Argentinië – El Calafate

27 oktober 2023 - El Calafate, Argentinië

Vrijdag 20 oktober namen we een vliegtuig van Buenos Aires richting El Calafate. We kwamen er tegen de avond toe en gingen meteen op restaurant. Tegen 20u30 waren we klaar met eten en was het nog klaar buiten. Toen beseften we echt hoe zuidelijk wij eigenlijk zaten. Sinds het hier zomer is, komt de zon vroeg op (6 uur) en gaat onder tegen 21u30.

De dag hierop hadden we een bucketlist activiteit op de planning staan. We gingen een mini-trekking maken op de gletsjer Perito Moreno. Enkel hadden we wat moeilijkheden om er te geraken. We dachten dat wij deze activiteit met vervoer hadden geboekt, wat bleek niet zo te zijn. Wij hadden deze geboekt met de beroemde reis-applicatie ‘GetYourGuide’. Zij waren heel behulpzaam maar de organisatie waarmee zij werkten – Patagonia Dreams – absoluut niet. Eerst bleek er nog plaats te zijn op de bussen, dan toch niet waardoor onze enige optie een privé transport zou zijn. Ze vroegen ons 185900 peso – 555 euro in de normale koers en 222 euro met de toeristische koers. Dit vonden we schandalig dat ze ons zoveel durfden vragen. Dat had volgens hen onze ‘enige optie’ geweest. De publieke bussen reden pas later en wij moesten daar om 8u30 staan. Op de luchthaven vroegen we aan een taxibedrijf hoeveel het ons zou kosten. Voor de rit heen en terug + de chauffeur moet ter plaatse op ons wachten omdat het 1:15 rijden is van El Calafate. Zij vroegen 55000 pesos – 150 dollar en met de toeristische koers dus 65 euro. Wij aarzelden niet en boekten meteen de taxi. Toch een gigantisch verschil met wat Patagonia Dreams ons aanbood als enige optie…

De Perito Moreno is één van de gekendste gletsjers ter wereld omdat deze zo makkelijk te bereiken is. Amper 1 uur rijden van El Calafate en je bent er al. Hierna kan je een boot nemen om naast de gletsjer te varen, waar je dan eventueel een trek op kunt maken. Of je kan de hoofdweg volgen en heb je er een heel circuit om zo verschillende uitzichtpunten te hebben van dit natuurwonder. De mini-trekking die wij hadden geboekt ging als volgt; we kwamen er per boot aan en wandelden dichter bij de gletsjer. Hier en daar kregen we wat uitleg en de gids vertelde dat deze gletsjer vorig jaar nog zo een 40 meter verder kwam. De medewerkers deden krampons om onze schoenen, we kregen nog wat basis uitleg en gingen de gletsjer op! Het was een prachtige dag en er was amper wind. We gingen naar boven en beneden en zagen prachtige ijsformaties. Het unieke aan deze tour is dat het uitzicht/circuit elke week anders kan zijn. Met dat de gletsjer blijft bewegen, ook omdat het zomer is en het ijs meer smelt, worden er overal nieuwe watervallen, spleten, ijsgrotten,… gevormd. Er is enkel 1 organisatie die hier momenteel tours op mag organiseren en dat is Hielo & Adventura (dus het is aangeraden om rechtstreeks bij hen te boeken). Hun personeel werkt er dan ook steeds aan om de “wandelpaden” te onderhouden of nieuwe aan te leggen. Dit doen ze voor de toeristen het zo makkelijk mogelijk te maken om deze te verkennen.

Het was echt een geweldige ervaring en met dat de zon zo scheen waren er vele kristalblauwe kleuren aan de gletsjer te zien. Echt magnifiek! Onderweg konden we wat gletsjerwater drinken. Deze bevat geen mineralen dus je zou niet kunnen overleven van dit water. Na onze wandeling kregen we allemaal een glaasje whisky met gletsjerijs in. Perfect om deze ervaring af te sluiten. Onze wandeling op het ijs duurde iets langer dan 1 uur. Deze is zo snel voorbijgegaan en we hadden het eerlijk gezegd iets langer gewild. Hadden we opnieuw kunnen kiezen, zouden we de grotere tour boeken waar je dan een trek doet van 3 uur op het ijs. Deze is natuurlijk wat duurder en deze activiteit was al niet zo goedkoop. Als je wat meer avontuur zou willen, is de grotere tour zeker een aanrader!!

