Maleisië: Algemeen

5 mei 2024 - Kuala Lumpur, Maleisië

We waren aangenaam verrast bij het aankomen in Maleisië. Omdat het een moslimland is, verwachten we moeilijk eten te kunnen verkrijgen tijdens de Ramadan. Hier zijn zoveel meer culturen. Op het schiereiland heb je ook veel Indiërs en Chinezen. Op Borneo eiland waren er minder Indiërs, vooral in Sarawak omdat ze daar strenger zijn op immigratie. We konden ook met alle gemak in short en met korte mouwen over straat lopen (behalve in moskeeën en andere tempels uiteraard). Dit is aangenaam omdat het dagelijks over de 30 graden is.

Omdat er verschillende culturen zijn, kunnen de meeste mensen ook goed Engels. Wanneer je vergelijkt met Thailand, Cambodia en Vietnam, spreken ze het hier in het algemeen veel beter (terwijl het hier minder toeristisch is). In de grootsteden heb je er vele moderne gebouwen en infrastructuur. In Maleisië zijn ze minder voorbereid op toerisme dan onze andere stops. Wat ons ook opviel, is dat de mannen minder respect hebben tegenover vrouwen. In vele situaties bekeken ze Emma niet aan, bij het zeggen van “goedemorgen” kreeg ze amper een hallo terug. Loïc die hier 10 seconden later dezelfde persoon begroet kreeg als reactie, “Good morning Sir.”. Wanneer Emma een boeking en betalingen gemaakt had, keerden ze zich altijd naar Loïc toe om verder informatie te verschaffen. Zo werd Emma vaak op haar tenen getrapt.

Omtrent het culinaire gedeelte, je hebt hier veel fusions (mengelingen) met andere Aziatische keukens. Maaltijden bestaan gewoonlijk uit kip, rijst, noodles, curry, etc. Ook hier maken ze de gerechten graag pikant met sambal. In vele gerechten worden kleine gedroogde visjes in verwerkt.

Onze meest favoriete stop was Borneo eiland. Indien je onze blog gelezen hebt over onze 4-daagse trip in Sabah hebben we hier een onvergetelijke tijd beleefd. 2 weken was eigenlijk net te kort. In Borneo hadden we 3 weken kunnen spenderen. We hadden graag nog het zuiden van Sabah als Brunei bezocht. Je hebt hier nog vele andere nationale parken en eilanden die het bezoeken waard zijn. Alsook de 2de grootste grot ter wereld en voor de avonturiers kan je Mount Kinabalu beklimmen. Voor vele activiteiten is er een hoger prijskaartje aan verbonden waardoor wij er sommige links hebben laten liggen.

In het algemeen is het leven op Borneo heel goedkoop. Wij aten regelmatig een maaltijd voor 3 euro per persoon, namen vluchten met bagage voor 20 euro per persoon,… Openbaar vervoer is in Borneo niet aangeraden omwille van de lange afstanden door de bergen. Vliegen is een betere optie, zeker ook voor deze prijzen. Aan het schiereiland van Maleisië is het gemakkelijk en goedkoop om je met de bus te verplaatsen. Van Cameron Highlands naar Kuala Lumpur betaalden we bijvoorbeeld maar 8 euro per persoon voor een 4/5 uur durende busrit.

Een ander interessant aspect is de palmolie industrie. 85% van de wereldproductie van palmolie wordt op Borneo geproduceerd. Hierdoor kopen veel buitenlanders stukken land aan en kappen het oerwoud weg om er palmbomen te planten. De lokale mensen kunnen enkel wat geld verdienen door de jungle weg te werken om plaats te maken voor de plantages. Wat natuurlijk ervoor zorgt dat er vele dieren hun thuis verloren zijn en het erg moeilijk hebben om te overleven. Er zijn nog maar weinig primitieve bossen te vinden. De nummer 1 attractie in Borneo is om wildlife te gaan spotten; vele vogelsoorten, de unieke proboscis- en orang-oetangapen, krokodillen, etc. Wij hebben het geluk gehad hier veel verschillende diersoorten te mogen zien. De pygmee olifanten hebben we helaas gemist.

Voor ons gemak hebben we een organisatie aangeschreven om Sabah te verkennen, River Junkie. Ze hebben hun eigen lodge aan de Kinabatanganrivier die nog maar recent geopend is (overgekocht van een hotel die failliet gegaan is omwille van de Covid periode). Met hen zijn we ook naar Turtle Island geweest waar we ook een prachtige belevenis hebben gehad (lees onze blog over dit stuk indien je geïnteresseerd bent!). Ook hebben ze een zusterbedrijf die gespecialiseerd is in duiken, Scuba Junkie. Dit werd ons tevens aangeraden door ons hostel in Kota Kinabalu. Zouden we ooit terugkeren naar Borneo, staat deze zeker op onze lijst!

Onze meest favoriete plaatsen, aanraders en prijzen (prijzen dateren van april 2024).

Oorspronkelijk wouden we ook het eiland Langkawi bezoeken maar sinds Covid hebben ze geen ferry’s meer vanuit Penang/George town. Je kan er enkel naartoe vliegen. Hier zou je ook het fijne eilandgevoel moeten hebben zoals in Thailand, enkel met veel minder toeristen.

Penang/George town
Activiteiten:
- Langur Way Canopy Walk (60 RM pp)
- Kek Lok Si Temple (10 RM pp)
- Penang Street Art
- Chew Jetty/ Tan Jetty
- Chowrasta Morning Market
- The TOP Penang, Theme Park Penang, hebben we zelf niet bezocht maar je hebt hier leuke pakketten die zeker interessant zijn mocht je met kinderen reizen.

