Thailand: Zuiden (Ao Nang + Ko Lanta Yai)

29 maart 2024 - Krabi, Thailand

Het was opnieuw een stevige dag reizen. We namen vroeg in de ochtend een vlucht van Chiang Mai naar Surat Thani. Daar namen we een taxi naar de burelen van een busmaatschappij in het stadscentrum. Na een uur wachten haalde een mini-van ons op en reden we ongeveer 3 uur naar Krabi. Van Krabi reden we door naar Ao Nang met de medewerkers van de busmaatschappij. Uiteindelijk kwamen we ’s avonds toe aan onze bestemming. We checkten in en gingen meteen gaan avondeten bij een foodmarket op zo een 200 meter van ons logement. Daar zijn we nog elke dag terug geweest omdat de prijzen er aanvaardbaar waren. Ao Nang is dan ook een heel populaire bestemming bij toeristen. Daarom dat de prijzen hier wat duurder zijn.

Op Vrijdag 22 maart stonden we vroeg op om met de eerste veerboot naar Railay beach te gaan. Dit is een strand op een schiereiland die enkel bereikbaar is per boot. Aangezien de hoeveelheid toeristen wouden we de drukte vermijden door vroeg te gaan. De eerste boot vertrekt om 8:00. Hierdoor werden we beloond met een fantastisch mooi strand met weinig andere mensen. We genoten van het uitzicht en we gingen de warme zee in. Rond 10:30 begon het strand al aardig vol te komen. We besloten dan om een veerboot terug naar het dorp te nemen. We gingen aan de foodmarket eten. Hierna huurden we een brommer om een halve dag naar Krabi stad te gaan. Eerst wouden we een strand gaan bezoeken maar aangezien het een Nationaal park was en dus betalend, reden we door. We stopten even in Krabi maar veel viel er niet te bezoeken dus gingen we maar een frisse Iced Tea gaan drinken.

In de buurt van Krabi is de Tiger cave Temple die we wouden bezoeken. We kwamen er toe om 16:30 en parkeerden er de brommer. We betaalden de ingang en gingen richting de trappen. De tempel bevindt zich aan de top van de berg en eerst dient men 1250 trappen op te gaan. In het begin werden we begroet door aapjes. Met zo een hitte was het geen sinecure om er te geraken. Emma had het erg moeilijk. Uiteindelijk geraakten we aan de top. Gelukkig was er drinkbaar water ter beschikking en konden we rusten. Het zicht die we daar hadden was adembenemend. We namen er enkele foto’s en genoten van het uitzicht. We moesten vóór 18 uur terug beneden zijn. Naar beneden gaan gaat sneller maar is zwaarder voor de knieën. Vele trappen waren erg steil. We reden dan richting Ao Nang waar we de brommer moesten indienen om 19:00.

De dag hierna hadden we een grote activiteit op de planning staan; een eilandentour. We boekten met Krabi ezy trails omdat zij ervoor zorgen om als eerste op het eerste eiland toe te komen. We werden om 6:15 opgehaald en gingen dan naar het afspraakpunt waar ze ons inschreven. In totaal waren er 3 boten van die organisatie. We gingen op de boot samen met ongeveer een twintigtal andere toeristen. Als eerste stop gingen we naar Thale Waek waar we ontbijt kregen. Deze eilanden zijn aan elkaar verbonden en met laag getijde zijn ze te voet bereikbaar. Wij waren er bij hoog getijde dus konden we enkel foto’s nemen. Na het ontbijt gingen we de boot terug op en verder richting Phi Phi eiland, Maya beach.

Dit eiland is bekend geworden omdat de Hollywoodfilm “the beach” met Leo Di Caprio daar opgenomen is geweest. Dit is een iconisch strand en trekt heel veel bezoekers aan. Het strand was inderdaad vol toeristen. Vroeger mocht men daar zwemmen maar nu niet meer. Gedurende de lockdowns zijn de haaien weer op dit strand komen paren en tegenwoordig worden ze beschermd waardoor er dus niet meer gezwommen mag worden. Dit strand is inderdaad beeldig maar spijtig van het aantal bezoekers. We waren er dan nog vroeg bij en zelfs op dat moment waren er “weinig” bezoekers aanwezig. Doorheen de dag kan je soms 30 minuten aanschuiven om het strand op te geraken.

Bij de derde stop mochten we in een baai zwemmen. Later gingen we verder en zagen we aapjes die speciaal daar komen in afwachting op de toeristenboten die bananen meebrengen. De volgende stop was dicht bij Bamboo eiland waar we konden snorkelen. Wij zijn zot van snorkelen, vooral Loïc. Opnieuw zijn we te verwend en hadden we al op mooiere plaatsen gesnorkeld tijdens de reis. De crew voederden de visjes waardoor er visjes ons als voedsel zagen. Ook moesten we wat oppassen want er waren heel wat kwallen in het water. Het snorkelen is altijd leuk.

