Mexico – Valladolid

28 juni 2023 - Valladolid, Mexico

Mexico, Valladolid, WAT een start van onze reis hier in Mexico!

Op 22 juni landde we in Cancun, namen we onze gereserveerde huurwagen en reden we meteen 2 uur door naar Valladolid. Tegen 22 uur kwamen wij toe in ons hotel. Gelegen aan het La Mestiza park – de Kathedraal van San Gevasip. Pal in het centrum dus.

Wij hadden voor onze eerste volledige dag in Valladolid een free walking tour geboekt. Stipt om 9u30 stonden wij klaar voor deze tour. Er was niemand te bespeuren. Hierna viel onze euro dat er eigenlijk een andere tijdszone is tussen Cancun en Valladolid.  Wij waren dus een uur te vroeg. Gelukkig was het hotel letterlijk op 20 meter stappen.

Weeral hadden we een super interessante tour. Onze gids is opgegroeid in een Maya Community en leeft amper 10 jaar in Valladolid. Hij begon dan pas Spaans en Engels te leren. Tijdens de tour bezochten we de Kathedraal, een cenote die in het midden van de stad gelegen is, alsook een food market. Op deze markt hebben we ook allerlei lokale snacks kunnen proeven. Na de tour hadden we meteen besloten om er wat te kopen.

Voor de mensen die niet weten wat een cenote is; Het zijn grotten of poelen gevuld met water waar je heerlijk in kunt zwemmen en je laten verwonderen door de onderwaterwereld.

De dag hierna, de 24ste, gingen we een cenotes ronde maken (In de provincie Yucatan zijn er meer dan 3000 cenotes). De dag voordien hadden we opgelijst welke cenotes we op welk moment gingen bezoeken.

We begonnen met Cenote Suytun.
Deze heeft een platform in het midden van het water waar je op kan wandelen en is bekend op Instagram. De cenote ging open om 8u s ’morgens maar wij stonden er al klaar om 7u30. Wij waren de eersten en dit was zeker een goede beslissing! Wij hadden het geluk om er bij de opening te zijn en we hadden de cenote voor ons helemaal alleen. Al snel kwamen er andere toeristen toe. Dus echt een aanrader om hetzelfde te doen. Dit was magisch voor ons.

Hierna gingen we naar een andere heel bekende Cenote in Valladolid, Oxman.  Deze had zo een helderblauw water. Je had er een tarzan touw zodat je in het water kon springen. Ook hier waren er weinig toeristen en wat een unieke ervaring was dit ook. Het kan er druk aan toe gaan maar we waren er op een goed moment in de ochtend. Soms waren wij helemaal alleen in het water. Wij hadden de perfecte dag uitgekozen om onze cenote trip te doen.

De volgende Cenote was Samaal. Deze was groot en je had er een kleine waterval.  We hadden weer het geluk dat er net een hele bus toeristen vertrok en bij deze voor ons bijna privé. Deze is erg toeristisch getint. Alles spic en span en veel restaurants/snacks.  Dit was dan ook samen met Cenote Suytun de duurste om te bezoeken.

Ondanks dat we goed doorweekt waren, hadden we er nog niet genoeg van. Wat verder heb je nog 2 cenotes op 200 meter van elkaar.  Met je ingangsticket kan je dan ook beiden cenotes bezoeken. Beiden zijn ondergrondse cenotes en heb je maar een kleine holte waar wat zonnestralen doorkomen.

We begonnen met cenote Xkeken. Hier had je prachtige stalactieten en was er ook bijna niemand. De cenote hierna heette Samula. Deze was gelijkaardig dan de Xkeken maar had geen of amper stalactieten en was veel groter. Daar is er ook een klein eilandje in het midden van het water. Ook één van de bekendere waar er veel foto’s te vinden zijn op het internet. Hierna was het even welletjes geweest voor de dag.

Die zaterdagavond was het ook Chaya festival in Valladolid. Chaya is een soort bladgroenten die gelijkaardig is als spinazie. Is een typische groenten van de Maya’s en kan je in vele restaurants terugvinden in Valladolid. Ofwel verwerkt in je drank ofwel in je eten.

De dag was dus helemaal af.

