Thailand: Algemeen

3 april 2024 - Bangkok, Thailand

Sinds de laatste keer dat Emma naar Thailand geweest was in 2016 is er al heel wat veranderd. Er is een nieuwe koning en ook hij is overal te zien. De koning wordt hier al langer vereerd. In elk hotel of tent waar je gaat eten, hangt er wel een portret van de koning. Er mag dan ook niets slecht over hem gezegd worden.

Wat ook nieuw is; sinds 2022 werd marihuana gelegaliseerd en dat brengt ook veranderingen mee. Het trekt een ander type toeristen aan en je kan het ook om de 10 meter verkrijgen bij de talloze shops.

Waar we ook naar uitkeken was het eten. Verbazingwekkend genoeg smaakte het eten ons in het noorden niet zo. We hadden hoge verwachtingen omdat Emma met veel lof over het eten vertelde. In het zuiden was het eten duurder waardoor we meer street food aten. Daar smaakte het ons beter en Thailand is kampioen in street food. Het is er ook heel goedkoop. We hadden regelmatig een maaltijd van 2 tot 3 euro. Als we dan eens op restaurant gingen, was het niet altijd even lekker dan bij de straat kraampjes. Een grote aanrader dus om hier op culinaire ontdekking te gaan. Let wel op bij het bestellen van een pikant gerecht, het is hier degelijk wel spicy.

Wat je ook moet proberen, zijn de Thaise massages. Voor een doorsnee Thaise massage van 1 uur betaal je ongeveer 300 bath (7/8 euro). Deze zijn meestal wel wat ruiger dan andere duurdere massages (vb met olie, kruiden, etc). Hier duwen ze met hun ellebogen op je spieren en lopen ze op je rug. Emma nam eens een gecombineerde massage van 2 uur en dit was de beste die ze al gehad heeft.

Over goedkoop gesproken, reizen in Thailand is in het algemeen voordelig. Binnenlandse vluchten kan je regelmatig vinden aan 30-40 euro per persoon (met bagage inbegrepen). Zorg wel dat je die minstens een maand op voorhand boekt, last minute een vlucht regelen is kostelijker.

Geld afhalen in Thailand is dan wel duur, wij hebben geld afgehaald en hier 17 euro commissie op moeten betalen. Voldoende euro’s meenemen om daar te wisselen is het allerbest. Nog een goedkopere manier is om naar “Bangkok Bank” of “Krungsri Bank” te gaan, naar een officieel kantoor. Neem ook je paspoort mee. Je vraagt aan een medewerker om een som geld af te halen en je betaalt deze som via een pinbumper. Ze maken wat papierwerk in orde en het enige dat je betaalt is de wisselkoers.

Nog een belangrijk weetje, sommige mensen gaan graag naar Thailand om te bruinen. Indien je zonnecrème of andere cosmetica wilt kopen, kijk altijd goed na of er geen whitening in zit. Dit zorgt ervoor dat je witter terug naar huis gaat.

Wat we ook willen vragen is om respectvol te zijn voor de Thaise cultuur. We hebben ons beiden geïrriteerd aan andere toeristen die de regels aan hun laars lappen. Als ze tempels bezoeken gaan ze soms letterlijk in hun badpak. Er staan overal borden die je aangeven om de knieën en schouders te bedekken. Je kan er genoeg lange stoffen olifanten broeken verkrijgen.

De eerste trip die Emma gemaakt had naar Thailand heeft ze meer de cultuur leren kennen en vooral centraal Thailand bezocht. Tijdens deze trip bezochten we vooral het Noorden en het Zuiden. Er valt dus nog veel meer te doen in Thailand dan wat wij hieronder hebben aangegeven.

Onze meest favoriete plaatsen, aanraders en prijzen (prijzen dateren van maart 2024).

Bangkok
Activiteiten:
- Wat Arun (aan de overkant van de rivier met zonsondergang)
- Loop eens door de beroemde uitgaansbuurt Thanon Khao San in de avond
- Siam Paragon shopping center, de grootste van het land
- Lumphini Park ontdekken met de Varanen
- Chatuchak Weekend Market (Emma haar favoriet)
- China Town
- Wat Pho (300 bath)
- The Grand Palace
- Floating market (hebben we niet bezocht maar is ook een populaire uitstap)
Tip – Een Grab bestellen is goedkoper dan een TukTuk. TukTuk chauffeurs proberen je bijna altijd op te lichten.

Restaurant:
- Olive Kitchen - Khaosan

Tip voor logement: logeer dichtbij het metrostation om goedkoop en snel rond de stad te geraken

Pai
Activiteiten:
- huur een scooter er ontdek de omgeving
- Big Buddha Pai (gratis)
- Pai Canyon (indien je de drukte wilt vermijden, ga ‘s morgens – gratis)
- Tha Pai Hot Spring (400 bath per persoon)
- Bamboo Bridge Pai (20 bath per persoon)
- Nam Lod Cave (600 bath per groep van max 3 personen – de grote tour is leuker omdat er dan een boottrip inbegrepen is).

Restaurants:
- Baanhin Noodle (in de buurt van de Nam Lod Cave)
- Duang Restaurant
- elke avond is er street food aanwezig

Chiang Mai
Activiteiten:
- Verblijf een nacht (langer kan ook maar 1 was voor ons voldoende) in een lokaal dorp waar ze olifanten verzorgen. Voeder de olifanten vanuit je verblijf en beleef een onvergetelijke ervaring. https://chailaiorchid.com
- Het is ook aangeraden om deel te nemen aan een activiteit met de olifanten. Wij boekten: https://chailaiorchid.com/elephant-care-1-2-day-trip-new/
- Er zijn vele verschillende tempels, kijk na welke jij het liefste wilt bezoeken. Wij bezochten Wat Phra That Doi Kham omdat die minder druk is en een uitzicht heeft over de stad. (Gratis)
- Probeer Chiang Mai in het weekend te bezoeken zodat je naar de zondagsmarkt kan gaan! Geweldige markt.
- Heerlijke massage bij Chinola Massage (happy hour van 10 – 13 uur)
- Carp Café (enkel om wat te drinken, het eten was er voor ons te duur, 100 bath ingang mocht je niets willen consumeren).

Chiang Rai
Activiteiten:
- Wat Rong Khun – zorg dat je er om 8 uur ‘s morgens bent voor een betere ervaring (40 bath per persoon)
- De Blauwe Tempel (gratis)
- Wat Huay Pla Kang: Goddess of Mercy Chiang Rai (gratis)

Restaurant:
Akha Cottage Café

Krabi / Ao Nang
Activiteiten:
- Eilandhoppen – organisatie die vroeg vertrekt zodat er minder bezoekers zijn:
- Railey Beach – Neem de boot om 8 uur voor een magischere ervaring
- Wat Tham Suea – ga vanaf 16 uur wanneer het minder warm is om de 1250 trappen te beklimmen

- Street food kraampjes
- Palm Tree Restaurant

Koh Lanta
Activiteiten:
- Huur een brommer om het eiland te ontdekken en de verschillende stranden. Onze favoriete stranden waren Bamboo Beach en Pirate Beach.

- Lanta Plaza 555 (night market) – ook fijn om hier in de buurt te logeren
- Pirate beach