Cuba – Trinidad + algemeen

22 juni 2023 - Trinidad, Cuba

Ja, Trinidad

Ook één van de populairste toeristische bestemming van Cuba.

Van Cienfuegos namen we terug een collectivo richting Trinidad.

Met de collectivo konden we de optie kiezen om een tussenstop te maken in een nationaal park, genaamd El Nicho Park. In dit park heb je een grote waterval en verschillende plekken waar je in kan gaan zwemmen. Je hebt er ook een geweldige viewpoint.

Na de vallei van Viñales, het mooiste wat we al gezien hadden in Cuba.

Hierna reden we door naar Trinidad. De kleurrijke huizen en sfeer spraken ons meteen al aan. In de late namiddag hebben we dit stadje nog even verder zitten ontdekken en waren we al aan het beslissen wat we de volgende 3 dagen gingen doen.

Zondag 18 juni, onze eerste volledige dag hier, deden we mee aan de Free Walking tour.
Dit is altijd interessant om de geschiedenis en de restaurants/bars van een stad te ontdekken. In de vroege namiddag is er ook amper nog iemand op straat. Enkel vreemdere mensen die je de hele tijd aanspreken voor geld en of medicijnen. De meeste mensen schuilen dan tegen de hitte. Zeker omdat het op dit moment de Cubaanse zomer is.

Tegen 17u vertrokken we naar een uitkijkpunt over de hele stad.

Helemaal boven, bij de radiozender toren zit er een man (waarvan we veronderstellen dat hij er ook moet wonen). Hij nodigt je uit om op zijn dak mee te klimmen voor een prachtig uitzicht!  Natuurlijk verwacht hij hierna een vrijwillige bijdrage. Helemaal de moeite!

Maandag kozen we ervoor om in de voormiddag naar het strand te gaan. Er werd ons aangeraden om naar het Maria beach te gaan mocht je echt willen snorkelen. Wij namen hierbij de Trinidad bus tour, terug 5 euro per persoon voor een round trip. Aan dit stuk strand zijn ze werken aan het doen voor een nieuwe sterren hotel te bouwen.  Het was een wild strand met al wat houten paraplu’s en we waren er helemaal alleen. Het was de beste snorkelervaring in Cuba. Natuurlijk moest men wel goed opletten voor al het koraal en de vele zee-egels.

Veel meer hadden wij deze dag niet meer gedaan. In onze casa nog wat gezelschapsspelen gespeeld, Rum gedronken en samen van een Cubaanse sigaar genoten. We zijn ook Canchanchara in de Canchanchara bar gaan drinken. Dit is een cocktail origineel van Trinidad. Dit zijn de volgende ingrediënten: Aguardiente – honing – limoensap en koud water + ijsblokjes. Dit serveren ze in kleine kleipotjes. Zeker een aanrader.

Achteraf zijn we in een privé restaurant gaan eten.
Hoe zie je het verschil tussen een privé- en een staatsrestaurant?
In een privé zaak staan de prijzen meestal in euro of dollar (euro = dollar hier in Cuba).

Bij een staatsrestaurant staan de prijzen altijd in Pesos, het is er meestal goedkoper maar ze hebben niet altijd alles beschikbaar op hun menu. Ook moet je er vaak langer wachten vooraleer je er bedient wordt.

Dinsdag 20/06, onze laatste bezoekdag in Trinidad. We hadden een les salsa dansen genomen! Echt een aanrader. We betaalden 10 euro per persoon voor 1 uur en hebben veel basics geleerd. De leraren wouden het bijna opgeven bij Loïc, maar tegen het einde van de les, waren ze tevreden met de vooruitgang die hij gemaakt heeft!

In de namiddag hebben we volgende musea bezocht (meeste musea zijn gesloten op zondag/maandag). Kunstgallerei en Museo Romántico, beiden gelegen aan Plaza Mayor.

Was goed om ons bezig te houden maar zeker geen must om te bezoeken.

Op woensdag namen we vroeg de Viazulbus richting Havana.

We logeerden dichtbij de luchthaven zo konden we de 22ste zorgenloos onze vlucht nemen richting Mexico!

Onze ervaring van Cuba in zijn geheel:

Het was toch een echte cultuurschok om in Cuba toe te komen maar het was een heel interessant land. We hebben er veel geleerd en kregen meer appreciatie hoe goed we het thuis hebben. We kunnen altijd gebruik maken van elektriciteit en water wanneer we maar willen en de winkels/restaurants zijn goed bevoorraad.

