Nieuw-Zeeland – Algemeen + tips en tricks bij het huren van een campervan en het ontdekken van NZ

12 januari 2024 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland. Een bestemming die voor ons beiden hoog op onze bucketlist stond. We zijn erg dankbaar dat wij dit avontuur samen hebben mogen meemaken.

Het is niet zo simpel om het land binnen te komen. Net zoals Australië zijn ze hier erg streng en mag je niet zomaar met alles het land binnen. Iedereen moet langs bij de douane om elk punt op de restrictielijst te overlopen. Ook zijn ze voorzichtig met je hikingschoenen en ander kampeermateriaal. Ze vragen waar je deze het meest recent nog gebruikt hebt en controleren de modder op je schoenen. Dit vooral omdat helemaal noordelijk specifieke boomsoorten bestaan die met uitsterven bedreigd zijn. Deze bomen sterven doordat bezoekers ziektes aan hun schoenen de bossen binnenbrengen. Lees dus goed de invoerinstructies na voordat je erheen vliegt.

Auckland staat vooral gekend voor het lekkere eten, volgens onze gids. Zelf konden we er niet veel van genieten omdat we een dagbudget hadden. In Auckland heb je trouwens nog een extra taks op voedsel, deze geldt ook voor de supermarkten. Als je boodschappen wilt doen, best niet in Auckland. De Nieuw-Zeelandse specialiteit zijn vleestaarten die je in elk café of bakker kunt vinden.

Rotorua is vooral een plaats om te ontspannen met de vele warmwaterbronnen die ze er hebben. Bereid je dan ook voor op de geur van zwavel die onvermijdbaar is. Hier kan je in aanraking komen met de Mahoricultuur en geven ze ook shows.

Queenstown is dé plek voor alle adrenaline junkies. Van bungeejumpen, gigantische swings, luges, skydiven, helicoptervluchten, mountain carting, etc,…

Nieuw-Zeeland heeft ook een duur prijskaartje maar wij hebben meer activiteiten kunnen boeken met volgende website: https://www.bookme.co.nz/

Hier heb je kortingen op bijna alle activiteiten doorheen Nieuw-Zeeland van het Noorder- tot het Zuidereiland. Wij raden dus ook sterk aan deze website te raadplegen voordat je een activiteit wilt boeken. Deze activiteiten kunnen enkel 2 weken op voorhand geboekt worden.

Wil je Hobbiton of bij Bungy (voor de grootste bungee sprong of swing) bezoeken of doen, deze staan echter niet op de website en moet je dit dus goed op voorhand boeken om de verkozen datum / tijdstip te verkrijgen.

Het is ook het land van de vogels. De Nieuw-Zeelanders zijn ook gek op hun Kiwi’s. Ze noemen zich ook Kiwi’s of gebruiken deze ook in hun bedrijfsnamen, etc,… Als er bijvoorbeeld een bedrijf Kiwi Explorer heet, verwacht dus niet dat je er een kiwi gaat zien. Wij hebben enkel 1 kiwi gezien in het aquarium van Napier. Doorheen Nieuw-Zeeland heb je nog verschillende vogelreservaten waar je ze kan bezoeken. Kiwi’s zijn nachtdieren en als je ze dus wilt spotten, moet het in het donker. Als je een kans wilt maken om een wilde tegen te komen, ga je best naar Stewart Island. Hier heb je de beste kans om een kiwi te spotten (volgens een local en NZ websites). Je kan ook ongeveer 1 uur voor zonsopgang in het bos gaat wandelen waar er Kiwi’s zijn, zoals te Rotokare Scenic Reserva. Hier hebben ze een heel domein afgeschermd tegen pestdieren zodat Kiwi’s hier met rust kunnen leven. Wij hebben het geluk niet gehad er één te mogen zien (we zijn dan ook niet zo vroeg opgestaan), maar we hoorden dat ze sterk aanwezig waren.

Alles wat je moet weten indien je wilt rondreizen met een campervan.

Wij raden sterk aan om een campervan te huren/kopen die selfcontained is. D.w.z. dat je van water voorzien bent en je behoeftes in de camper kunt doen. Wij huurden onze camper bij Wenderkreisen. Deze was de goedkoopste “selfcontained” campervan die Emma gevonden had. Omdat wij hier 2 maanden wouden rondreizen en zoveel mogelijk van gratis kampplaatsen wouden genieten, wouden wij deze luxe hebben. Achteraf gezien waren we zeer tevreden met onze keuze. Dat we een grotere camionette hadden en geen stationwagen. In vele SC wagens moet je buiten koken en je behoeftes doen, je hebt er enkel plaats om erin te slapen. Als je pech hebt zoals wij gehad hebben, kan het soms dagen aan een stuk regenen. Niet te vergeten de vele zandvliegen op sommige plaatsen! Toen waren we dankbaar dat we lekker warm in de camper konden koken en nog een beetje beweegruimte hadden.

