Cuba – Havana

8 juni 2023 - Havana, Cuba

Havana, een stad die ik me volledig anders had ingebeeld.

Ik was verrast hoeveel armoede er eigenlijk wel is in de stad. Van de luchthaven richting onze casa, overal afval, uitlaatgassen en versleten huizen.

Op foto zie je natuurlijk enkel het mooie Havana.

De host van onze casa verwelkomde ons meteen erg hartelijk.
Ze had ons nog eens de belangrijkste zaken uitgelegd. Dat je goed moet oppassen als je op staat geld wilt inwisselen (later kom ik hier verder nog op terug), ze proberen je sigaren te verkopen met het excuus dat je ze enkel vandaag nog goedkoop kunt aankopen omdat het het einde is van het sigaren festival (wat jaarlijks eigenlijk plaatsvindt in februari), etc.

Na een goede nachtrust hadden we goed ontbeten en had ik voor ons al een free walking tour geboekt door het oude deel van Havana.
Het deed goed om deze tour te doen, om toch properdere straten te zien en dan ook de plaatsen die je op de foto’s ziet.

We kregen hier duidelijke uitleg over hoe het zit met de currency in Cuba.

Mocht je zelf naar Cuba willen gaan is het belangrijk om het volgende te weten.
Neem zoveel mogelijk zelf euro’s (of als de wisselkoers goed is, dollars) mee want zelf in de stad is het moeilijk om een goed pinautomaat terug te vinden.

Wissel nooit in de luchthaven of in de bank.
Daar is de koers 1 euro of 1 dollar = 120 CUB. Dollar en euro hebben hier dezelfde waarden.

Bij je casa of op staat kan je makkelijker je euro’s omruilen voor veel meer.
Deze gaat van 1 euro/dollar = 170/80/90.

Toch al een goed verschil en je moet natuurlijk goed onderhandelen.

De reden waarom de locals hun Cubaanse Peso’s met zo een hoge currency willen ruilen is omdat er vele winkels zijn, normale warenhuizen, die enkel euro’s en dollars accepteren. Hun eigen munt dus niet.

Waarom? – de C. Peso’s hebben eigenlijk niets van waarde, enkel in Cuba. De regering wilt ook zoveel mogelijk rijkere munten ontvangen zodat ze zelf wat rijker kunnen worden.

Het is ook belangrijk dus dat je niet te veel in één keer wisselt.
Als je op het einde van je reis nog Peso’s over hebt en terug wilt ruilen naar euro’s, ga je hier heel wat euro’s mee verliezen.

Vele toeristische activiteiten worden ook enkel aangeboden in euro’s/Dollars.

De Cubanen kunnen ook in deze warenhuizen niet hun euro’s of dollars gebruiken die ze gekregen hebben. Ze moeten een soort kaart aanschaffen, iets zoals een Cubaanse bankkaart, daarop hun geld opladen en enkel dan kunnen ze vb, shampoo, rum, cola, etc aankopen.

Dit was voor mij de belangrijkste les uit deze walking tour die ik wou delen.

Verder was het erg fijn en heel leerrijk om deze tour te volgen.

Het was zo fijn zelf, dat we die dag zelf nog een free walking tour hadden geboekt voor het Moderne Havana.

Wat me hier het meeste is bijgebleven is dat iedereen recht heeft op gratis eten.
Maar dat hangt af van je gezin situatie of je bijvoorbeeld 5 of 12 eitjes krijgt per maand.
Iedereen heeft hun boekje waar er notities in gemaakt worden.

Als je meer eitjes wilt dan 12 bijvoorbeeld, kan dat, maar moet je nu naar die specialere warenhuizen gaan.
Voor de Corona periode konden ze deze voor een schappelijke prijs bij kopen aan hetzelfde kraam maar nu niet meer.

Zo zijn er nog veel verhalen maar dat laat ik liever zelf over aan de gidsen in Cuba.

Wie interesse heeft om zelf een free walking tour te boeken bij aankomst in Cuba (wat ik sterk aanraad), kan je hier de link vinden.

Ze hebben tours die vertrekken om 9:30 – 16:00 en 21:00.
Deze duren 3 uur en je kan bij aankomst zelf kiezen of je Old Havana of Modern Havana wilt bezoeken.

De volgende dag in Havana hebben we met onze buren in onze casa de typische old-timer tour geboekt. De tour duurde 1 uur, hebben we het park van John Lennon gezien, het plein ter revolutie, etc. bezocht.
Voor ons 4 hadden we een goed prijsje voor 40 euro.

Hierna wandelden we nog wat rond en deden we het wat rustig aan.
In de late namiddag hebben we de ferry genomen om aan het andere deel van Havana te geraken waar er een groot, oud fort is.

Hier zijn ook tunnels om er te geraken, kan dan enkel met de taxi, maar kost je veel meer.
Wij hebben namelijk maar 2 CUB moeten betalen per persoon = € 0,01 voor de ferry.

Het was zalig om daar wat rond te lopen, het was rustig, het stonk er niet en was groen.
Deed ons echt heel goed.
Elke dag om 20:30 heb je in dat fort een kleine ceremonie en om 21:00 gaat er het kanon af.
Ze schoten niet met een echt kanon maar zette er enkel zakken buskruit in. Was wel indrukwekkend.

Onze laatste dag in Havana hadden we alles gedaan wat we wouden.
Hadden we terug de ferry genomen en naar het andere deel van de stad gegaan. Hebben we daar nog een mooie wandeling gemaakt, in de namiddag nog wat staan rusten en lekker gaan eten.

De 6de juni moesten we dus uitchecken en naar Viñales. Eerst wou ik alles per bus regelen maar de bushalte was zo een 30-40 minuten wandelen van onze casa.
Ook was ons logement in Viñales helemaal op de berg en 1 uur wandelen.

Wij hadden hier de wijze beslissing genomen om een “collectivo” te boeken.
Deze komt je ophalen aan je verblijf en zetten je af bij je nieuwe verblijf.

Je zit dan in een grote old-timer met 8 man in totaal. De valiezen op de auto, helemaal opgepropt en gaan. Dat was dan maar 25 euro per persoon.

Was een fijne ervaring!

Nu zitten we dus in Viñales en het volgende verhaal zal nog volgen!
Tot later!!

1. Maréchal Pascal:
    8 juni 2023
    Typique de Cuba … les “vieilles” américaines colorées, le rhum et le soleil ☀️.. ça donne envie rien que pour ça!!!😉😘👍☀️🙏
  2. Mamy:
    11 juni 2023
    Bon Anniversaire Mon Grand .
  3. Aneta:
    12 juni 2023
    It seems that it has been a great experience and beginning of your adventure! :)