Peru: Algemeen

26 september 2023 - Lima, Peru

Peru is een gigantisch land met meer dan 30 verschillende klimaten. Er blijft dan ook zo veel te ontdekken in dit land. Ookal was dit voor Loïc zijn 2de bezoek, heeft hij er nieuwe plaatsen bezocht en ontdekt. Zoals bijvoorbeeld Huaraz, een stad die in de bergen opgesloten is en dus niet gemakkelijk te bereiken is. Zo zijn er waarschijnlijk nog andere plaatsen die bezocht kunnen worden en die relatief onbekend zullen zijn. Peru is een toeristische bestemming vooral geliefd door backpackers en hikers. Wanneer men aan Peru denkt, denken we vooral aan de Machu-Picchu. Dit is zeker een wereldwonder die de moeite waard is te bezoeken, maar er is nog veel meer.

Arequipa heeft een pittoresk centrum en vanaf hieruit vertrekken alle tours richting de machtige Colca Canyon. Deze is 2 x zo diep als de Grand Canyon. De 2-daagse trek is één van de zwaarste hikes die je kan doen in Peru, maar met deze trek heb je weinig tijd om te genieten. Daarom kozen wij voor de 3-daagse tour.

Peru is dan ook rijk aan majestueuze natuur, boeiende geschiedenis, historische steden, diverse folklore,… Moesten we opnieuw de gelegenheid hebben om dit land te bezoeken, zouden we eerder het noorden in de Amazone verkennen en de Nazca-lijnen in het zuiden.

De gastronomie is er ook één van de beste van Zuid-Amerika. Vooral in Huaraz kan je er met een budjet van amper 30 euro voor 2 personen in een keurig restaurant lekker eten.  Peru is ook één van de enige plaatsen waar je cavia kan eten en ze serveren ook vele gerechten met alpaca. Quinoa kan je ook in elke vorm terugvinden, in soep, drankjes, slaatjes/bijgerecht,....

Nog een handige tip, neem zoveel mogelijk cash mee naar Peru om ter plaatse te wisselen.
Je kan namelijk maar 100 euro per keer afhalen en je betaalt ook 20 euro aan de bank…

Zoveel mogelijk met de kaart betalen is dus ook zeker een aanrader!

Onze meest favoriete stops, aanraders en prijzen (prijzen dateren van september 2023).

Vervoer doorheen Peru/doorreis naar Bolivië

Peru/Bolivia hop is een goed georganiseerd bedrijf en biedt ook vele uitstappen aan. Prijs en kwaliteit is top!

Huaraz

-       Lake 69 - https://akilpohuaraz.com/tours/panorama-trek/#

-       Glacier Pastoruri

-       Laguna Paron (hebben wij niet kunnen bezoeken omdat deze tijdelijk toe was)

-       Viewpoint Huaraz (Mirador alto de Rataquenua)

Restaurants

-       El Fogón

-       Sala Estar

Bus om in Huaraz te geraken – Cruz Del Sur

Lima

Logement

Als je in Lima wens te verblijven is Miraflores de aangenaamste buurt, vonden wij althans.

Activiteiten

-       Free walking tour doorheen het historisch centrum

-       Tour door Barranco

-       Park John F. Kennedy = kattenpark

Foodmarket – In de straat Pje. San Ramon, naast Park John F. Kennedy

Cusco

Activiteiten

-       Rainbow mountain – ze proberen om ervoor te zorgen om als eersten toe te komen.

-       Free walking tour

-       San Pedro Market

-       Mirador van Cristo Blanco

-       Happy hour met sunset in hotel Encantada Casa boutique Spa hotel

-       Andere dagactiviteiten te boeken met site hieronder. Geven steeds de beste organisaties weer.

Aguas Caliente/Machu Picchu Pueblo

Activiteiten

-       Macchu Picchu, natuurlijk!
!Vergeet je ticket niet te vallideren in het dorp vooraleer je naar boven gaat!
Vertrek om 4u15 s’morgens om tegen 6 uur aan de ingang te staan. De brug gaat open om 5 uur.

-       Machu Picchu museum

 Wij hebben ervoor gekozen om deze zonder trek te doen sinds wij een trek wouden maken in de Colca. Je hebt Salkantay trek – Inca Trail – Inca adventure tour.

-       Aan het station heb je een grote markt met allemaal souvernirkraampjes

Incontri del Pueblo – HEERLIJK

Logement

Nativius – voorzien ontbijt in een doggybag wanneer je voor ontbijttijd vertrekt naar de Machu Picchu.

Arequipa

Acitivteiten

-       3 daagse trek naar de Colca canyon
Organisatie: https://www.findlocaltrips.com/tour-details/colca-canyon-trek-3days-2nights-peru-andes

-       Uitkijkpunt

-       Museum Santuarios Andinos

-       Museum Mundo Alpaca

-       Zig Zag

-       Eco Brunch (gaat open om 7u30, zeker als je toekomt met de nachtbus zijn er amper plekken open die ontbijt serveren EN het is er SUPER lekker)

Puno

-       Bianca Pizza

-       Mosja Restaurant

Activiteit

-       Floating islands (hebben we zelf niet gedaan, Loïc wél 4 jaar geleden)