Mexico – Mérida – Uxmal en Campeche

1 juli 2023 - Campeche, Mexico

Na het bezoek aan de Chichén Itza reden we door naar de stad Mérida. Eens ingecheckt gingen we meteen de stad in. Hier heb je terug een groot park in het centrum met een kerk.
We spraken met een local want we wouden nog wat kleins eten, streetfood bijvoorbeeld.
Wat verder heb je het park Anna waar je lokaal kunt eten en het was er ontzettend gezellig.

Mensen waren er aan het dansen op het plein. We veronderstelden dat ze aan het repeteren waren voor de Maya festiviteiten die die week aan de gang was.

De 28ste juni deden wij een free walking tour. De leukste die we al gehad hadden. We hadden een super enthousiaste gids. Hij gaf ons veel leuke tips, van gratis musea en plaatsen tot bars en restaurants. Onze gids komt uit Tijuana, het noorden van Mexico en is één van de gevaarlijkste steden van Amerika. Hij koos ervoor om in Mérida te gaan wonen ook omdat het er zo veilig is. De tijd dat wij hier waren hebben we ons ook geen moment onveilig gevoeld. Die namiddag hebben we al zijn tips opgevolgd en kunstgalerijen, politiebureau en musea bezocht.

Onze laatste dag in Mérida bezochten we ‘El Gran Museo del Mundo Maya de Mérida’.

Een groot Maya museum waar je verschillende restanten en video’s kunt bekijken (voornamelijk van de tempel Uxmal) van de Mayacultuur. Het museum is in drie delen verdeeld, vóór de conquistadores, tijdens de kolonisatie en nu. Dit is zeker de moeite waard om te bezoeken. In het centrum heb je nog een klein museum met een restaurant (genaamd Museo de la Gastronomia Yucateca). Dit museum gaat over het voedsel in de tijd van de Maya’s en wat het land hier te bieden heeft. Hierna kan je er dan ook nog genieten van de gastronomie.

Ook nog een leuk anekdote; elke local die ons aansprak en hoorde dat we van België kwamen, moest wel over Jean-Marie Pfaff spreken, El simpatico. Ze vertelden elke keer hoe enthousiast Belgen waren, omdat hij ook altijd aan het lachen was op het voetbalveld.

Van voor onze tijd,…

Donderdag 29 juni vertrokken we ‘s ochtends vroeg richting de Maya tempel Uxmal. Hier hadden we als allereerste onze tickets en we hadden heel de site voor ons alleen.
Een unieke ervaring! De tempel is ook erg impressionant en als je er helemaal alleen bent is het nog magischer. Op elke site moet je extra betalen als je een action cam wilt meenemen.

Hierna reden we door naar Campeche, de eerste stad die in Mexico gebouwd werd door de conquistadores. Dit is een gezellig stadje met veel kleurrijke huizen. Je hebt het wel allemaal al gezien op een paar uur. 2 nachten hier is dus voldoende. Onze volledige dag in Campeche hadden we besloten om nog een tempel te bezoeken, Edzná. Deze tempel is ook zeker uniek, de ingangsticket is veel goedkoper en wordt door minder toeristen bezocht. Ze waren hier echter ook werken aan het doen om het nog aantrekkelijker te maken voor toeristen. Wat maakte dat we niet alles goed konden bezichtigen en alles al gezien hadden op ongeveer een halfuur.

Hierna reden we door naar een strand genaamd Payucan. Dit is één van de dichtstbijzijnde gratis strandjes die we konden vinden en waar er palmparaplu’s waren om in de schaduw te kunnen zitten. Hierna gingen we terug naar ons logement, nog lekker wat gaan eten in de stad en ons klaarmaken voor onze volgende stop, Palenque!