Als voorlaatste stop gingen we op Bamboo eiland waar we een degelijke en lekkere lunch kregen. We schuilden onder de bomen omdat de zon hier absurd sterk is. Op Bamboo eiland hadden we de tijd om het eiland te verkennen, foto’s te nemen, rusten en of te gaan snorkelen. We gingen nog de azuurblauwe zee in om te gaan snorkelen en het was hier zelfs mooier dan bij de vorige snorkelplaats. Voor de laatste stop gingen we naar Koh Poda eiland waar we nog 1 uur kregen om het verder te verkennen. Een uur is snel voorbij en dan gingen we terug richting Ao Nang. Om 16:00 waren we terug in onze kamer. We douchten en gingen uiteten. De dag hierna werden we om 11:00 opgehaald om naar onze volgende bestemming te gaan; Koh Lanta.

Koh Lanta is een groter eiland ten zuidwesten van Thailand. We werden opgehaald door een mini-van en in het busstation van Krabi moesten we overstappen,…in een andere mini-van.

We waren helemaal opgepropt, het is puzzelen om iedereen en de zakken in de auto te krijgen. Uiteindelijk waren we vertrokken en de rit duurde ongeveer 4 uur. Ook moest de mini-van op een ferry om de zeestraat over te steken. Bij aankomst op het zuidereiland van Koh Lanta was het nog even verduidelijken aan de chauffeur waar ons verblijf was. Gelukkig zat er een Thaise mee op de bus die het kon uitleggen. We waren zo blij éénmaal we toegekomen waren, ons hele lijf was stijf. We gingen meteen gaan eten en wandelden door het dorp. Later gingen we te voet naar het strand om de zonsondergang te bezichtigen. Koh Lanta is minder toeristisch en dus naar onze mening aangenamer. Hier heb je een andere vibe en zijn de stranden niet overbevolkt.

De volgende ochtend gingen we na ons ontbijt een scooter huren voor de komende drie dagen. Op de eerste dag gingen we de oostkust van het eiland ontdekken. Ons verblijf lag helemaal in het noorden van het eiland dus reden we 24km helemaal naar het zuiden. We kwamen toe aan de Pirate beach. Eerst deden we een korte hike tot aan de enige duizendjarige boom. Vervolgens gingen we een koude iced tea benutten en genieten van het uitzicht. We gingen eveneens de zee in. Dit was een leuk en aangenaam plekje. ’s Middags besloten we om iets te gaan eten in The Old Town van Lanta. We hadden lekker gegeten aan de pier en nadien wandelden we nog even door de winkelstraat waar we een snorkelmasker kochten. De hitte was ondragelijk en dus reden we snel verder terug naar het noorden. We reden naar de Klong Dao beach waar we wouden afkoelen. Op Koh Lanta is het vooral zee- en strandtoerisme.

Op Dinsdag verkenden we de westkust. Hier heb je meer stranden dan aan de oostkust. We reden eerst naar het nationaal park, zo een 26 km. Helaas hadden we geen budget meer voor de ingang te betalen dus besloten we om naar het dichtstbijzijnde strand te gaan: bamboo beach (wij vinden de namen niet uit). Het strand was prachtig en we kwamen er als eerste toe waardoor we onder het beste hutje konden gaan schuilen. Gelukkig maar want met de middagzon is het gevaarlijk. Loïc was al goed verbrand van even te gaan snorkelen. Rond 13 uur gingen we gaan eten met uitzicht over het bamboo beach. Na het eten gingen we verder naar het volgende strand; beautiful beach.

Het strand was op zich wel mooi maar het was even zoeken voordat we een plaatsje in de schaduw gevonden hadden. We legden onze handdoeken onder bomen en gingen dan de zee in. Later keerden we terug naar ons hotel. ’s Avonds aten we opnieuw iets aan de foodmarket. We deden dit graag omdat de prijzen schappelijker zijn, even lekker als op restaurant en het ook gezellig is. De derde dag gingen we alweer helemaal tot aan Pirate beach. We aten, dronken, zwommen, rusten,…. De kwaliteit en prijzen van het eten was er goed. We spendeerden daar onze dag. We reden terug naar ons hotel rond 15:00. Later ging Emma nog genieten van een laatste Thaise massage. We gingen nog van de zonsondergang genieten voor onze laatste volledige dag in Thailand. Nadien brachten we de brommer terug en gingen we wat eten. Dit was dus onze trip in Thailand, de dag hierop zullen we de hele dag in mini-vans moeten doorbrengen tot in Maleisië. Van Koh Lanta naar Trang verder tot Hay-Tai en tenslotte tot Penang. De volgende post zal over Thailand algemeen gaan. Tot binnenkort!

Jouw reactie