Japan: Yudanaka

25 januari 2024 - Yudanaka, Japan

Op 18/01 hadden we afgesproken aan het centraal station van Tokyo voor onze valiezen af te halen. Vervolgens namen we onze eerste Shinkansen (hogesnelheidstrein). Deze treinen kunnen een snelheid van 300km/uur bereiken. Met de trein waren we op 1 uur al in Nagano waar we moesten overstappen. Leuk weetje: Nagano was de gaststad van de Olympische winterspelen in 1998. In Nagano zijn er nationale parken waar je geweldige hikes kan maken maar in de winter zijn deze niet aangeraden. We namen de (gewone) trein naar het stadje Yudanaka waar we de volgende twee dagen gingen doorbrengen. Onderweg zagen we het stedelijk landschap veranderen in een meer landelijk Japan. Hoe verder noordelijk en in de bergen hoe meer sneeuw er lag. We waren al bijna vergeten dat het hier ook winter was omdat we in Tokyo zachtere temperaturen hadden.

Yudanaka of Snow Monkey Town is tevens gekend voor de Onsens (warmwater thermen), om te gaan skieën, en voor de sneeuwapen. Wij gingen daar hoofdzakelijk om de aapjes te bezoeken die in Onsens baden om zich op te warmen. Toen we toegekomen waren in het stadje moesten we met al onze valiezen door de besneeuwde straten naar ons logement. Het hotel werd onderhouden door oude lieve mensen en daar werden we terug in de tijd gebracht. Het had zeker zijn charme om in een authentiek Japans hotel te verblijven. We hadden er ook onze privé-Onsen waar we gebruik van maakte. De eerste keer hadden we de instructies niet gelezen waardoor we in een véél te warm bad hadden bezweken. Later hadden we door dat we dus nog koud water moesten toevoegen. In Yudanaka zijn er 6 verschillende warmwaterbronnen die daar samen komen. Je hebt er dus een continue stroom. In de straten heb je ook kleine baden die gemaakt zijn om je voeten in op te warmen. In de namiddag maakten we nog een wandeling om de omgeving te verkennen. We bezochten een tempel en gingen ons nadien opwarmen in een cafétje.

De volgende dag gingen we terug naar het station om de bus te nemen naar het Snow Monkey park. Vanaf de bushalte was het nog een 2 km stappen tot aan de ingang. We betaalden de ingang en gingen naar de aapjes. Er waren al veel mensen maar we konden een plaatsje vinden waar we de apen goed konden zien. Een park medewerker voederde de apen en na het eten kwamen de aapjes terug in het warme water baden. Het was heel boeiend om de sneeuwapen te zien in hun natuurlijke habitat. Ze zijn mensen ook gewoon en lopen je gewoon voorbij. We maakten vele foto’s en video’s en keerden dan terug. In de zomer is het moeilijker om de aapjes te zien omdat ze dan de warmte van de Onsens niet opzoeken. Een leuk weetje; ze hebben speciaal voor de aapjes een bad gebouwd omdat ze steeds in deze van de mensen gingen baden. Op ongeveer 100 meter van de ingang bevindt zich een badhuis (voor mensen). We hebben deze niet opgezocht maar het leek een leuke stop te zijn. Je zit er ver van het dorp tussen de bossen. We zagen dat een koppel in de onsen wou en er zaten veel aapjes rond hun bad. Ze gingen er uiteindelijk in en waren dus met de aapjes aan het baden. Dit moet een unieke ervaring zijn!

De terugweg naar het dorp deden we te voet. Onderweg kwamen we nog een schietkraam tegen waar je precies terug naar de jaren 70-80 werd gebracht. Het vrouwtje was zo oud maar je zag aan de foto’s aan de muur dat haar winkel haar leven was. We probeerden met ons allen prijzen te winnen. We wonnen 3 zakjes koeken die achteraf vervallen bleken te zijn sinds 2014. We hadden in ieder geval veel plezier gehad en goed gelachen.

De volgende ochtend moesten we weer inpakken en de weg terug naar het station stappen. Gelukkig was er toen al minder sneeuw. Aan het station namen we opnieuw de trein naar Nagano om hierna over te stappen naar een Shinkansen trein. We hebben er 2 moeten nemen tot onze volgende bestemming, Kyoto. De reis duurde in totaal ongeveer 5 uur maar we konden genieten van het Japans landschap.