Argentinië – Bariloche

7 november 2023 - Bariloche, Argentinië

Bariloche is een stad gelegen in de bergen, het is de grens van Patagonië aan de Rio Negro rivier en andere meren. De stad en omgeving wordt ook wel eens “het kleine Zwitserland” genoemd. Het lijkt daar inderdaad op de Alpen. Vroeger kwamen hier ook veel Zwitserse en Duitse immigranten in de streek wonen, vandaar de naam en de typische Zwitserse chalets en fondue restaurants. Het is ook één van de bekendste en grootste skioorden van Zuid-Amerika. De bergtoppen waren nog goed besneeuwd maar het skiseizoen was al gedaan wanneer we er waren. We hadden in Bariloche een auto gehuurd omdat de leukste plekken om te bezoeken toch ver gelegen waren en het met tours/taxi, te duur ging worden. Op 1 november landde wij rond 17 uur in Bariloche en kregen we meteen onze huurwagen. We reden nadien naar het centrum richting ons hotel. Eerst zochten we een parking, de prijzen zijn fors gestegen sinds enkele maanden en de prijs beschrijvingen op Google zijn hierbij dan niet meer accuraat. Zo betaalden we 8000 ARS (ong. 10 euro) voor parking in het centrum. We merkten ook op dat Bariloche een veel duurdere stad is dan andere.

De dag erna wouden we graag het nationaal park bezoeken (Nahuel Huapi). Het was ongeveer 30 minuten rijden om daar te geraken. Wanneer we toekwamen was het park jammer genoeg gesloten en moesten we dus de dag erna terugkomen. Toen besloten we om met de auto een circuit te volgen rond enkele meren. Deze is één der topactiviteiten rond Bariloche. Je kan er mooie wandelingen maken en atypische dorpjes bezoeken, waaronder Colonia Suiza (vertaald: Kolonie Zwitserland), het park Llao Llao, een fiets huren, etc...

Kleine circuit

We deden er een mooie kleine wandeling en gingen dan lekker gaan eten. Nadien keerden we terug naar de stad. We wouden nog met de lift naar een bergtop met een uitkijkpunt over de stad en meren maar die was ook gesloten. Tenslotte maakten we nog een wandeling door de stad, wat best ook gezellig was. Bariloche is een aangename stad gelegen aan een groot meer. Er zijn gezellige winkeltjes, vooral veel chocoladewinkels!

Onze derde dag, en ook laatste dag in Bariloche, reden we opnieuw naar het nationaal park. Zoals de parkwachters de dag eerder vermeld hadden, was het park dan wel open en betaalden we de ingang. We wouden tot op het einde van het park rijden om daar een wandeling te maken aan de zwarte gletsjer en de watervallen. Dat was dan nog een dik uur rijden over kleine bergwegen maar met veel prachtige uitzichten en natuur. Er zijn bepaalde uren die men dient te respecteren voor het héén- en terugrijden in het park. Zo kan men vanaf een bepaald punt enkel van 10:30 t.e.m. 14 uur héénrijden. We kwamen toe aan het einde van de weg waar we de auto konden parkeren. Daar bezochten we de zwarte gletsjer en hadden we een mooi uitzicht over het meer. We maakten nog een wandeling naar het begin van de hiking trail voor de watervallen maar na ongeveer 3 km konden we niet verder omdat er nog te veel sneeuw lag. We maakten wel nog enkele foto’s van de mooie besneeuwde bergen en keerden terug naar de auto.

We besloten dan om terug te rijden. We wisten toen niet dat we tot 16 uur moesten wachten om terug te kunnen keren. Geen probleem natuurlijk. We parkeerden de auto en maakten nog een wandeling in dit prachtig natuurpark. We stapten nog tot aan een andere waterval en die stelde niet teleur. Ook zagen we maar een deel van de waterval, deze was heel hoog. Daar trokken we opnieuw enkele foto’s. Het werd dan tijd om naar de auto terug te keren. Eens we uit het park waren was het al bijna 18 uur en kregen we honger.  We zochten om iets te gaan eten. We reden dan terug richting “het circuit” van de dag ervoor. We wouden nog eens, voor de laatste keer, cordero patagonico (lamsvlees aan de bbq) eten. We vonden een restaurant en we kregen daar een overdosis aan lamsvlees (900 gram). Het was heel lekker maar overdreven veel. Het was ook een mooie gastronomische afsluiter van onze reis in Patagonië. We keerden tenslotte naar ons hotel. De dag erna, 4 november, moesten we vroeg opstaan om de auto terug te brengen en onze vlucht naar Mendoza te nemen. Onze laatste stop in Argentinië!

1. Karin:
    7 november 2023
    Hey globetrotters! Dank jullie wel om ons nog steeds te laten mee genieten van zoveel moois… keep rocking, hiking, traveling! 🤜🤛🤘🤘🏔️⛰️🌎🌏
  2. Guyette Beeckman:
    10 november 2023