De 25ste reden we helemaal naar Las Coloradas, zo een 2 uur rijden van Valladolid. Daar heb je een zoutfabriek wat maakt dat de meren daarrond rooskleurig zijn en waar flamingo’s te spotten zijn.  We wouden dit bezoeken maar het was zo een 20-25 euro per persoon om er 45 minuten rond te lopen. Dit was ons te duur voor wat het was. Je zag zo het roos water ook al en we hadden al onze dosis flamingo’s gehad in Cuba. We hadden dan besloten om even naar het strand te gaan.

Op de terugweg naar Valladolid stopten we aan de tempel Ek’Balam. Deze entry was 30 euro per persoon. Om wat te besparen op ons budget is Emma deze tempel alleen gaan bezoeken. Deze tempel mag je ook beklimmen. Vanboven heb je een heel mooi uitzicht van de omringende jungle en andere Maya constructies. Er waren wel vele werken aan de gang om de archeologische omgeving nog interessanter te maken. Persoonlijk denken we dat het beter is om deze later te bezoeken, wanneer alles af is.  Want veel borden met informatie heb je er niet. Het is gewoon zelf wat rondlopen daar mits een gids, wat nog een extra hap in ons budget was.

Naast de site had je natuurlijk weer een andere cenote, genaamd Xcanche, die we samen nog hadden bezocht. De cenotes waren voor de Maya’s heilig, een doorgang naar de onderwereld. Daarom dat er tempels naast de cenotes gebouwd werden. Deze was ook een grote en mooie cenote maar niet zo adembenemend als de cenotes die we de dag voordien hadden bezocht.

Hierna gingen we weer richting ons hotel en vroeg gaan slapen sinds we op 26 juni het wereldwonder Chichén Itzá wouden bezoeken. Om 6:45 vertrokken wij uit Valladolid om er tegen 7u20 toe te komen. De parking ging pas open om 7u30 en de kassa om 8u. Er waren maar 4 wagens voor ons en wij stonden als allereerste aan de kassa. We waren enthousiast met het idee dat wij de site als eerste konden bewonderen zonder enige toeristen voor ons.
Helaas kwamen er ook al bussen toe die dus al een ingangsticket hadden. We hadden er ons bij neergelegd dat we misschien de 50-100ste gingen zijn.

Net toen we binnen wouden kregen we de opmerking dat we niet binnen mochten met een GoPro of andere action cam. Je moet hiervoor extra betalen. Laat deze dus mooi in de wagen want je telefoon trekt ter plaatse toch mooiere beelden dan de go pro.

Het was zeker een geweldige ervaring om dit wereldwonder te bewonderen. Wij hebben deze bezocht zonder gids want we hebben natuurlijk een budget waar we ons aan moeten houden. Gelukkig had Loïc zich in het verleden al verdiept in de cultuur van de Maya’s om Emma een woordje uitleg te geven hier en daar.

Ondanks dat we er niet als eerste binnen waren, is het zeker een aanrader om hier zo vroeg mogelijk heen te gaan. Er zijn zo een 100tal souvenirkraampjes over heel de site. Tegen 9-10 uur, wanneer de verkopers helemaal geïnstalleerd zijn, heb je geen moment rust. 1 dollar, 1 dollar, good price, klinkt het er dan continu voor Mayasouvenirs van Chinese namaak. We vertrokken er om 10u30, we hadden er alles bezocht en kregen ook genoeg van alle drukte.

Ons origineel plan was om hierna de cenote ‘Ik Kil’ te bezoeken maar vele bussen stoppen aan deze cenote na het bezoek aan de Chichén Itzá. We besloten om verder te rijden richting Mérida, wat onze tweede stop is hier in Mexico. Onderweg zie je nog vele borden waar cenotes op aangegeven worden. We stopten 30min verder aan een willekeurige cenote, ‘Yokdzonot’. Dit was ook een fijne cenote met een restaurant aan waar we dan ook wat gegeten hadden.

Zoals je dus kon lezen, wat dit een geweldige eerste stop al!

Kijk ook zeker onze foto’s na om een goed beeld te krijgen van de cenotes en tot snel!

1. Fabienne:
    29 juni 2023