- Penang National Park. We wouden dit origineel bezoeken en eindigen aan een strand maar de reviews waren erg slecht. Monkey Beach is het gekenste maar de weg daarheen hebben ze, volgens reviews, afgesloten zodat je voor een boottrip moet betalen. Het strand zou er niet onderhouden worden, vol plastiek liggen en je zou er veel te veel voor eten en drinken moeten betalen. Andere stranden kan je wandelend naartoe. Ook hier, volgens de reviews, lazen we dat je op die stranden niet mag gaan zwemmen. Daarom hebben wij deze overgeslagen.

Cameron highlands
Activiteiten:
- TIP – huur een wagen of scooter (zorg wel dat je een A rijbewijs hebt voor een brommer) Dit is de grote fout die wij hier gemaakt hadden. Of boek een tour maar daar zijn wij persoonlijk niet altijd even fan van.

- BOH Tea Centre (Sungei Palas Garden), ga hier zo vroeg mogelijk heen, liefst niet ‘s weekends om de drukte te vermijden. Wij aten er ontbijt. Gratis ingang.
- Mossy Forest, wandel er niet te voet heen zoals wij. Dan is het de moeite niet waard om enkel 600 meter het bos in te wandelen. (30 RM pp)
- Bharat Tea Plantations Sdn. Bhd.
- Maak een hike door de jungle en zoek op welke route je wilt nemen of ga met een gids.

Kuala Lumpur
Activiteiten:
- Batu Caves (gratis). Indien je vroeg wilt toekomen en de drukte vermijden, neem een taxi. De trein die erheen gaat is gekend om veel vertraging te hebben (je betaalt er dan ook maar 1 euro p.p. voor heen en terug).
- Iconische Petronas Twin Towers - WET Deck, W Kuala Lumpur is een fijne rooftop bar waar je een geweldig uitzicht over de torens hebt. Ga in de late namiddag zodat je deze met de zonsondergang kunt bewonderen.
- Masjid Wilayah Persekutuan (The Federal Territory Mosque), we wouden die bezoeken maar we hebben het links laten liggen omwille van Emma haar blessure.
- Menara toren - 60 RM pp

Borneo, Kota Kinabalu
Activiteiten:
- Ga op verkenning en ontspan aan één of meerdere eilanden op 20 minuten per boot bereikbaar; Pulau Gaya, Manukan, Mamutik, Sapi en Sulug. Wij bezochten Manukan en Mamutik.
Prijzen; voor 1 eiland 35 RM, 2 eilanden 45 RM, 3 – 55 RM, 4 – 65 RM.
Voor ieder eiland moet je nogmaals een entry fee betalen, 20 RM PP.
De boten vertrekken vanaf 8u30 en de laatste boot terug is om 16 uur.

- Voor de avonturiers – het beklimmen van Mount Kinabalu. Je betaalt hier ongeveer 580 US dollar voor. Omwille van de hoge kost hebben wij deze overgeslagen. Ben je flexibel en staat deze op jouw bucket list? Ter plaatse kan je je op een wachtlijst zetten. Indien er annulaties zijn, kan jij aan een goedkoper tarief mee. Ons logement kon ons hier makkelijk bij helpen omdat zij de juiste contacten hebben: Homey Seafront Hostel.

Restaurant: Kalamata's Cafe KK

Borneo, Sandakan Sabah
Activiteiten:
- Voor algemene tours in Sabah kan je het beste met River Junkie boeken. Alles was tip top in orde - https://www.river-junkie.com

Hier kan je:
- Op river cruise aan de Kinabatanganrivier (hebben wij gedaan en is een grote aanrader)
- Turtle island verkennen (hebben wij gedaan en is een grote aanrader)
- Danum Valley (toegang tickets voor dit nationale park zijn fors gestegen en paste niet in ons budget)
-,…

- Maak niet dezelfde fout als ons. Huur een wagen voor 1 dag en bezoek volgende natuurdomeinen wanneer je in Sandakan bent:
    a) Labuk Bay Proboscis Monkey Sanctuary – apen met de dikke neuzen. Je kan ze hier van heel dichtbij zien. Kom hier om 9 u toe om tijdens de voedertijd op platform A. Hierna kan je een informatieve video bekijken aan platform B waar ze om 11 u aan dit platform de apen voederen. Eet hier lunch en ga naar punt B.
    b) Bornean Sun Bear Conservation Centre (hier variëren de voedertijden)
    c) Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre. In de namiddag zijn er minder toeristen omdat de meeste tours hier ‘s morgens toekomen. Je kan het domein in de namiddag pas binnen om 14u. Zo kan je de eerste feeding van 14u30 en deze van 15u00 bijwonen.

De prijzen:
Orang Utan     30 PP

Sunbears         50 PP

Proboscis        60 PP

- Je kan ook geweldig gaan duiken. Mochten we ooit terugkeren gaan we naar het zuiden van Sabah om te duiken met https://www.scuba-junkie.com
Hier zou je blijkbaar ook ongecertificieerd kunnen duiken.

Borneo, Kuching, Sarawak
Hier kunnen we niet veel aanvullen omdat we door een ongeval onze trip niet hebben kunnen voltooien.
Je hebt in deze regio de 2de grootste grot ter wereld – Sarawak Chamber. Dit zijn meerdaagse tours en zijn ook prijzig.

Mochten we langer op Borneo zijn verbleven, had het ook interessant geweest om een 2 daagse trip in te plannen naar Brunei

Nog een fijn weetje, de naam Borneo komt van buitenlanders die Brunei verkeerd uitspraken.

Jouw reactie