Hier heb je een lijst van andere maatschappijen die we tegengekomen waren tijdens onze reis:

Road Runner Rentals – Britz – Euro Campers – Maui – Apollo – Jucy – Travellers autobarn – Auckland Campervan – Spaceships – Mighty – Escape rental – Happy Campers – Cheapa Campa – Mad campers – Kiwi campers – Tui sleepervans – Epic campers – Freedom campers en Kia Ora.

We hadden er ons werk van gemaakt om er zoveel mogelijk te kunnen opsommen zodat jij de beste camper eruit kunt kiezen! Let op, niet ieder bedrijf heeft verschillende drop-off kantoren. Bij sommigen kan je deze enkel ophalen en afzetten in Auckland bijvoorbeeld. Vele hebben een kantoor in Auckland en Christchurch, weinigen in Queenstown.

Wij pikten onze camper op in Auckland en hadden deze weer afgezet in Christchurch.

Er bestaat ook een website waar je van locale mensen hun camper kunt huren. Natuurlijk moet je deze na je trip bij hen terug brengen. Deze heet: https://www.camplify.co.nz

Een campervan huren of kopen?

Een wagen kopen is pas interessant mocht je langer dan 6 maanden hier willen rondreizen. Er zijn al veel horrorverhalen van mensen die een camper kochten die in orde was, na 2 weken helemaal stuk ging en dus niets meer van waarde had. Een goede campervan kopen neemt dus ook veel tijd en energie in beslag.

Handige applicaties

Eest en vooral mag je niet overal kampzetten waar je maar wilt. Ook al wil je aan freedom camping doen, moet je u eerst informeren of je niet op privé-domein zou staan.

Op aanraden van een Kiwi kochten we de applicatie Wikicamps. Deze kost maar 2 euro en hier heb je zoveel meer opties dan met gratis apps. Door deze app logeerden we soms helemaal afgelegen en hadden we de plaats voor onszelf. Je hebt er ook vele filters en je kan kaarten downloaden voor offline gebruik maar dit kan ook met de meeste apps.

Je hebt ook de gratis app CamperMate. Je hebt er minder gratis kampeeropties beschikbaar maar op deze app kan je terugvinden waar je kan gaan douchen. En over douches gesproken; wij gingen graag naar de gemeentelijke zwembaden om van hun faciliteiten te genieten. Als je enkel een douche wilt nemen betaal je bijna dezelfde prijs. Betaal 1 tot 2 dollar meer en zo doe je nog wat leuks!

Een andere gratis app is Rankers. Op deze kan je allerlei wandelingen, boerderijen, animal encounters,… vinden.

Handige maar belanrgrijke tips!

1)    Als je de ferry van noord naar zuid of zuid naar noord wilt nemen, boek goed op tijd! Deze kunnen snel volgeboekt geraken, zeker tijdens het hoogseizoen.

2)    Niet alle dumpstations hebben drinkbaar water. Raadpleeg de iconen en reacties van andere campers voordat je er heen gaat. Dumpstations zijn ook gratis!

3)    Op restaurant gaan of eten afhalen is duur. Probeer zoveel mogelijk zelf te koken. Wij hebben op deze manier veel geld uitgespaard

4)    De goedkoopste supermarkt heet Pakn’Save. Je hebt er nog andere grote ketens zoals Countdown en New World. Zorg dat je een kortingskaart aanvraagt aan de kassa wanneer je hier wilt winkelen.

5)    Indien je naar de bergpassen gaat, in the middle of nowhere, zorg dat je voldoende eten bent gaan halen. In toeristische dorpen waar je enkel een foursquare hebt, betaal je makkelijk het dubbele van de prijs.

6)    Indien je alcohol wilt kopen, neem altijd je paspoort mee. Ons werd regelmatig alcohol geweigerd omdat we ons paspoort in de wagen vergeten waren. Onze gewone ID of rijbewijs is voor hen niet geldig. Ook al is de minimumleeftijd 18 jaar. Deze was voor ons heel frustrerend.

7)    Indien je aan een laadpaal wilt kamperen moet je naar een betalende kamping. Hier betaal je altijd per persoon en niet per wagen. Deze kosten kunnen ook snel oplopen. 15 dollar per persoon, per nacht, kan je beschouwen als een goedkope kampeerplaats.

8)    Probeer te vermijden om rond te reizen tijdens de schoolvakantie. Met de Kerstvakantie hebben de scholen dan ook hun groot verlof. De 2 weken met de feestdagen was het in ieder dorp hectisch. Zelf toen we van de drukte wegvluchtten naar de Westkust, elk dorpje en camping zat helemaal vol. Vele locals reizen vooral rond in hun eigen land. Nieuw-Zeeland heeft meer campervans dan inwoners.