Ecuador: Galapagos eilanden

24 augustus 2023 - Galapagos Islands, Ecuador

Ja, de unieke Galapagos eilanden! Hier keken we enorm naar uit en het was werkelijk fantastisch!

Emma had heel deze reis al in januari 2023 uitgestippeld want deze bestemming is natuurlijk niet budget vriendelijk. Op aanraden van een hostel hebben al onze activiteiten en ferry’s geboekt met volgende organisatie: https://galapagosnative.com. De prijzen tussen verschillende touroperators is vaak hetzelfde en wanneer je alles bij één iemand boekt, maak je misschien wel kans op een korting zoals wij gekregen/gevraagd hadden.

Maar eerst, hoe geraak je op de Galapagos en wat komt daar allemaal bij kijken?
Je kan enkel naar de Galapagos eilanden vliegen vanuit Ecuador. Let ook goed op met welke maatschappij je vliegt want blijkbaar is er ook een goedkopere maatschappij dat enkel voor Ecuadorianen is. Avianca en Latam airlines vliegen hierheen. De prijzen zijn gemiddeld rond 300 – 500 euro per persoon heen en terug. Ook zijn er twee vliegvelden op de Galapagos. Plan eerst je trip uit voordat je boekt dus. Je kan vliegen naar het eiland Santa Cruz of San Cristobal.

De dag waarop je dus naar de Galapagos vliegt, zorg dat je minstens 2 uur op voorhand in de luchthaven bent, ook al is deze een binnenlandse vlucht. Je moet namelijk eerst een formulier (je toeristentax) van de Galapagos gaan aankopen. Dat is aan de ingang van de luchthaven. Daar noteren ze al jouw paspoort gegevens en hoelang je op de eilanden blijft. Zo hebben ze een goed overzicht wie er binnen en buiten deze eilandengroep gaat. Deze form kost je al 20 dollar per persoon. Hierna moet je nog eens door een aparte bagagecontrole en achteraf kan je je pas gaan inchecken.

Wanneer je toekomt op de luchthaven van Baltra (Santa Cruz) is er nog eens een paspoortcontrole, ze nemen dan een deel van jouw form af dat je had aangekocht en moet je nog eens 100 dollar entry betalen per persoon. De luchthaven is hier op een apart eilandje (Baltra eiland), op zo een 200 meter van het Santa Cruz eiland. Je neemt er een bus naar de bootjes (5 dollar per persoon), het korte boottripje (1 dollar per persoon) en hierna een bus (5 dollar per persoon) of een privé taxi naar het dorp (25 dollar per persoon).

Zo, dan ben je dus eindelijk toegekomen in het toeristische centrum van Santa Cruz!

In het geheel ben je ongeveer (350 vlucht + 20 + 100 + 5 +1 + 5=) 481 dollar kwijt per persoon om voet te zetten op één van deze eilanden! Ze maken deze vooral zo duur om massatoerisme tegen te gaan. Heel dit gebied is een nationaal park en toerisme beschadigd helaas de fauna en flora.

Vele toeristen maken hun reis hier op een cruiseship, maar deze zijn erg duur. Om een goedkopere cruise te kunnen nemen, moet je al last minute kunnen boeken. Vele kantoren verkopen deze ook.

Nu even een overzichtje van deze eilanden.

Hieronder heb je alvast een kaartje met alle eilanden op:

Kaart Galapagos eilanden

Er zijn 3 van de ong. 16 eilanden die bewoond zijn.
San Cristobal – Isla Isabela – Santa Cruz.

De Locals beschrijven deze 3 eilanden als volgt;

·      San Cristobal is het zeehonden eiland

·      Isla Isabela is het eiland van de vulkanen en pinguins (ja, hier op de evenaars zijn er ook pinguins! De enige soort pinguins van het noorder hemosfeer)

·      Santa Cruz is het eiland van de mensen!

Nu hebben we hopelijk al een goed beeld geschets over dit groot nationaal park en dan delen we nu graag onze ervaring.

Op 16 augustus kwamen we in de namiddag toe op het eiland Santa Cruz. Sinds het al een lange dag geweest was voor ons wouden we het wat rustig aan doen. We zijn naar een klein strandje geweest dicht bij ons logement en op wandelafstand van het centrum genaamd La Ratonera en Playa de la Estacion. Het is hier dan ook heel druk en het is ook niet de beste plaats om er te snorkelen. Het is wel al een geweldig voorproefje van het paradijs waarop je bent.

De volgende dag hadden we een dagtripje geboekt naar het eiland Santa Fé. We zaten zo een uur op de speedboot voordat we aan dit eiland toekwamen. Op het eiland zelf is er niet veel te doen. Hier wonen geen mensen maar wel veel vogels en andere dieren en planten.
Onder water is wat hier het allerleukste is! Eerst snorkelden we wat rond het eiland en zagen we prachtige vissen, haaien en zelf al een schildpad en een grote zeehond. Hierna namen we de boot wat verder naar een inham van het eiland. Je had er twee mooie stranden maar deze zaten vol met zeeleeuwen. Het is dan ook gevaarlijk voor mensen op deze standen te betreden want dit is hun terein en wanneer ze zich bedreigd voelen kan het al eens slecht aflopen.

Hier in het water hebben we verschillende reuze schildpadden gezien en hebben we met zo een 15 tal zeehonden gezwommen! Jonge zeeleeuwen kunnen super speels zijn en dat waren ze ook met ons. Rond ons al zwemmend spelen, bubbels maken onder water, het was een droom die uitkwam! Prachtig prachtig prachtig!

