Vietnam: Algemeen

7 maart 2024 - Hanoi, Vietnam

Vietnam stelde ons zeker niet teleur! De natuur, het eten en de mensen hebben er ons aangenaam verrast. Voordat je Vietnam afreist is het belangrijk na te gaan dat je visum helemaal in orde is (minstens een maand voor vertrek aanvragen!). Mochten er kleine fouten in geschreven staan, laten ze je niet binnen. We hebben zo al enkele verhalen mogen aanhoren. Bij ons was alles in orde en waren we zonder probleem het land in.

We begonnen onze reis in Hanoi, de hoofdstad. De maaltijden die we daar aten waren overheerlijk. Het was pas later dat we beseften dat het lekkerste eten in Hanoi was. Jammer dat we dat niet eerder wisten, anders hadden we er meer van genoten. In sommige dorpen is het moeilijker om uitgebreid Vietnamees eten te vinden. Meestal zijn de opties beperkt tot; noodles, spring rolls of soep.

In Vietnam betaal je met Dong en was het weer aanpassen om berekeningen te maken. De banken die we aanraden om geld af te halen zijn TP Bank en Agribank. Bij TP betaal je geen afhaalkosten aan de bank, je betaalt enkel de wisselkoers. Ook kan je er 5 miljoen afhalen (+/- 185 euro). Bij Agribank betaal je 22.000 Dong, net geen 1 euro om geld af te halen. Je kan er echter niet meer afhalen dan 3 miljoen.

Het is ook een land om te ontdekken met een scooter. We huurden er eentje aan elke stop, behalve in Hanoi en Ho Chi Minh City. Het is daar veel te gevaarlijk om te rijden als toerist. Zelfs in Dalat was het kantje-boordje. We hoorden via andere toeristen dat er een dodelijk ongeluk geweest was met een buitenlander de dag voordien. Sommigen konden toen zelfs geen scooter huren omdat de politie veel controles aan het houden was. Zorg maar dat je je internationaal rijbewijs mee hebt. Die werd ons nooit gevraagd maar je weet het nooit…

Mocht je nog nooit met een brommer gereden hebben raden we sterk af om er één te huren als je naar Vietnam gaat. Zorg ervoor dat je goed op voorhand thuis kan oefenen. Wij hadden geluk dat Loïc al met scooters rijdt sinds zijn 16de. Ook hij moest sterk gefocust blijven in het verkeer. We willen jullie natuurlijk niet afschrikken, het is echt geweldig om elk dorp met de bromfiets te ontdekken! Je kan anders ook de applicatie Grab gebruiken om je van A naar B te verplaatsen. Dit is de Uber van Azië en heel goedkoop.

Wat je al gezien of gehoord hebt over het verkeer in Vietnam, het is allemaal waar! In vele bussen of limousines wil je niet vooraan zitten omdat ze als gekken rijden en inhalen. Voetpaden dienen als parking voor motors en zebrapaden als decoratie. We leerden op onze laatste dag in Vietnam, wanneer je een straat wilt oversteken als voetganger, je je hand in de lucht moet steken en oversteken. Zo weten de bestuurders dat ze rondom jou moeten rijden. Onderweg stoppen kan tot ongelukken leiden.

Ons verplaatsen doorheen het land was heel simpel. We hadden maar 1 bus op voorhand geboekt welke Ho Chi Minh City naar Cambodia was. Dit omdat we in ons visum moesten aangeven waar we het land in- en uitkwamen. Als we onze bus hadden geboekt konden we met zekerheid aangeven aan welke douane we het land uit zouden gaan. Onze bussen of limousines (het zijn kleine busjes die je ophalen aan je hotel en afzetten aan jouw volgend verblijf), hebben we steeds geboekt bij ons logement. Het kon natuurlijk nog goedkoper mochten we zelf naar verschillende transportbureaus gaan om er te onderhandelen, maar daar wouden we geen tijd mee verliezen. We hebben één keer een trein genomen. We konden deze niet reserveren bij onze Homestay en boekten via de bekende website https://12go.asia/en . Hier hebben we veel onnodige kosten moeten betalen voor enkel ons ticket te kunnen verkrijgen en raden wij eigenlijk niet aan. Je spaart meer geld uit met het ter plaatse te regelen!

Over de treinrit die we genomen hadden, was een andere ervaring. Een ervaring die we niet opnieuw willen meemaken. De treinen in Vietnam rijden traag, je zit er helemaal opgepropt en het is ook niet duidelijk wanneer je aan welk station toekomt. Weinigen kunnen Engels en kunnen je ook niet beantwoorden indien je vraagt hoelang het nog is tot station X. Bussen vonden we veel aangenamer. Ook hebben we daar wat avonturen mee beleefd. Vietnam heeft een ruim aanbod aan slaapbussen. Dit zijn bussen met ligstoelen of cabines. Je doet je schoenen uit en krijgt er een deken bij. Belangrijk weetje: als je een lange rit voor de boeg hebt en een bus reserveert met WC, maakt deze geen stop. We hoorden van sommigen dat ze van Hanoi naar Hoi An reden, een busrit van makkelijk 24 uur. De bus is niet 1x gestopt voor even je benen te kunnen strekken of om iets te kunnen eten. Onze TIP – boek een normale slaapbus! Daar heb je geen toiletten en moet je gaan wanneer de bus stopt. Bij elke stop is er een mand met slippers voor je klaar die je kan lenen om naar de WC te gaan of wat te kopen.

