Ecuador: Quito en Otavalo

16 augustus 2023 - Quito, Ecuador

Op 10 augustus kwamen we ‘s middags toe in Quito. Ook hier was het de Ecuadoriaanse nationale feestdag. We hadden dit ook in Colombia meegemaakt. Het was er echter veel rustiger dan in Colombia. We hadden veel meer mensen, muziek, ambiance op straat verwacht. We voelden wel wat spanning in de stad sinds er zoveel politieagenten waren. De dag hiervoor was er blijkbaar een aanslag gepleegd op een kandidaat-president. Op zondag 20 augustus zijn het ook verkiezingen dus zijn er wat spanningen onder andere in Quito.

Toen we toekwamen keek Emma nog snel om een Free Walking tour te boeken in de namiddag. Dit hadden we gedaan maar helaas kwam onze gids niet opdagen. Dus hadden we besloten om zelf de stad te verkennen en iets te gaan eten. Wat ons is bijgebleven is dat mensen er echt alles verkopen op staat. De ene verkocht er wasknijpers, andere kleine speelgoed eendjes, nog iemand batterijen, etc. Alles wat je je maar kon inbeelden. We waren aan het gokken wat we mensen nog op straat zouden zien verkopen. We maakten de gok op bezems en dat zagen we snel erna ook! Opvallend is ook het aantal ijsjes die ze hier verkopen. We kwamen talloze ijsjeswinkels en verkopers tegen, zelfs op de snelweg verkopen ze ijsjes. Ongeveer ½ van alle auto’s die langsreden, waren de mensen erin ijsjes aan het eten.

Ook zochten we zelf informatie over de stad Quito. Quito is de 2de hoogste hoofdstad ter wereld (na La-Paz in Bolivia) met een hoogte van ongeveer 2850 meter boven de zeespiegel. Zover ons half dagje in Quito. De dag erna ging Loïc op wandel naar een park in de hoogtes van Quito. Dit was een groot gezellig park, maar niets speciaals. In de namiddag namen we een bus richting Otavalo. Eén van de bekendste stadjes om te bezoeken. De sfeer was er al meteen wat aangenamer.

Op onze eerste volledige dag in Otavalo op zaterdag 12 augustus, gingen we meteen naar de Poncho markt. Deze markt is elke dag open maar op zaterdag is de helft van dit dorpje vol met marktstandjes. De perfecte dag om hier een ochtend rond te wandelen en dus ook om souvenirs te kopen. Wat Emma met volle enthousiasme gedaan heeft natuurlijk. Na een poncho, deken en lokaal vervaardigd matje te hebben gekocht was het wel genoeg geweest.

In de namiddag wandelde we naar een waterval genaamd, Cascada De Peguche. Op een uurtje wandelen van Otavalo bereikt je de waterval. Ook hadden we een ander padje genomen waardoor wij eigenlijk niets hoefde te betalen om deze waterval te mogen bezoeken. Wil jij hier ook gratis heen – volg dan het padje dat hier op onze kaart aangegeven staat met een blauwe ster en volg de gele lijn in fluo. De waterval zelf was mooi en je hebt er ook een camping site en wat restaurantjes die heel gezellig waren. Een geweldige eerste dag.

IMG_8059

Dag twee was een rustiger dagje. We gingen naar Laguna San Pablo. Het was wel even een uitdaging om de juiste bus hiervoor te vinden. Er zijn namelijk zoveel bussen aan de busterminal maar zonder enige bordjes of aanwijzingen. Onderweg moesten we ook gewoon vragen of ze ons wouden afzetten op het punt waar we deze lagune wouden bezoeken. Deze was gewoon langs de snelweg. Maar het was in ieder geval veel goedkoper met de bus dan met een taxi. Het heeft ons enkel 0,60 dollar gekost voor deze rit! We gingen naar het punt Puerto Lago – Lago San Pablo. Hier heb je het mooiste uitzicht op de niet actieve vulkaan ‘Cerro Imbabura’. Anders dan het uitzicht te bewonderen, een boottochtje te maken en er wat kleins te eten, kan je er niet veel meer doen. Dat is ook wat we hier gedaan hadden.
Sinds we ook de enige waren die interesse hadden om een boottochtje te maken, kostte deze ons 5 US dollar per persoon. Wat nog steeds goedkoop is.

Even ter zijde, hier in Ecuador hebben ze al meer dan 20 jaar geen lokale munt maar gebruiken ze enkel Amerikaanse dollars.

Hierna gingen we terug naast de snelweg staan. Nog geen minuut later was er een bus die richting Otavalo centrum ging en waar we mee opsprongen. Terug een goedkope rit dus!

Voor onze laatste dag in Otavalo hadden we een flinke hike op onze planning staan. We namen de taxi voor 30 minuten (voor maar 10 dollar) richting Laguna (ook een vulkaan) Cuicocha. Hier kan je een hike maken rond de hele krater en dus op verschillende plekken deze lagune bewonderen. In de krater zijn er 2 eilanden. De hike begint een paar kilometers met een klim en heb je op meerdere punten een prachtig uitzicht op het meer voor foto’s te trekken en even uit te blazen. De hele ronde van deze krater is zo een 12 kilometer lang en je gaat tot bijna 4000 meter hoog. Dat voelden we ook wel aan onze ademhaling steeds wanneer we bergop gingen. We begonnen om 10 u met deze hike en we waren om 15 u klaar ermee. Ook met de nodige uitpuf- en snackpauzes. Als je deze hike wilt maken, zorg dan zeker dat je genoeg water en wat te eten mee hebt!

Hier kan je ook een rondje maken in de lagune met een bootje, maar dat hoefde voor ons niet meer. We hadden elk hoekje van deze mooie krater al kunnen bewonderen. De ingang tot dit park is trouwens gratis!

Hierna namen we een taxi terug naar Otavalo en waren we niet meer in staat om nog veel te doen. We maakten ons dan alweer klaar om richting Quito te gaan.

Terug namen we een busrit van 2 uur, richting een gekend hostel hier genaamd Secret Garden Quito. Het regende veel dus hebben we voornamelijk nog gezelschapsspelletjes gespeeld en wat gegeten. Hierna gingen we met de kippen slapen want we moesten vroeg op voor…. De Galapagos eilanden! Op woensdag 16 augustus vlogen we hierheen.

Alles over de Galapagos eilanden in onze volgende blog, tot dan!

1. Karin:
    16 augustus 2023
    ooh zo zalig.... zou nooit aan Ecuador gedacht hebben als reisbestemming, maar die foto's overtuigen toch wel... veel plezier nog schatjes!! Bisous!!
  2. Guyette Beeckman:
    16 augustus 2023
    16 april, Joepie je bent bijna terug sweetie!!!🤭
    Alweer genoten en mee weggedroomd van jullie verhaal…. 😘
  3. Emma Van Bellingen & Loïc Marechal:
    19 augustus 2023
    hahaha oepsie! Foutje
    April mag nog lang op zich wachten!
    Bedankt om ons zo op de voet te volgen!! Kusjes!