Japan: Algemeen

6 februari 2024 - Tokyo, Japan

Waar te beginnen voor Japan? Wat een land, steden en cultuur! Dit is ook het land waar Emma het langste aan gewerkt heeft om voor te bereiden. Wanneer je alles onder de knie hebt is het allemaal simpel en efficiënt. Hopelijk helpt dit overzicht met jouw planning voor Japan.

Japan heeft zoveel te bieden qua steden, natuur, cultuur, gastronomie,... Omdat het winter was en vele nationale parken moeilijker te bezoeken zijn, kozen we vooral voor de steden. Mochten we nogmaals naar Japan reizen, zouden we voor een warmere periode kiezen om dan vooral het natuur gedeelte te ontdekken. Het voordeel om in de winter naar Japan te gaan is om het beroemde Snow Monkey park te gaan bezoeken. Voor Skiliefhebbers is deze regio dan ook ideaal. Ook zijn er “minder” toeristen aanwezig wat ook een groot pluspunt is.

We moesten ook wennen aan de keuken en eet-etiketten. Wij zijn geen grote sushi-liefhebbers maar gelukkig zijn er veel andere eetmogelijkheden. Er waren veel Japanse BBQ restaurants waar je je eigen vlees bakt. Dit behoorde tot ons favoriet soort restaurant. Naast suchi en sachimi heb je er ook curry-gerechten en allerlei soorten tempuras, ramen en Udons. We gingen naar een typische Japans restaurant en daar vonden we maar de helft van ons eten lekker. Je hebt hier ook vele speciale smaken en texturen die we als westerlingen niet gewend zijn. Er werd ons steeds verteld om goed op voorhand restaurants te reserveren. Wij hadden deze enkel 1x gedaan. Het was voor ons moeilijk om regelmatig zelf een restaurant uit te kiezen ter plaatse. Laat staan dat je deze 2 maanden op voorhand boekt. Er is ook zoveel keuze. Vele restaurants in grote steden zijn op verschillende verdiepingen gelokaliseerd. Kijk dus ook goed naar boven als je opzoek bent naar een restaurant.

Een ander gemak zijn de convenience stores. Als je graag goed wilt ontbijten zal dat na 9 uur moeten (buiten wanneer je in je hotel ontbijt). Vele winkels gaan pas vrij laat open maar de convenience stores zijn 24/24u open. Je hebt er een breed gamma; van ontbijt, lunch, avondmaaltijd en vele soorten dranken. Ook wanneer we niet veel zin hadden om op restaurant te gaan, gingen we naar een convenience store. Je hebt er de; 7/11, Lawson en Family Mart. Deze zijn de gekendste. Je kan deze winkels om de 2 straten terugvinden.

Japan is ook heel goed georganiseerd. Dat merk je vooral wanneer je het openbaar vervoer neemt. Weken voordat wij toekwamen hadden wij JR-passen besteld. Met een pas kan je treinen doorheen heel het land nemen. Dit is enkel voor toeristen. Enkele jaren terug was het goedkoper. Toen Emma de reis aan het voorbereiden was betaalde je er ongeveer 350 euro voor 3 weken, nu is dat al het dubbele en de prijzen blijven stijgen. Wij hadden onze reispassen via Klook besteld. Dit is een site waar je allerlei soorten tickets kunt aankopen als je ergens op vakantie gaat. Op Klook betaalden we 150 euro minder dan via de officiële websites.

We veronderstelden dat de webshop er vele op voorraad hadden aangekocht voordat deze nog duurder werden. Het is dus verstandig om de prijzen steeds te vergelijken! Je kan deze voor een periode van 1-2-3 weken aankopen. Kijk goed naar jouw planning wanneer je deze hogesnelheidstreinen wilt nemen. Mocht je bijvoorbeeld 3 weken op vakantie gaan naar Japan, 5 dagen Tokyo in het begin van je reis en 2 dagen op het einde, is het verstandiger om een pas te nemen voor 2 weken. Ook kan je je pas gebruiken op de lokale JR treinen in de steden. De lokale treinen zijn meestal goedkoop dus is de kostprijs van een JR-pas voor een week extra niet waardig. Dan heb je nog andere manieren om voor lokaal openbaar vervoer te betalen. Via een normaal ticket die je aan een machine/loket aankoopt of veel makkelijker, via een herlaadpas. Je hebt verschillende passen. De Welcome Suica, Suica en Pasmo. Op deze kaarten zet je geld op en kan je bijna over heel Japan lokaal vervoer nemen (geldt niet voor de hogesnelheidstreinen). Onze voorkeur gaat naar een gewone Suica-kaart. Wanneer je op het einde van je reis er nog geld op hebt staan, kan je dat geld terugvorderen. Ook kan je dit gebruiken als betaalmiddel bij vele verkoopautomaten en convenience stores. Het enige probleem was dat er te weinig chips waren en dus niet voldoende kaarten meer voor wie er één wou. In Tokyo station hadden ze er wel nog genoeg.