Mocht je je afvragen wat een Homestay is; dit is een hotel/verblijf dat onderhouden wordt door Vietnamezen zelf. Ze hebben verschillende kamers/bungalows/appartementen beschikbaar om toeristen te ontvangen. Hier is je ontbijt vaak inbegrepen, je kan er ook middag- en avondeten. Je kan bij hen een scooter huren, ze helpen je graag met jouw dagtrips te organiseren en transport te regelen. Voor ons persoonlijk de beste optie!

Onze meest favoriete plaatsen, aanraders en prijzen (prijzen dateren van februari 2024).

Hanoi
Activiteiten/ must see:

- Hanoi Train Street (jezelf op een cafeetje trakteren)

- Ngoc Son Temple (op zondag is deze plek autovrij!)
- Hoa Lo Prison Relic (200.000 PP met audio)
- St. Joseph Cathedral

- Lotte Observation Deck (300.000 PP met drankje inbegrepen)

- Tran Quoc Pagoda (gratis)
- Mausoleum van Hồ Chí Minh (gratis om van de buitenkant te zien, we zijn niet zeker of je de binnenkant kan bezoeken. Er is daar ook een groot museum over het leven van HCM)

Restaurants:
- Hello Hanoi Restaurant – DE beste Bun Cha die we in heel onze trip hadden gegeten!
- hàng quà Restaurant - Asian Fusion Food & Coffee
- Probeer street food, zet je aan tafel op de plasieke stoeltjes

Sapa
Activiteiten:
- voor wie graag mooie foto’s maakt, Moana Sapa - Checkin, Coffee and BBQ (80.000 Dong PP)

Rij met een scooter (150.000 PP), verken volgende plekken en geniet van het prachtige landschap
- Silver Waterfall (20.000 PP)
- Love Waterfall (70.000 PP)
- Khu Du Lịch Cầu Kính Rồng Mây / grote lift naar een park (500.000 Dong PP)
- Rij naar het zuiden richting Sử Pán, maak een stop en wandel door de rijstvelden en dorpjes

 overschat (naar ons mening) - Cat Cat Village. Een dorpje die locals gemaakt hebben enkel om toeristen te lokken. Hier is niets echt aan. Prijs 150.000 PP.

Halong Bay
Wij boekten onze cruize met Ambassador Cruise. Alles was helemaal in orde!

Bij het kiezen van een cruise hadden we ons gebaseerd op volgende blog:

Nimh Binh (probeer buiten de Vietnamese vakanties hierheen te reizen want het was er ontzettend druk met het Lunar New Year)
Activiteiten:
- Mua Cave – bezoek deze in de vroege ochtend voor een betere ervaring (100.000 Dong PP)
- Trang An Departure Boat Ticket (wij kozen route 2 maar andere routes zouden ook prachtig moeten zijn!) (250.000 Dong PP)
- Bai Dinh Pagoda (hebben we niet kunnen bezoeken vanwege teveel mensen, we denken dat het de moeite moet zijn)  Gratis
- Van Long Nature Reserve Boat Ticket (boottrip optie met veel minder bezoekers en hier zijn apen te spotten) (100.000 Dong PP)
- Buurt verkennen per fiets of scooter (ongeveer 150.000 Dong)

Phong Nha
Activiteiten:
- Paradise Cave (250.000 Dong PP)
- Dagtrip Abandoned Valley met Moc Nam Adventure (1.950.000 Dong per persoon)
- Indien je geld en tijd hebt, aarzel niet om een meerdaagse tour te boeken! Hier bevinden zicht een paar van de grootste grotten ter wereld!

Hué
Activiteiten:
- Hue Imperial City (200.000 Dong PP)
- Hồ Thuỷ Tiên (verlaten waterpretpark) 20.000 voor parking
- Je hebt er verschillende tombes, wij bezochten de Mausoleum of Emperor Tu Duc (150.000 Dong pp)
- Thien Mu Pagoda (gratis)
- ‘s avonds eten in de night market

Hoi An
Activiteiten:
- Op maat kleren laten maken! De beste en goedkoopste plek ter wereld om dit te doen.
- Met de fiets de rijstvelden bezoeken
- Dagactiviteit markt + kookles + coconut boat (650.000 Dong PP)
- Precious Heritage Art Gallery Museum (gratis)
- verken Hoi An by Night
 Wij hebben de fout gemaakt hier met de Lantern Festival te komen, denkende dat het specialer ging zijn. Er is echter geen verschil zichtbaar dan met een andere dag en op deze dagen zijn er nog meer toeristen aanwezig. Proberen om die dagen te vermijden dus!

- Morning Glory Signature
- Pause and Enjoy Restaurant
- Restaurant & Cafe Tuấn Rich Flavor of Hoi An Vietnamese Family Restaurant (aten we de lekkerste Cau Lau in Vietnam, is een Hoi An’s gerecht)
- Roving Chill house voor een lekker drankje met een uitzicht op de rijstvelden

Dalat
Activiteiten:
- Datanla New Alpine Coaster (prijzen hangen af of je met een slee of te voet het park in wilt)
- Voor de avonturiers, canyoning in Dalat!

- An CaFe
- Tiệm ăn Đà Lạt Phố - Restaurant

Ho Chi Minh City/ Saigon
Activiteiten:
- Ben Duoc Temple - Cu Chi (georganiseerde tour 700.000 Dong PP)

- Ben Nghe Street Food
- Home Saigon Restaurant

Mochten we ooit nog eens naar Vietnam gaan, hadden we graag Da Nang nog bezocht!
Natuurlijk is er nog zoveel meer te zien in Vietnam.

Grens oversteken naar Cambodia?
Wij raden busmaatschappij Giant Ibis aan! Zo weet je zeker dat je de grens goed over zult gaan.

Jouw reactie