Peru: Cusco & Machu Picchu

19 september 2023 - Cusco, Peru

Op Donderdag 7 september vlogen we laat naar Cusco. Tegen 22u kwamen we toe in ons hotel en we waren blij om te kunnen gaan slapen. Het is echt een goede periode om nu Peru te bezoeken. Blijkbaar is het toerisme, in vergelijking met voor de pandemie, nog maar 30% van wat het toen was. Hierdoor kunnen vele toeristen nu last-minute boekingen maken voor treks, Machu Picchu, etc. Enkele jaren terug, moest je voor sommige tours, zeker 6 maanden op voorhand boeken.

De ochtend erop wouden we het rustig aan doen. Ontbijten, douchen en dan de stad verkennen. We zaten op een bankje in Plaza de Armas (het historisch centrum van Cusco) toen er ons gevraagd werd of we aan een free walking tour wouden deelnemen. Dit wouden wij sowieso nog doen die dag, en sloten we ons meteen aan bij een groep. We zagen dat de Spanjaarden destijds ook hier de tempels afgebroken hadden om er kerken mee te bouwen. Ook bezochten we nog originele stukken gebouw van de Inca periode. De overgebleven Inca structuren werden ook zo gebouwd dat deze aardbeving konden weerstaan. Hierdoor konden sommige gebouwen eeuwen overleven in tegenstelling tot de gebouwen van de kolonisten die de vaak voorkomende aardbevingen in deze regio niet konden overleven.

Na de tour hadden we voor de eerste keer (deze reis) Alpaca biefstuk gegeten. Dit was een heel lekker gerecht! Na onze lunch zijn we naar een handcraft markt geweest waar we onze souvenirs zijn gaan kopen. Een alpacapull is DE souvenir dat iedereen hier koopt natuurlijk.

Hierna probeerde we vroeg te gaan slapen sinds we om 3 uur moesten klaarstaan om naar de rainbow mountain te gaan. Onderweg aten we tegen 5 uur een uitgebreid ontbijt en kwamen we tegen 6u30 toe aan de parking waar we tegen 7 uur aan onze bergop begonnen. Het was toch een uitdaging om naar de top te hiken. We bereikten de top tegen 8u30, op een hoogte van 5036 meter en er waren toen nog niet veel mensen. Hierbij genoten we van het uitzicht en maakten we onze foto’s. We hadden ook super veel geluk met het weer. Er was geen wolkje aan de lucht! Hierna hadden we nog de keuze om Red Valley te gaan bezoeken. Dit is nog zo een 20 minuten stappen van de top van Rainbow mountain. Hiervoor betaal je nog 20 soles per persoon extra sinds dit een privé-eigendom is. Zoals je kan afleiden aan de naam is deze een rode vallei, maar wat voor één... Echt prachtig! Tegen 11 uur reden we terug. Onze tour organisator zorgde ervoor dat we als eerste ’s ochtends de top konden bereiken. Tegen dat we terug richting Cuzco vertrokken waren er op de parking heel veel bussen aanwezig. We waren erg dankbaar dat we er vroeg bij waren.

De 10de september vertrokken we vroeg naar het station van Perurail. Normaal kan je er rechtsteeks een trein nemen richting Aguas Caliente, het stadje naast de Machu Picchu. Maar deze maand zijn er werken aan de sporen dus deden we de helft van de route per bus en de andere helft per trein, 2 uur per bus en 2 uur per trein. We reden zo naar het stadje Ollantaytambo, wachtte daar nog een uur en konden dan de trein op. Wanneer we toekwamen in Aguas Caliente (tegenwoordig omgedoopt naar Machu-Picchu Pueblo) deden we niet al te gek. We gingen terug vroeg slapen sinds we om 4 uur ‘s morgens wouden opstaan.

Om 4 uur 15 wandelden we naar de brug, ingang naar de weg van Machu Picchu. Van Aguas Caliente naar dat punt is het zo een 30 minuten stappen. Ons logement was zo vriendelijk geweest om voor ons een ontbijtpakket te voorzien die we konden meenemen. We hadden zo een kwartier tijd om wat te eten en dan begonnen we aan de klim. De poort gaat namelijk pas open om 5:00. Het was echt een heftige klim en het duurde exact 1 uur en 5 minuten tegen dat we boven waren (6u05). We maakten amper een stop en waren doorweekt van het zweet. We waren ontzettend trots op onszelf. Gelukkig hadden wij een extra T-shirt mee. Er waren toch al veel mensen boven, bijna iedereen was boven geraakt per bus. We hadden nog meer pech, net wanneer we binnen wouden, vertelden ze ons dat we in het dorp ons reservatieticket moesten valideren/betalen en dus niet aan de ingang. Dit werd nergens aangegeven op de website wanneer we hadden gereserveerd of op ons ticket. Enkel dat we deze ter plaatse moesten betalen. We konden dus niet binnen en waren niet zeker of we al dan niet binnen gingen geraken. Emma was zo verdrietig, ze droomde al jaren van deze dag, om er ook als één van de eerste binnen te zijn om goed van deze magische plaats te kunnen genieten. Ze moest ervan wenen, zeker omdat ze alles gegeven had om op tijd boven te geraken. De security vroeg zelf of ze ergens anders kon wenen, niet in het zicht. Pijnlijk. Loïc deed zijn best om een manier te vinden dat we toch nog binnen konden geraken. Na 1 uur 30 hadden we online met de hulp van een medewerker toch nog tickets kunnen bemachtigen en waren we binnen. Gelukkig.

