Argentinië – Buenos Aires

24 oktober 2023 - Buenos Aires, Argentinië

Buenos Aires is een gigantische stad met ongeveer 3 miljoen inwoners en een aglomeratie van 15 miljoen. Ons hotel was gelegen in het centrum van de stad. Eens we geland waren, konden we onmiddellijk gebruik maken van een taxi. De prijzen voor taxi’s liggen vast en we moesten via onze smartphone een rit bestellen. Er zijn 2 passagiersluchthavens in BA, 1 voor de binnenlandse vluchten en 1 voor de internationale vluchten. Wij kwamen van Iguazu dus via de binnenlandse luchthaven. Het was indrukwekkend om ons in deze stad te bevinden. Alles is hier uiterst groot en de architectuur deed ons denken aan gekende Europese grootsteden. De bekende ‘Avenue 9 de Julio’ deed ons denken aan een grotere versie van de Louisalaan, dit was eigenaardig. Deze is ook de breedste straat ter wereled met zo een 21 rijvakken. BA heeft niet veel gelijkenissen met de andere Latijns Amerikaanse grootsteden. Later leerden we meer over de reden waarom dat zo is.

We kwamen toe op zondag 15/10 en we wandelden door de stad om een restaurant te zoeken. Na lang stappen, vonden we uiteindelijk een Italiaans restaurant die ons aanstond. De stad telt ontelbare Italiaanse restauranten aangezien de Italianen de grootste groep immigranten waren destijds. Voor de dag hierna hadden we een free-walking tour gepland. Wat we niet wisten was dat die dag ook een verlofdag was in Argentinië waardoor we met een grote groep waren. Het weer was ook ideaal. De tour was een lange rondleiding van ongeveer 3 uur. We kregen er veel te leren over de geschiedenis en de architectuur van BA. Dit was voor Loïc wel interessant maar Emma was een beetje ziek en kon er dus minder van genieten. Vooral omdat de gids zoveel over architectuur aan het babbelen was, gingen Emma’s gedachten snel elderes heen. BA lijkt zoals eerder vermeld op een Europese grootstad. BA, Argentinië was ooit één van de rijkste landen ter wereld en bij het bouwen van de stad hebben veel Franse, Italiaanse en zelfs Belgische architecten geholpen aan het oprichten van BA. Daarom zijn er veel gebouwen die ons deden denken aan Parijs en wat verder uit het centrum zelfs aan Londen.

Door de economische groei van Argentinië destijds trok de stad hoofdzakelijk Europese immigranten aan op zoek naar welvaart in de nieuwe wereld. Daarom ontstond de stad uit Italiaanse, Joodse, Spaanse,… gemeenschappen. We leerden nog veel over de geschiedenis van bijvoorbeeld de oorlog met Engeland maar hier gaan we niet verder op ingaan. Tegenwoordig is Argentinië in een zware economische crisis, de inflatie is er torenhoog. Dit heeft te maken met het slechte bestuur van voorbije decenia van het land. We waren er op één week voor de verkiezingen en dit was te merken. Overal zagen we affiches van de presidentiële kandidaten. Na de tour wandelden we nog een uur richting ons hotel. De dag nadien hebben we veel door de stad gewandeld op zoek naar mogelijkheden om geld te wisselen en andere zaken zoals bijvoorbeeld een simkaart voor Emma. Zo kwamen we in verschillende interessante buurten van BA terecht. ‘s Avonds zijn we nog het Beatles museum gaan bezoeken, ondanks dat de Beatles nooit in BA zijn komen optreden. De eigenaar van het museum is een ware fan. Hij heeft doorheen de jaren de grootste Beatles collectie opgebouwd en die konden we dus dan in BA bewonderen.

Dag 4 in BA besloten we om een 2 daagse busticket te kopen, zo een typische toeristische hop on-hop off bus, om de stad dieper te verkennen. De stad is namelijk zo groot, alles te voet doen, is gewoon te veel. Deze toeristenbus (een dubbeldekker met open dak) maakt een drie uur lange rit door BA en geeft tegelijkertijd uitleg over de stad. We konden ook kiezen waar we uitstapten om een bepaalde buurt te ontdekken. Dag 1 hadden we meteen al een probleem in onze straat waar de Israëlische ambassade zich bevond. Er was blijkbaar een bommelding waardoor de straat afgezet werd en onze bus daar niet meer langs reed. Naar ons weten was er niets ernstigs gebeurd maar hierdoor moesten we onze bus een paar haltes verder nemen. Hierdoor kwamen we te laat in la Boca (een heel populaire buurt van BA) waar we een andere begeleide rondleiding wouden doen. Dit deden we dan de dag erna. We maakten enkele stops onder andere aan la recoleta, een wereldberoemde necropolis (begraafplaats stad). Deze was ook zeker de moeite om te bezoeken, de grafstenen hebben dezelfde grote als huisjes en dit is werkelijk een stad binnen de stad. We konden dit later zelfs waarnemen uit het vliegtuig. Hier zag je duidelijk hoe rijk de inwoners van BA vroeger dus waren.

’s Avonds gingen we nog uit eten in een chique restaurant. Om de 2-3 dagen hebben we steak gegeten hier in Argentinië en we merken dat we zelf stilletjes aan het veranderen zijn in een biefstuk. Maar we willen er natuurlijk van genieten nu we hier zijn sinds we nergens anders zo goedkoop en lekker vlees kunnen gaan eten.
Dag 2 met de bus hebben we alles uit ons ticket gehaald. Zo zijn we naar La Boca geweest waar we een tour hebben gevolgd. Deze was ook zeker interessant en de moeite waard. La Boca is vooral gekend voor zijn artistiek, de gekleurde huisjes en de Tango. De Tango had bij het onstaan een slechte reputatie. Het werd vooral gedanst door mannen die in afwachting waren op hun beurt in de bordelen. De dans waaide over naar Parijs waar deze veranderde tot een chiquere dans. Later werd deze terug Argentijns en zelf Unesco erfgoed. De buurt van la Boca is grotendeels door kunstenaar Benito Quinquela Martín gevormd geweest. De tour was zeer interessant en zeker een aanrader. Het ging eens wat minder over achitectuur en Emma was dan zeker al meer geïnteresseerd.

Je ziet hier ook nog eens hoe belangrijk voetbal is voor de Argentijnen. Overal zie je schilderingen van Messi en Maradona. Ze hebben in het midden van de stad zelf een heel stadium van CABJ (Boca Junior). Als je hier een wedstrijd wilt komen kijken is het super moeilijk om aan tickets te geraken. Locals staan in de wachtrij om lid te kunnen worden van de club. Ze moeten lettelijk wachten wanneer er mensen sterven om een plaatsje te kunnen bemachtigen. Ook is de architectuur van het stadium interessant en indrukwekkend. Wanneer de supporters tijdens een match springen, trilt la Boca en wordt dan gezegd dat het zijn hartkloppingen zijn van het stadium. Het stadium dat zou leven voor de fans en club. Na de rondleiding aten we in deze buurt en achteraf namen we de bus om andere delen van de stad te bezoeken. We stapten uit in een deel genaamd Palermo waar we een wandeling door één van de vele parken maakten. Onze laatse avondmaal in BA was opnieuw in een steakrestaurant samen met een lekker glas wijn. Dit restaurant was één van de best beoordeelde steak restaurants in de stad. De dag erna namen we na het uitchecken een taxi richting de luchthaven voor onze vlucht naar El Calafate. Op naar onze volgende avonturen in Patagonië, aan het einde van de wereld.