Mexico – Algemeen

22 juli 2023 - Cancún, Mexico

Mexico in het geheel – onze mening.

Mexico heeft veel unieks te bieden. Duizenden cenotes die je er kan gaan ontdekken, Mayaanse tempels, watervallen, jungle, canyon, enzoverder, … We zijn dankbaar om deze gedurende 4 weken te hebben bezocht. 4 weken was perfect om het zuiden van Mexico te bezoeken zonder druk. Ook hadden we de goede keuze gemaakt om een eigen wagen te huren. Dat gaf ons veel flexibiliteit en de kans om meer op avontuur te gaan.

Rijden met de wagen in Mexico is ook gemakkelijk. Je hebt er vaak maar 2 rijvakken met een pechstrook waar trage wagens en vrachtwagens op rijden zodat je ze makkelijk voorbij kan steken. In Mexico zijn er ook heel wat tolwegen. Deze vallen goed mee qua prijs. De duurste tolweg die we hebben gehad, was van Cancun naar Valladolid.

Het enige waar je voor moet opletten als je een huurauto hebt, is voor de controles. Zorg ervoor als je een controlepunt nadert, je traag rijdt, de verkeersregels volgt en dat de chauffeur niet afgeleid is. Ook is het slim om niet te veel cash op zak te hebben. Als de politie je tegen zou houden en ze je om smeergeld willen vragen, je kan bewijzen dat je niet veel in jouw handtas/portemonnee hebt.  Zorg ervoor dat je niet dezelfde fout maakt als wij en kijk na of de papieren van jouw auto nog geldig zijn.

De Mexicanen zijn in het algemeen ook heel vriendelijk, behulpzaam en hebben gevoel voor humor. Op sommige vlakken is Mexico ook erg geamerikaniseerd. Ze verwachten ook overal dat je ze een tip nalaat. Dit gaat van 10 tot 20%. In sommige restaurants rekenen ze het er zelf bij.

De Mexicaanse keuken viel ons ook in de smaak. Ook al was het niet altijd even gemakkelijk voor Emma om een keuze te maken sinds haar allergie aan tomaten. De Mexicanen deden ook nooit moeilijk en lieten steeds zien welke maaltijden tomaten loos waren. De Mexicaanse keuken is heel gevarieerd en na het Cubaans eten was dit welgekomen. Veel gerechten kon je ook lekker pikant maken.

Mexico zouden we graag nog eens willen bezoeken. Hierbij zouden we dan liever centraal Mexico ook eens willen ontdekken, Oaxaca en de Pacifische kustlijn, Mexico City. Nog heel wat te bezoeken dus in dit groot land met een heel grote diversiteit in natuur, keuken, cultuur,…

Onze meest favoriete stops, aanraders en prijzen (prijzen dateren van juli 2023).

Valladolid – must see

Onze Cenote top 5:

1.     Oxman – Prijs is 150 pesos per persoon

2.     Samula en Xkeken – betaal je ingang voor beiden te bezoeken – Prijs is 225 pesos per persoon

3.     Suytun (enkel als je hier als allereerste aanwezig kunt zijn – met te veel toeristen neemt het de magie weg) – Prijs is 200 pesos per persoon

4.     Saamal – Prijs is 200 pesos per persoon

5.     Xcanche (ligt naast de tempel Ek’Balam, die voor ons niet echt de moeite was) – Prijs is 170 pesos per persoon

Restaurant – De Los Santos (Mexicaans).

Activiteiten

-       Free walking tour.

-       Chichén Itza – 600 pesos per person (+50 pesos om een action cam mee te nemen)

In geval je van Chichén Itza door zou rijden naar Merida zijn volgende cenotes zeker een aanrader:

-       Yokzonot – Prijs is 150 pesos per persoon

-       Cenotes rond het dorp Homun – hebben we zelf niet kunnen bezoeken maar onze gids in Merida had deze sterk aangeraden (mocht je deze zelf bezoeken, laat ons weten hoe deze was/waren!).

Merída – must see

-       Free walking tour

-       Gran Museo del Mundo Maya – 140 pesos per persoon

-       Tempel Uxmal – 531 pesos per person (+50 pesos om een action cam mee te nemen)

Campeche

Activiteiten

-       Tempel Edzná – 90 pesos per persoon (+50 pesos om een action cam mee te nemen)

Palenque

-       Tempel van Palenque en het museum – 194 pesos per persoon

-       Waterval Misol Ha – 30 pesos per persoon (zonder reddingsvest)

Hier was souvenirs kopen voor ons het goedkoopste in vergelijking met onze andere stops.

San Cristobal – must see

-       Free walking tour

-       3 lokale markten bezoeken

-       Chiapas De Corzo

-       Sumidero Canyon – 290 pesos per persoon voor de boottrip en krijg je jouw bandje voor de ingang. Enkel jouw bandje voor de ingang kost 60 pesos per persoon.
Chiapa Viewpoint niet missen! Gratis met jou bandje.

-       El Arcotete nationaal park

o   10 pesos per persoon voor de ingang van het park

o   15 pesos per persoon voor de ingang van de grot

o   30 pesos per persoon heen en terug voor een Collectivo

Restaurants en bar

-       Raíz33 Gastronomía y Cultura (vegetarisch)

-       Masala Rass Terraza (Indisch met mooi dakterras, geweldig voor met zonsondergang)

-       La Espirituosa – voor goede lokaal gebrouwen bier en pox!

Bacalar – must see

Laguna Bonanza (huren van een kayak is 200 pesos per uur en 80 pesos per peddel)

Tulum

Aanrader om er een fiets te huren en Tulum beach om deze manier te verkennen.

Isla Holbox

Parkeerplaats in Chiquilá – Estacionamient O Genesis – 100 pesos per dag.

Activiteit

Zwemmen met Whale Sharks met organisatie Willy’s Whale Shark Tour (organisatie met de beste feedback, zowel van in Holbox als Isla Muijeres) – 2700 pesos per persoon.

Restaurant

Las Panchas – Mexicaans eten (hebben we helaas zelf niet uit kunnen proberen sinds deze ofwel gesloten ofwel volzet was. Deze is sterk aangeraden door de locals).

Food Park – El Mercadito. Heb je keuze tussen Mexicaans, vegetarisch, Aziatisch en drank voor een betaalbare prijs.

Voor wie zelf aan het plannen is om naar Mexico te gaan, hopelijk heeft bovenstaande wat geholpen voor jouw trip. Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om een comment na te laten hieronder.

Hier is ook onze Google Maps kaart met alle stops

Bedankt om ons te volgen en tot snel!

1. Aneta:
    24 juli 2023
    Great guidelines and summary! I like the idea of sharing maps - maybe one day I will follow you ❤️