Een andere mogelijkheid is om een digitale kaart aan te maken op jouw wallet van je smartphone. Het was op deze manier erg simpel om je kaart weer op te laden en een overzicht te hebben van jouw saldo en verbruik. Voor toeristen hebben ze de Welcome-Suica, Loïc had deze. Het werkt voor een bepaalde duur en kan je enkel voor openbaar vervoer gebruiken. Pasmo hebben we niet gebruikt maar we veronderstellen dat het gelijkaardig is aan de Suica. Openbaar vervoer nemen lijkt eerst overweldigend maar wanneer je het begrijpt, is het makkelijk. Google-maps geeft je heel goede instructies welke trein of metro je kan nemen om van A naar Z te geraken. Ze raden zelfs aan in welke wagons je het beste zit en welke uitgang je het beste neemt om naar jouw eindbestemming te geraken. Ze geven ook aan hoeveel YEN de hele rit zou kosten.

Als toerist kan je in Japan ook genieten van taksvrij shoppen. Neem zeker je paspoort mee om hiervan te kunnen genieten. In vele winkels (in de grote steden natuurlijk), staat er aangegeven waar je er taksvrij kunt winkelen. Je moet enkel een bedrag uitgeven boven de 5500 YEN. Doordat de Yen gedaald is tegenover de euro (in januari 2024), is het extra leuk om te winkelen! Over winkels gesproken, je het een grote keten genaamd MEGA Don Quijote. Hier heb je meestal meer dan 5 verdiepingen met een groot assortiment. Van snacks tot kleren, valiezen en souvenirs. Het is er fijn om te winkelen om jouw laatste souvenirs uit te kiezen. Je kan hier natuurlijk taksvrij shoppen. Jouw spullen worden enkel gezegeld zoals op de luchthaven en je mag deze niet openen voordat je het land uit bent.

Een andere reden waarom Emma het zo fijn vond in Japan was het gevoel van veiligheid. Je ziet jonge kinderen alleen de treinen en metro’s nemen door deze drukke steden om naar school te gaan. Op cafés en restaurants zie je dat mensen hun pc, handtas en andere waardevolle spullen achterlaten wanneer ze even hun plaats verlaten. Zo veilig is het! Het is hier ook normaal om alleen op restaurant te gaan. Restaurants hebben meestal alleenstaande tafels die ook afgeschermd zijn zodat enkelingen in alle rust van hun maaltijd kunnen genieten.

Verwacht niet dat alle Japanners Engels verstaan. Voor velen is het erg moeilijk en de kans is klein om met hen een gesprek aan te gaan. Daarom is het handig om Japans en jouw moedertaal te downloaden op je Google-translate App. Je kan dan ook een foto nemen en de app vertaald deze voor jou, offline! Voor een simkaart hebben we het ons makkelijk gemaakt om een E-Sim bij Jetpac Global aan te kopen. Website:https://www.jetpacglobal.com/us/

Je hebt hier zelf packs waar je je simkaart kunt gebruiken in meer dan 50 landen. Superhandig!

Je mag echter geen te oude smartphone hebben hiervoor. Met de Iphone 7 van Loïc werkte het niet.

Onze meest favoriete plaatsen, aanraders en prijzen (prijzen dateren van januari 2024).

Tokyo

Locatie logement: Yotsuya – metro en treinen in de buurt zodat je makkelijk Tokyo kunt ontdekken. Goed centraal gelegen.
Taito – ook een fijne buurt in het oosten van de stad waar er ook veel leven is!

