Argentinië – Salta

13 oktober 2023 - Salta, Argentinië

We staken op de 5de Oktober de grens over in Villazon naar la Quiaca. Na 2 uur aanschuiven waren we eindelijk in Argentinië. Daar namen we een taxi tot aan het busstation. Aan het station kochten we meteen 2 bus tickets naar Salta. Aangezien het één uur verschil is met Bolivië moesten we niet lang wachten. Het was ongelooflijk hoeveel zakken goederen de mensen mee hadden. We vreesden bijna dat er geen plaats ging zijn voor onze bag packs in de bus. De bus ging verder door tot Buenos Aires, goed voor meer dan 30 uur. Gelukkig moesten we “maar” 7 uur weer op de bus (na een busrit van 7 uur). Dit dachten we althans. Onderweg werd de bus meerdere malen gestopt voor controles door de politie. Zo moest de bus weer helemaal leeg en we werden met onze bagages gecontroleerd. Als toeristen werden wij niet grondig gecontroleerd. Andere passagiers wel en sommige goederen werden in beslag genomen zoals bijvoorbeeld Boliviaanse kaas. Het was een hele lange rit verder. In Jujuy moesten we zelfs overstappen. Uiteindelijk geraakte we in Salta rond 1 uur ’s ochtends. Daar namen we nog een taxi tot aan ons hotel en konden we eindelijk gaan slapen na meer dan 19 uur onderweg te zijn.

Salta is de 6de grootste stad van Argentinië, telt ongeveer 600 000 inwoners en ligt op een hoogte van 1150 meter. De sfeer was er gezellig en het klimaat was er aangenaam, ongeveer rond de 20°C. Onze eerste dag gingen we meteen geld wisselen (op straat, daar krijgt men de meest gunstige wisselkoers). Voor 1 dollar kreeg men 850 pesos terwijl dat de officiële wisselkoers 1 dollar gelijk aan 375 pesos is. We gingen erna iets gaan eten en we kregen meteen een lekker gerecht en een groot glas wijn voor weinig geld. In de vroege namiddag gaan de meeste winkels toe voor de beroemde siësta. We deden hetzelfde want we hadden ons goed rond gegeten en wachtte tot 18 uur voor aan een free walking tour deel te nemen. Deze was interessant maar typeerde niet aan andere walking tours. Wel kregen we goede tips waar we lekker konden gaan eten wat voor ons erg belangrijk was! Dit deden we dag erna. We gingen naar een steakrestaurant. Dit was een wonderlijke ervaring voor onze smaakpapillen. Elke hap van onze steak was heerlijk en elke sip van onze rode wijn maakte het af! Wij hebben daar opnieuw onze buik vol gegeten en dat voor omgerekend amper 20 euro (voor ons beiden)! We begrepen waarom Argentinië zo een goede reputatie heeft voor eten en wijn. Nadien zijn we het archeologisch museum gaan bezoeken. Die was gelijkaardig aan het museum in Arequipa Peru. Daar zagen we een ander gemummificeerd kind. Die was beter in staat dan Juanita in Arequipa, waarvan de helft van haar lijf nog steeds onder het ijs ligt. In totaal telt het museum 3 kinderen, maar men kan enkel 1 kind tegelijkertijd bezichtigen. We zagen nog een andere mummie maar die was in slechte staat omdat ze destijds in een privécollectie beland was. Deze kinderen/mummies werden allemaal aan vulkanen aan de Argentijnse kant teruggevonden.

Dag 3 in Salta boekten we een trip naar de 14-kleurige berg. Deze is ten Noorden gelegen op zo een 4/5 uur rijden. Onderweg maakten we enkele stops. 1 van de haltes was in een dorpje genaamd Purmamarca om de 7-kleurige berg te bezoeken. Deze was natuurlijk niet zo indrukwekkend als die in Peru maar het dorpje was er gezellig. Onderweg waren er meerdere bergen met verschillende kleuren die we uit de bus konden waarnemen. Het landschap in deze regio is er echt wel indrukwekkend. We stopten nog in enkele atypische dorpjes. In Humahuaca stapten we over in een kleiner busje om door te rijden naar de fameuze berg. Die is gelegen op zo een 4300 meter hoogte. We namen er nog enkele foto’s en keerde dan snel terug naar de bus want we hadden maar 30 minuten tijd om van dit uitzicht te genieten. Hierna keerden we terug naar het dorp Humahuaca. Daar moesten we nog even wachten op de rest van de groep. Organisatorisch was het ook niet altijd duidelijk. Plots stond er een andere, niet eerder geziene gids voor ons die ons vertelde dat hij even onze andere gids zou vervangen. Vreemd allemaal maar we konden er samen goed om lachen en moppen maken. Om 16 uur keerden we terug naar Salta. Dit was opnieuw een lange rit en we maakten nog vele (onnodige) stops. Uiteindelijk kwamen we rond 21 uur eindelijk toe in Salta en gingen we dan meteen op restaurant.

We maakten gebruik van onze laatste dag in Salta om met de kabelbaan naar de Mirador te gaan, het uitkijkpunt van Salta. Dit was een gezellige activiteit en we hadden nog een mooi uitzicht over de stad. We wandelden terug naar beneden om naar een restaurant te gaan gespecialiseerd in keuken van de Andes. Maar vooral om een bier te proeven op basis van cocabladen. Het was een gezellig restaurant met lekker eten maar het bier voldeed niet aan Loïc’s (hoge) verwachtingen. Nadien liepen we nog door een winkelstraat en stopten even in een arcade park om een videospel samen te spelen. Het was namelijk terug siësta tijd en vele zaken waren gesloten, alsook vele musea sinds het maandag was. Hierna hadden we dan nog even een terrasje gedaan en dan terug naar ons hotel waar we een taxi namen naar het busstation. Om 18 uur namen we een bus richting Corrientes (14 uur) om erna weer zo een 9 uur op de bus te zitten richting Puerto Iguazu. Maar meerdere details hierover nog in het volgende verhaal. Tot snel!