar met net meer pracht en praal. 2 keer per avond is er een lichtshow aan de bomen (om 19u45 en 20u45). Wij vonden een plaatsje met een leuk uitzicht op de bomen, wat verder van andere toeschouwers. Hier genoten we van de show voor 15 min. Wanneer het gedaan was gingen we naar de dichtstbijzijnde foodmarket, aan Makansutra Glutton’s Bay. Hier hadden we het lekkerste gegeten in Singapore voor een schappelijke prijs.

De volgende ochtend begonnen we met een wandeling in Little India. Ook hier is er een heel belangrijke Indische gemeenschap. Het was er ontzettend druk in de straten, het was natuurlijk ook weekend. We liepen langs enkele Hindoeïstische tempels en boordevolle winkels. Er waren zelfs mannen die prijzen riepen door hun microfoon uit hun winkels om kopers te lokken. Hierna gingen we terug naar het metrostation. We gingen opnieuw naar de Bay Gardens om het park overdag te kunnen bezichtigen. We wandelden door het park, ditmaal met veel minder toeristen en trokken er foto’s. In Singapore is het altijd goed warm en wanneer de zon schijnt, dan is het zweten. We koelden met de lunch af in een fastfoodrestaurant (omdat het goedkoper is met oog op ons budget).

Dan namen we de bus naar het westen van de stad voor onze volgende activiteit. Het openbaar vervoer in Singapore is helemaal in orde. Je hebt er om de 10 minuten een bus of metro. In de late namiddag bezochten we het ijsjesmuseum. We mochten à volonté ijsjes eten en konden leuke wist-je-datjes lezen over ijsjes. In iedere kamer waren er ook verschillende fotospots. Omdat het eten hier zo duur is, hebben we ons best gedaan om zoveel mogelijk ijsjes te eten zodat we ’s avonds geen honger meer zouden hebben. Hierna hadden we even genoeg ijs gegeten en keerden we terug naar ons verblijf.

Dag 3 gingen we met de bus naar de kabelbaan. Via Klook hadden we meerdere activiteiten op voorhand uitgekozen en een doorrit met de kabelbaan was er één van. We namen de kabelbaan om op het eiland Sentosa te geraken. Dit eiland is helemaal gemaakt voor toeristen waar je verschillende (pret)parken hebt en dus veel geld kunt uitgeven. De tweede activiteit van de dag was het bezoeken van de SEA Aquarium (alweer een originele naam). Dit is één der grootste aquariums ter wereld. Het was heel mooi ingericht en we konden soorten zien die we nergens elders hadden gezien. Het hoofdaquarium is heel indrukwekkend met een inhoud van 18 miljoen liter. We zagen haaien, mantarays, stingrays en nog vele andere zee reuzen. Het was een aangenaam bezoek.

Hierna namen we de kabelbaan verder naar het uiterste deel van het eiland. Daar maakte Loïc een toertje met de fiets (omdat we al geld hadden opgeladen op de applicatie maar 1 fiets per keer konden gebruiken). Emma maakte ondertussen een kleine wandeling aan het strand. Een halfuurtje is snel voorbij en zo was Loïc 2 minuten te laat waardoor we het dubbele van de prijs moesten betalen. Fietsen is hier dus niet goedkoop. Bus en metro zijn de beste opties. Hierna namen we de kabelbaan terug naar het vasteland. Oorspronkelijk wouden we nog naar Mount Faber gaan met de kabelbaan maar het begon te onweren dus besloten we om terug naar ons verblijf te keren. ’s Avonds gingen we nog uiteten in een foodmarket in de buurt van ons hotel.

Onze laatste volledige dag in Singapore gingen we opnieuw naar Sentosa. Daar heb je ook een Universal Studio’s pretpark, we bezochten eerder een ander Studio’s park te Osaka, Japan. Vergeleken met die in Japan is het park kleiner en de attracties minder indrukwekkend. Ze zijn ook nog aan het bijbouwen. Wij mochten een uur vroeger binnen waardoor het er rustig was. Hierdoor konden we sneller op alle attracties en hadden we alles gedaan (wat we wouden doen) voor 13u. Het langste dat we moesten aanschuiven duurde 20 minuten. Een aangenamere ervaring dan in Japan dus. In Osaka zijn de werelden wel beter uitgewerkt en magischer. We verlieten het park al om 14 u omdat het voor de leukste attracties 80 minuten aanschuiven was. We waren al helemaal voldaan met onze dag in de Studios. ’s Avonds namen we de bus naar Lau Pa Sat, ook één van de bekendere foodmarkets waar we heel veel etensmogelijkheden hadden. Het is gelegen in een hippe buurt omringt door moderne wolkenkrabbers. Het gebouw zelf lijkt op een oud octogonaal treinstation. We aten er Indisch en Koreaans. Je hebt er praktisch elke Aziatische keuken in de aanbieding.

Zo was onze vierdaagse te Singapore op zijn einde gekomen. We pakten onze trekzakken en gingen tegen de middag naar de luchthaven. Aan de luchthaven zijn er tevens veel dingen te bezoeken en te doen. Zo heb je naast de “Jewel” ook nog een canopywalk, een bioscoop, een wandelparkoer, een glijbaan en nog veel meer. We gingen na het inchecken van onze grote zakken nog even naar de Jewel gaan kijken. We deden geen één van deze activiteiten want natuurlijk was het allemaal betalend. Hier zijn ook meer dan 5 verdiepingen met merkwinkels en het is er daar behoorlijk druk. Daarna was het tijd om in te checken voor onze volgende vlucht naar Kota Kinabalu, terug naar Maleisië op het Borneo eiland. We kijken hard uit naar de volgende bestemming. Tot dan!

Jouw reactie