Maleisië: Penang – Cameron Highlands en korte stop KL

7 april 2024 - Penang, Maleisië

We startten ons Maleisisch avontuur te Penang/Georgetown. Origineel wouden we het eiland Langkawi bezoeken. De ferry uit Thailand werd ons geannuleerd omdat het volzet was. Dit heeft ons wel geld doen uitsparen. Sinds covid zijn er ook geen ferry’s meer naar Penang. Dus hadden we eigenlijk geluk dat deze ferry volzet was. Na 3 bussen, 12 uur verder, kwamen we toe rond 20:00 in de stad. We gingen meteen iets gaan eten. Maleisië is hoofdzakelijk Moslim en dus kwamen we in volle Ramadan aan. Hier zijn verschillende culturen aanwezig, het is een mengeling van Indische, Chinese en Maleisische oorsprong. Penang is gesitueerd op een eiland en hiervoor reden we over een superlange brug (van 13,5 km lang). Een deel van het eiland is bebouwd en de rest is een nationaal Park. Onze eerste volledige dag in de stad deden we het rustig aan. Vooral Emma die misselijk werd na het ontbijt waardoor ze niet veel meer kon doen. We wandelden door de stad en bestelden onze bustickets voor de komende trip. ’s Avonds gingen we nog Chinees eten en maakte Loïc een wandeling door de stad.

Dag 2 in Georgetown stapten we tot in het centrum. De stad is gekend voor de vele muurschilderingen en andere kunst. We gingen van het ene naar het andere en trokken mooie foto’s. ’s Middags lunchten we in Little India, uiteraard Indisch. Na veel te veel te hebben gegeten gingen we verder naar een andere bezienswaardigheid van de stad, de jetty’s. Dit zijn verhoogde houten huisjes aan een pier. Er zijn er meerdere langs de kust en wij bezochten er 2. Eerst bezochten we de Chew jetty waar we ook iets dronken. Deze is de meest toeristische en zijn er winkeltjes, restaurants en bars te vinden. De tweede die we bezochten was de Tan jetty iets verderop. Hier heb je enkel woningen maar die is wel leuk om tot aan het einde van de pier te wandelen en foto’s te nemen. Later wouden we nog naar de top van het hoogste gebouw van de stad. Dit konden we nog combineren met een aquarium en een dinotentoonstelling. Helaas waren we er een beetje te laat bij waardoor de helft van de activiteiten bijna gingen sluiten. Om enkel de top te bezoeken was voor ons te prijzig en een combi ticket was goedkoper.

De derde volledige dag in Penang gingen we eerst gaan ontbijten op een ochtendmarkt. Hier konden we heel goedkoop lokale pannenkoeken en koffie als ontbijt nemen. We wandelden wat verder door de markt. Vervolgens namen we taxi naar de funicular (een trein die de heuvel opgaat). Aan de top van de Penang Hill hadden we een mooi uitzicht over de stad. Nog even meer naar boven wandelen, is er de ingang van de canopy walk in het nationaal park. Na het betalen van onze ingang, mochten we het park in. Het duurde niet lang voor we aan een hangende brug over de jungle kwamen. Op die brug waren er aapjes, zwarte apen met een witte bril (dusky leaf monkey). We konden ze een tijdje observeren en er foto’s van nemen. Dit was een aangename verrassing. Verder konden we nog een cirkelvormig uitkijkpunt structuur op. Dit is het hoogste wandelbare punt van het park. We hadden er een 360°uitzicht over de jungle en de zee. Dit was een heel leuke wandeling

Eens we terug beneden waren, namen we een taxi naar de Kek Lok Si tempel. Dit is een boeddhistisch tempelcomplex gelegen aan de flank van een heuvel. Hier kan je makkelijk een uur of twee spenderen om de meerdere tempels te bezoeken. Vanbinnen zijn de tempels indrukwekkend. Men dient de schoenen uit te doen en respectvol gekleed te zijn. Bij het bezoeken van de volgende tempel moesten we opnieuw een funicular/treintje in. Eenmaal boven was er onder een reuze kiosk een imposante boeddha. Het gebouw was onder constructie dus konden we niet dichterbij. Toch waren de zuilen en het standbeeld indrukwekkend genoeg. We keerden hierna terug naar ons verblijf. We gingen ’s avonds nog uiteten. We aten in een hamburgertent en het was er lekker. Op de terugweg kwamen we een ander foodmarket tegen, hadden we dit eerder geweten hadden we er elke dag gegeten. Deze heet Rutin (New World Park).

Op 1 April namen we een bus naar Cameron Highlands. De streek is gekend voor zijn thee. Zoals de naam het zegt, zijn we hier in de hoogtes van Maleisië. De bergen pieken hier rond de 2000m boven de zeespiegel. Ons hotel lag in de stad Tanah Rata. We wandelden wat rond en informeerden ons voor de komende dagen. We besloten om de dag erna een brommer te huren voor de omgeving te ontdekken. Men kan hier ook leuke en mooie hikes doen, dit is voor onze tweede bezoekdag. Eerst waren we aan het overwegen om een georganiseerde tour te doen om meer bepaald de raflesiabloem te bewonderen. Helaas was de bloeiperiode net over en vonden we dat een tour dus niet nodig was. Iedere avond is hier vuurwerk aan de gang. Toen we later vroegen waarom dit was, werd ons verteld dat het gebruikelijk is tijdens de Ramadan. Om te vieren dat het bijna voorbij is (terwijl er nog 10 dagen over waren).