Hierna aten we lunch met een uitzicht op de gletsjer. We zagen op sommige plekken wat ijs afbrokkelen en het maakte een indrukwekkend geluid. 1 kubieke meter weegt ongeveer 900 kilo, dat hoor je wel vallen! Tegen 13u30 kwamen we weer aan de mini-haven aan waar onze taxi op ons zat te wachten. Hij stelde zelf voor om naar het uitkijkpunt te gaan. We maakten hier maar een kleine stop want we vonden dat hij al lang genoeg op ons stond te wachten. We maakten een kleine wandeling en waren in 20 minuten al terug aan de ingang. Hierna duurde het weer een uur voordat we in het centrum waren en gingen we meteen uitgebreid gaan eten.

Op 22 oktober hadden we een normale bus geboekt om terug naar de gletsjer te gaan. Als je de dag erop nogmaals wilt gaan, betaal je maar 50% van je ingangsticket. We kwamen toe tegen 14u en wij hadden de tijd tot 17u45. Meer dan genoeg tijd dus. Sommigen hadden zelf een boottripje geboekt van één uur. Je hebt hier verschillende wandelpaden en we maakten op verschillende punten een pauze om het uitzicht te bewonderen. Dit was echt één van de mooiste natuurwonderen die wij al ooit hadden gezien en we wouden er volledig van genieten. Altijd spannend en indrukwekkend als er stukken afbrokkelen. Sinds ongeveer 1900 (wanneer er metingen over gedaan werden) is de gletsjer gematigd gekrompen en weer uitgezet. Sinds 2017 slinkt de gletsjer ongeveer 14 meter per jaar. Hierna keerden we terug naar het dorp waar we dan opnieuw, goed gingen gaan eten.

De dag hierop ging het een prachtige dag worden en wij hadden met de organisatie South Tours een dagtrip geboekt naar Torres Del Paine. Dit is een nationaal park net over de grens in Chile. Het lijkt er niet ver vandaan maar we hebben er zo een 4 uur over gereden. Hier moet je ook door de grenscontrole van Argentinië en Chile. We maakten regelmatig een stop om naar de WC te gaan en wanneer we dicht van het park waren, om foto’s te nemen van het uitzicht. Zelfs onze gids herhaalde meermaals hoeveel geluk wij hadden met het weer. Geen wolkje aan de lucht en ook niets van wind. Dit is uiterst zeldzaam in deze regio. Vaak kan je de toppen van de bergen zelfs niet zien. Eens we diep in het park waren, maakten we een makkelijke wandeling en konden we de bergen van dichterbij bewonderen. Er is ook een waterval en deze heeft een prachtige helderblauwe kleur. We waren voor het geluk geboren. We moesten snel de bus op om terug te gaan. Het duurde ongeveer 5 uur om terug te rijden en tegen 22u30 waren we weer in El Calafate. De dag besteedden we vooral op de bus maar we hebben alweer prachtige natuur kunnen bewonderen. Wij zouden deze tour echter niet aanraden mocht het slecht weer zijn. Dan zou je zo lang onderweg zijn om eigenlijk bijna niets te zien. Alle trips hier in deze regio hebben ook een prijskaartje, dus het zou ook wat jammer zijn voor het geld.

De dag hierop deden we het rustig aan. We sliepen uit, deden wat administratie en zorgden voor onze was. De hoofdactiviteit van de dag was op restaurant gaan! Naast steak eten is de Patagonische BBQ hier een must om uit te proberen. In vele restaurants zie je een heel stuk lams/schapenvlees boven een BBQ hangen. Het ziet er niet zo smakelijk uit, maar het was echt superlekker! Elke maaltijd dat wij hier aten was zo lekker. Het is moeilijk om een slecht restaurant hier te vinden. We zijn al onze schade aan het inhalen van afgelopen maanden waar we minder aten omdat we binnen ons budget moesten blijven. Het is fijn dat we ons hier amper zorgen om moesten maken! De 25ste oktober was onze laatste dag in El Calafate en namen we een bus naar El Chalten.  Tot snel met weer veel nieuwe avonturen.