Mits er zo weinig internet beschikbaar was, je nergens iets van TV kon bekijken, maakte dat we veel quality time samen hadden. Dit heeft ons nog dichter bij elkaar gebracht.

Beiden leerden we ook om beter tegen ons verlies te kunnen – we hebben vaak gezelschapspelen gespeeld!

De mensen in Cuba zijn allemaal supervriendelijk en het is een top toeristische bestemming voor wie van zon, zee en geschiedenis houdt.
Voor ons: de perfecte eerste bestemming van onze wereldreis!

Hier zijn nog enkele adresjes die we aanraden mocht jij geïnteresseerd zijn om naar Cuba af te reizen:

Havana
- Free walking tour

-       Restaurants:

o   Goedkoop en lekker – Teniente Rey 360

o   Middelmatige prijzen en lekker – Mojito-Mojito

o   Duur restaurant maar blijkbaar één van de beste Cubaanse restaurants (zelf niet gaan eten) – The Jukebox

-       Factoria Plaza Vieja – brouwen ze hun eigen bier

Viñales:

-       Casa (Airbnb), El Bohío De Diego – erg leuk gelegen en de moeder maakte het lekkerste Cubaans eten dat wij gegeten hebben.
Organiseren ook een tour te paard door de Viñales vallei

Cienfuego

-       Restaurant: Shalom Barak – goedkoop, veel keuze en lekker.

-       Casa (Airbnb) : Hostal Jacob’s – was ons aangenaamste logement, in het centrum en heerlijk ontbijt.

Trinidad

-       Casa (Airbnb): Rey Y Laura (Privéslaapkamer en terassen RM Trinidad).
In het centrum, dicht bij de Viazul en Trinidad bustour.
Heerlijk ontbijt en lekkere goedkope avondmaaltijden beschikbaar.

-       Restaurant

o   Paladar Doña Clara –lekker en heel goedkoop

-       Café

o   Café Don Pepe – koffie en cocktails

o   Canchanchara

-       Free walking tour – tegenover café Don Pepe, 2x/ dag (9 AM & 4 PM)

-       Salsa lessen – Escuela de baile Ache Okan – Whatsapp – (+53) 53 59 26 21

Belangrijk!

Neem genoeg cash mee want hier geld afhalen is moeilijk of vaak zelf niet mogelijk.

Wat voor de mensen een lieve attentie is:
mensen vragen op straat vaak om pijnstillers of om zeep.Als je thuis wat kan missen, neem het gewoon mee. Mensen kunnen deze hier namelijk moeilijk verkrijgen.

1. Karin:
    22 juni 2023
    hey hey Emma, Loïc! De eerste bestemming is afgewerkt, als het al werken mag genoemd worden... :p
    Toch blij dat jullie Cuba konden smaken, het is een land apart... en de powercuts, tja, die zijn een deel van de ervaring denk ik dan.
    Dank jullie wel om ons lezers mee te laten reizen, het is uitkijken naar jullie volgende verslag!!
    Keep rocking in the free world! Hugs and kisses and bisous and besos!!
  2. Fabienne:
    22 juni 2023
    Wilt gij mij nu wijsmaken dat ge nu ineens tegen uw verlies kunt ? Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
  3. Emma Van Bellingen & Loïc Marechal:
    23 juni 2023
    Nog niet helemaal, wij hebben beiden nog wat te oefenen. Maar hebben nog 13 maanden heeeee 🤪🤪🤪
  4. Maréchal Pascal:
    23 juni 2023
    Hello les bourlingueurs , je ne connais pas Cuba ... mais vos récits donnent envie d'y aller!
    Par contre, pour avoir eu la chance d'y séjourner avec Véro, le Mexique vous séduira aussi, c'est certain! Bon vol et continuez à nous faire rêver!! Bizzz à vous deux.
  5. Guyette Beeckman:
    25 juni 2023
    Leuk om lezen Emma 😊.
    Je neemt ons er zelf een beetje mee naartoe, gezellig!!
  6. Mamy:
    26 juni 2023
    merci pour ces récits pleins de rêves. Je les imprime et j'en fait une jolie farde.
    De cette façon, je peux les relire à mon aise sans devoir passer par l'ordi.
    Gros bisous à vous eux. Profitez bien de ce bonheur; Mamy.
  7. Nora:
    3 augustus 2023
    Hoe schattig is Mamy... en als je leert hoe je tegen je verlies kunt, laat het mij weten he!!! ;)