Bolivië: Algemeen

11 oktober 2023 - La Paz, Bolivia

Bolivië, een land dat ook onderschat wordt door velen. De meeste toeristen die we in Peru tegenkwamen gingen enkel naar Bolivië om een dagtrip te maken naar de zoutvlaktes.

Ongelijk hebben ze want Bolivië heeft zoveel meer te bieden. Zelf waren we 2 weken in Bolivië maar we hadden het niet erg gevonden om er wat langer te blijven. We zijn enkel aan de zijde van de Andesgebergte gebleven maar aan de andere kant heb je een immens deel Amazonewoud. Hadden we meer tijd in Bolivië doorbracht, dan konden we nog de jungle bezoeken en andere steden zoals Cochabamba of Sucre.

We waren ook aangenaam verrast van de stad La Paz. Met de kabelbanen en de sfeer in het diepe centrum was deze één van onze meest favoriete steden uit Zuid-Amerika. De free walking tour heeft hier ook echt onze ogen geopend met de vele gekke verhalen die hier zijn.

Voor ons was Bolivië goedkoper dan Peru. Op vlak van gastronomie en cultuur had het veel gemeenschappelijk met Peru. Ook hier zijn de mensen heel vriendelijk.

We voelden ons hier ook heel veilig. Onze gids in Uyuni maakte ook een mopje omtrent diefstal: “We zitten hier niet in Peru, je spullen zijn veilig hier”. Er werd ons eerder de opmerking gemaakt dat je in Peru goed moet letten op je spullen, je houdt deze best altijd bij de hand.
Een gouden tip, als je geld wilt afhalen, haal deze af bij bank Mercantil Santa Cruz. Hier betaal je als toerist geen kosten, enkel de wisselkoers van jouw eigen bank.

In verband met de grensovergang Peru-Bolivië en Bolivië-Argentinië. P-B ging erg snel en makkelijk, we moesten enkel onze paspoorten laten zien en waren er meteen door. (met een Europese paspoort) Voor B-A, deze is ook gekend dat je uren kan wachten. Wij hebben hier 2 uur staan wachten om een stempel op een papier te krijgen. Boek je bus vanuit Argentinië dus nog niet op voorhand omdat je deze nog zou kunnen missen door het lang wachten.

Onze meest favoriete stops, aanraders en prijzen (prijzen dateren van september/oktober 2023).

Copacabana

Activiteiten

-       Daguitstap naar Isla Del Sol – geboekt met Bolivia/Peru hop voor maar 10$ per persoon

-       De mirador opgaan voor de zonsondergang

-       Hiken aan het Titicaca meer

Verblijf: Mia Posada via Booking.com

La Paz

Activiteiten

-       Free walking tour – 3 dollar per persoon om hieraan deel te nemen + vrijwillige tip

-       Tour maken op de kabelbaan. Aankoop kaart met 4 verschillende banen – 5 euro voor 2 personen.

-       Death Road bike tour – goedkoopse, prijs/kwaliteit het beste. Alle andere tours bieden net hetzelfde aan. Enige minpunt aan deze tour was dat we geen knie en elleboog bescherming hadden gekregen.

-       Zelfstandig een trip maken naar Tiwanaku. Toers die aangeboden worden zijn heel goedkoop maar mijn gids maakte het echter erg saai.

Buhos tours – 13 dollars per persoon.

-       Zelfstandig naar Moonvalley – we hebben de activiteit zelf niet gedaan maar de begeleide tours hebben geen goede reviews. Je kan hier zelf met een collectivo heen geraken.

-       Voor de grote avonturiers – de Huyna Potosi beklimmen (6088m boven de zeespiegel)
De “makkelijke” berg boven de 6000 meter voor beginners. Mag echter niet onderschat worden, je moet een goede fysiek hebben om deze aan te kunnen.
Organisatie – Jiwaki: https://jiwaki.com

Logement: La Posada de la Abuela Obdulia