De volgende dag gingen we naar een brommer verhuur winkel maar die kon ons geen scooter verhuren omdat het A1 vakje op ons internationaal rijbewijs niet aangevinkt was. Hier zijn ze dan veel strenger dan in andere landen. De bediende vertelde ons dat hij eerder al problemen gehad heeft met de politie en hij dus een boete kon krijgen. We drongen niet aan en bestelden een taxi naar de BOH (best of Highlands) theeplantage. De taxichauffeur gaf aan dat hij er geen mensen wil brengen in het weekend omdat het dan veel te druk is. We namen daar ons ontbijt met uitzicht op de plantages. We wouden er dan ook vroeg bijzijn omdat deze de gekendste plantage is waar iedereen heen gaat. We maakten nog een kleine wandeling door de theevelden.

Later wouden we naar de Mossy Forest. We vonden echter geen vervoer, de taxichauffeurs wouden er ons niet brengen. Ze beweerden dat dit enkel toegankelijk was met 4x4 (wat niet waar was). De taxichauffeurs raadden ons aan om 1 km terug te lopen en te vragen aan een jeep chauffeur of hij ons kon meenemen. Eenmaal we er waren gaf een straatbewaker aan dat het maar 30 minuten lopen was naar de Mossy Forest. Loïc stelde voor om dan te voet nog helemaal naar boven te gaan in plaats van te liften (ook al gaf Google Maps en Maps.Me aan dat het 2 uur wandelen was naar boven).

Emma was er die dag niet mentaal op voorbereid voor een zware hike, ze was er niet blij mee. Uiteindelijk kwamen we na 3 uur toe aan de top. We rustten eerst een beetje uit en Loïc betaalde de ingang tickets. Het is een houten wandelpad van ongeveer 600 meter door het mossige woud. Er heerst een constante mist waardoor het bos er mysterieus uitziet. Het was maar een korte wandeling. Eens we uit het bos waren, vroegen we voor een lift naar beneden aan 2 Nederlandse toeristen. Ze waren zo vriendelijk om ons mee te nemen terug naar het BOH plantage. Zij hadden een auto gehuurd wat veel slimmer was. Vandaar konden we met een taxi, na even wachten, terug naar Tanah Rata. Het was genoeg geweest voor de rest van de dag en gingen we nog enkel uiteten. Origineel wouden we nog een andere plantages en een parkoer door de bomen maken maar het was al laat.

De dag hierna wou Emma wat uitrusten en beginnen met de planning voor Sri Lanka. Loïc besloot om te gaan hiken in de jungle. Eerst gingen we samen nog gaan ontbijten. Vele mensen gaan in de jungle hiken met een gids. Tegenwoordig zijn de applicaties zoals maps.me betrouwbaar en kan men zelf een route uitstipellen. Het is belangrijk om ervaren te zijn en bij goede weersomstandigheden te gaan hiken. De jungle is niet te onderschatten.

Eerst begon Loïc met de trektocht aan de Parit Fall, een waterval. Deze was niet zo indrukwekkend. Vandaar volgde hij een trail naar de top van een berg: Gunung Berembun Peak. Het kostte hem ongeveer 2 uur om er te geraken. De weg was niet altijd even duidelijk en het was er met momenten gedwarsboomd. Ook was het klimmen en klauteren op het modderig pad. Eens aan de top was hij doorweekt van het zweet en het uitzicht was niet zo super, vooral veel mist. Om terug naar beneden te gaan wou hij pad nr° 8 volgen. Helaas was het na ongeveer 500 meter niet meer toegankelijk. Het was vol begroeid met poison Ivy, een plant met harde stekels. Hij besloot dan om rechtsomkeer te maken en terug naar de top te klimmen. Daar kon Loïc gelukkig de trail nr° 7 volgen die hem terug naar de stad bracht. In totaal duurde de hike 5 uur. Toen hij terugkeerde was Emma zich al zorgen aan het maken omdat deze 3 uur duurt volgens de applicaties. Het was een leuke maar toch intensieve tocht. De dag hierna namen we ’s morgens vroeg een bus naar de hoofdstad Kuala Lumpur.

Toen we in de hoofdstad aankwamen gingen we eerst inchecken om vervolgens te gaan eten. We aten in een foodmarket in een gigantisch winkelcentrum. ’s Avonds gingen we nog uiteten. We namen de metro voor 1 halte tot aan het “central market” gebouw. We waren een beetje teleurgesteld omdat we er ons iets anders bij hadden voorgesteld. Toch aten we iets goedkoops opnieuw aan een foodmarket in het gebouw. De 5de april stonden we ‘s morgens om 7:00 uur op om na het ontbijt de trein te nemen naar de Batu Caves. We vertrokken om 8u15 en kwamen er om 9:30 toe. De trein is goedkoop (1 euro per persoon), maar staat gekend om veel vertraging te hebben. Om dit uur was het natuurlijk al erg druk. De Batu Caves zijn dan ook één van de populairste bezienswaardigheid te Kuala Lumpur. Het is gekend voor zijn kleurrijke trappen die naar de ingang van een tempel in een grot leidt. Dit was zeker indrukwekkend.

Van beneden tot boven wandel je tussen de apen die er overal zijn. Men moet goed opletten want ze stelen graag eten en kunnen daardoor agressief uit de hoek komen. Vele gooien zelf met halve kokosnoten. Het is altijd leuk om naar apen te kijken. Beneden waren er 2 andere hindoetempels om te bezoeken. Hierna waren we nat van het zweet en dorstig. We liepen dan een Indisch restaurant binnen waar we een tienuurtje en een drankje benuttigden. Nadien keerden we terug naar het treinstation waar we opnieuw lang moesten wachten om in het centrum te geraken. Daar aten we in dezelfde foodmarket in het shoppingcentrum als de dag voordien. Er is zoveel keuze en het is er goedkoop! We namen later een trein naar de luchthaven. Volgende bestemming Singapore!

Jouw reactie