Activiteiten

·      Tokyo Tower

o   Beste plek voor een foto, recht tegenover restaurant Toufuya Ukai aan de ingang van een parking – GRATIS

o   In gebouw Azabudai Hills Mori JPTower, op de 33ste verdieping heb je een geweldig uitzicht over de toren en de stad - GRATIS

·      Tsukiji Outer Market – geweldig plaats om te lunchen. Ga er tijdens de middag. Tegen 14u30 sluiten vele kraampjes

·      Kokyo – een residentie van de keizer met een gezellig park

·      Mi-pig café – kan je op verschillende plekken in verschillende steden bezoeken

·      De buurt verkennen aan Harajuku Station

·      Yoyogipark – om de Japanners hun hobby te zien uitoefenen en tot rust komen

·      Meiji Shrine - GRATIS

·      DE gekende Shibuya Crossing + Shibuya Sky (Zorg d at je deze zeker een maand op voorhand reserveert) - https://www.shibuya-scramble-square.com/sky/

·      Cross Shinjuku Vision en omgeving (ga af en toe een winkel binnen, ga op verkenning)

·      Buurt van Ueno – stap af in Ueno-Hirokoji Station

·      Nakamise-dori Street met Sensō-ji - GRATIS

·      Disneyland en Tokyo Disney Sea – tips, lees blog: https://emmavanbellingen.reislogger.nl/wereldreis-2023-24/japan-disneyland-tokyo-disney-sea.462364

Restaurants:

·      Aan Shibuya - Gyu-Kaku. BBQ restaurant met all you can eat formules voor een bepaalde tijd.

·      Aan Shinjuku - Kyomachi Koisigure Shinjyuku. Kan je een 9 gangen-menu nemen voor een goed prijsje waar je verschillende typische Japanse gerechten krijgt. Soms lekker, soms bizar maar een geweldige ervaring. Je krijgt er ook jouw aparte ruimte.

·      Hoshino coffee voor een heerlijke koffie en fluffy pancakes. Het is een keten en heb je op verschillende plaatsen en steden.

Yudanaka

Snow-Monkey Park (ingang 800 YEN)! Enkel in de winter natuurlijk.
Ga in je Japanse badjas van Onsen tot onsen.

Kyoto

Logement: Op wandelafstand van bushaltes en zeker ook een station. Wij logeerde dichtbij Station Tambaguchi.

Activiteiten

·      Fushimi Inari-taisha – zorg dat je er zo vroeg mogelijk bent voor een aangenamere ervaring. Ga ook tot helemaal boven voor meer rust en een geweldig uitzicht over de stad. GRATIS!

·      Sannenzaka Path met Kiyomizu-dera – kom opnieuw zo vroeg mogelijk om de menigte te vermijden. Je moet er een kleine bijdrage betalen om Kiyomizu-dera te betreden maar je kan deze ook van buiten bewonderen, gratis.

·      Yasui Kompiragū Shrine - gratis

·      Vintage Kimono AN Gion – voor een tweedehandste kimono.

·      SAMURAI NINJA MUSEUM KYOTO With Experience - https://mai-ko.com/samurai/

·      Nishiki Market

·      Iwatayama Peak Rest House om de aapjes te zien en te voederen – 600 YEN ingang – 200 YEN per zakje met voedsel

·      Er zijn zoveel Shrines en boeddhistise tempels die je er kan bezoeken. Die dat wij hebben opgesomt zijn een must visit. Het is beter dat je zelf uitmaakt welke je nog wilt bezoeken.

·      Ga helemaal naar boven in de Kyoto toren voor 900 Yen, prachtig uitzicht.

-       Overschat – Dagtrip naar Nara en Arashiyama Bamboo Forest

Osaka

Activiteiten:

-       Dōtonbori -  verken de buurt en geniet van verschillende kraampjes. Osaka staat tenslotte gekend voor het lekkere eten en je hebt hier food tours

-       Buurt Nipponbashi voor retro winkels

-       Universal studios – voor meer tips, lees de blog van Osaka

-       Je kan hieruit vele dagtrips maken wij kozen voor:

o   Dagje naar Kobe – Kobe beef uitproberen en met de kabelbaan naar de Kobe Nunobiki Herb Gardens

Mount Fuji regio

Logement:  in regio Fujiyoshida

Actviteiten:

-       Met de zonsopgang en -ondergang Arakurayama Sengen Park - GRATIS

-       Oishi Park - GRATIS

-       Fuji-Q Highland voor wie graag gekke rollercoasters heeft!

Jouw reactie