We genoten nog van dit prachtig wereldwonder en maakten er een mooie ronde. Sommige delen van de archeologische site zijn binnen beperkte tijd bezoekbaar. Na 2 uur hadden we een hele ronde gemaakt. De Machu-Picchu is werkelijk een wereldwonder. Voor Loïc was dit de 2de keer maar toch was hij zo dankbaar om deze prachtige site opnieuw bezocht te hebben. Belangrijke tip als je deze komt bezoeken, zorg dat je muggenspray op hebt! Zelfs met wat spray op zijn we veel gebeten geweest door muggen die lijken op fruitvliegen.

Het heeft ons dus letterlijk bloed, zweet en tranen gekost om er te geraken!

Hierna keerden we terug helemaal naar beneden. Een goede dut was echt nodig en hierna verdiende we een lekkere maaltijd. We aten bij een Italiaans/Peruviaans restaurant en het was heerlijk! Hierna zochten we nog naar een bar waar het Happy Hour was want we hadden nog budget voor 1 cocktail die we ook verdiende. We dronken beiden een Pisco Sour, een typische Peruviaanse cocktail.

De dag hierna deden we het ook nog rustig. We sliepen uit en gingen na de check-out naar het museum van Machu Picchu. Dit museum kan je vinden net aan de ingang voor de grote klim. Het was informatief en een aanrader voor iedereen die deze zonder gids zou bezoeken.
In de late namiddag gingen we dan naar het station om weer een trein en bus richting Cuzco te nemen. We kwamen er redelijk laat toe, tegen 21u30. Bij aankomst zochten we nog even wat om te eten (een superlekkere Franse crêperie) en gingen toen slapen.

De 13de september wouden we nog van de gezellige stad Cuzco genieten. Terwijl we aan het wandelen waren zagen we een unieke regenboog in de lucht hangen. Er was geen wolkje aan de lucht en het was een unieke weergave. Dit fenomeen kwam later zelfs op het lokale nieuws. De wetenschappelijke uitleg laten we terzijde want dit moment had zeker iets magisch. Hierna gingen we naar San Pedro market waar ze van alles verkopen; vlees, fruit (vele standjes met sapjes makers), souvenirs, hele maaltijden, etc. Ook bezochte we nog andere handcraft markten waar we een poncho voor Loïc hebben kunnen vinden. Er zijn zoveel souvenirwinkels en markten hier in Cuszo. Mocht je zelf hierheen willen komen, zorg dat je genoeg plaats hebt in je valies. Die van ons zit ondertussen overvol en kijken uit naar Buenos Aires om deze “goedkoper” naar huis te kunnen versturen.

Onze laatste dag in Cuzco maakten we ‘s morgens vooral onze zakken, wat een uitdaging was met al onze extra aankopen. We gingen nog naar de Cristo Blanco, die heel hoog gelegen is en waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Na Machu Picchu was vooral Emma trappen beu gezien, maar na wat puffen zijn we er ook geraakt. Verder hebben wij die namiddag niet veel gedaan. Vooral van parkje naar parkje gelopen, wachtende tot het 16u was. Om 17u30 moesten we aan het busstation van PeruHop zijn omdat we een nachtbus gingen nemen richting Arequipa. Klaar om onze laatste dagen in Peru in te gaan en nog het hoogtepunt, de Colca Canyon te bezoeken.

1. Karin:
    20 september 2023
    amai zo schoon.... en als je vergelijkt met Ecuador?
    Net nu de kwijl terug opgedroogd was lees ik dit verslag.... waar is die dweil??
    Keep travelling he schatjes! Bisous!!!
  2. Emma Van Bellingen & Loïc Marechal:
    20 september 2023
    Hmmm, Peru is bombastischer, echt hikers paradijs (maar zware hikes).
    Heeft ook was gelijkenissen met Ecuador.
    Ecuador heeft ook het paradijs van de Galapagos wat wij echt mega geweldig vonden.
    Als wij een keuze moeten maken, zou het Ecuador zijn (ook omdat het nog niet zo toeristisch is)... :DDD