Hierna werd er lunch voor ons geserveerd op de boot, de bootcrew probeerde te vissen (zonder enig resultaat) en achteraf gingen we terug met de boot riching Santa Cruz. We maakten eerst nog een stop aan een stand ten oosten van het eiland dat je enkel kan bereiken per boot. Het was er ook werkelijk een paradijs. Deze stranden zijn organisch, dit betekent dat het zand niet warm wordt en het zalig is om met je blote voeten hierop te lopen. Tegen 16 uur waren we terug op het vaste land en gingen we zo snel mogelijk terug ons logement heen om voor de zon te schuilen. Wij waren goed verbrand maar vooral Loïc had het goed zitten (welkom op de evenaar).

Op vrijdag 18 augustus hadden we niet te veel op de planning staan omdat we wisten dat je na een boottrip, de dag erna best wat uit de zon blijft. Wij huurden een fiets en namen met onze fiets een taxi helemaal naar de highlands van het eiland. Hier bezochten we de Ranch El Chalto waar er vele reuze tortoises (=schildpadden) zijn. Deze zijn ook uniek aan de Galapagos eilanden. Vele tortoises die hier rondliepen waren tussen de 80 en 100 jaar oud! Ze kunnen tot meer dan 175 jaar oud worden. Hier hadden we een fijne rondleiding gekregen en konden we deze bijzondere beesten bewonderen. Iets verder van deze ranch heb je ook een Lava tunnel die je ook kan bezoeken sinds deze ook mee inbegrepen is in de prijs.

Hierna was het met de fiets terug een eindje naar boven om terug op de hoofdbaan te komen. Onderweg zie je ook nog vele reuzeschildpadden. Van het moment dat je terug op de hoofdbaan bent, is het vooral bergaf! Wanneer we terug in het dorp waren, zijn we de fietsen terug gaan brengen. Tegen 16 uur, wanneer de zon al wat minder aanwezig was, wandelden we naar het Darwin center. Deze is gratis te bezoeken en als je wilt kan je hier ook een stempel in je paspoort laten zetten. Hier heb je allemaal informatie over de fauna en flora van de Galapagos eilanden. Dit centrum werd opgericht in 1959 en vanaf 1960 begon dan ook het toerisme op Santra Cruz eiland.

Een interessant maar triestig weetje die we hier gelezen hadden. Er waren 16 soorten tortoises op deze eilanden. 4 hiervan zijn al uitgestorven. 1 hiervan was snel uitgestoven toen Darwin en zijn crew aankwam op het eiland Floreana. Ze hadden hier ongeveer 700 landschildpadden uitgemoord en opgegeten.

De dag hierop namen we om 7 uur een speedboat naar het eiland Isabela. Hier moet je minstens 40 minuten op voorhand toekomen omdat je hier nog eens een bagagecontrole hebt. Na een boottocht van 2 uur kwamen we toe op het andere prachtige eiland. Ook hier moet je weer ingang betalen, zo een 10 dollar per persoon.
Aan hun kleine haven waren er al super veel dieren te spotten, zeehonden, boobies (typische vogel van de Galapagos met lichtblauwe poten), zeeschildpadden, etc. Nadat we waren ingecheckt gingen we al snel naar ‘Pearl Shell’. Een van de beste plaatsen om te gaan snorkelen dicht bij het kleine dorpje. We hadden helaas pech dat ons snorkelmasker stuk was en we die dus niet meer konden gebruiken. Het leuke was dat hier ook overal zeeleeuwen en iguanen aan het slapen waren. We hadden er zelfs een iguaan zien zwemmen. Hier (op de Galapagos eilanden) heb je de enige iguanen ter wereld die kunnen zwemmen omdat ze zich voeden aan een bepaalt soort alg. Ze zijn ook helemaal zwart zodat ze beter de zon aantrekken en zich kunnen opwarmen. In de namiddag hadden we een kayaktripje met gids geboekt. Hier peddelden we door de ‘Tintoreras’, dit zijn kleine stukjes eiland dicht bij de haven waar er ook veel leven op is. Hier zagen we voor het eerst de pinguins en zagen we ze zelfs zwemmen. Ook andere zeehonden, boobies, krabben en pelikanen. Onze gids gaf veel uitleg over elk dier en dit gebied. Het was zeer leerrijk.

Zondag 20 augustus stonden we weer vroeg op sinds we een vulkaan toer, Sierra Negro, hadden geboekt. Met een erg grote groep gingen we met een busje zo hoog mogelijk. Van daar gingen we verder te voet richting de krater en naar de vulkaan El Chico (dit is niet een andere vulkaan maar een gebied waar er veel lava over gestroomd was). Hier kregen we de uitleg dat sinds de laatste eruptie in 2008, hierna pas het toerisme begonnen is op Isla Isabela. Door deze uitbarsting wouden de mensen deze vulkaan komen bezoeken en heeft deze vulkaan ook tunnels (Cabo Rose) gemaakt. Sinds 2010 begonnen ze dus hier hotels op te richten. Hierdoor is het hier nog rustig en heb je op dit eiland een veel leukere vibe als op Isla Santa Cruz.

Op maandag 21/08 hadden we opnieuw een super leuke activiteit op de planning. Door de vele vulkaanuitbarstingen in het verleden is er veel lava naar de oceaan gevloeid. Deze lava heeft vele tunnels en unieke formaties gevormd. Hier kan je dan opnieuw genieten van een uitzonderlijke fauna en flora. Deze plek heet anders ook Cabo Rose. Met een boot gingen we er heen en onderweg hebben we een baby walvis en mantarays gezien. Echt ongeloofelijk wat er hier allemaal in de oceaan rondzwemt. Zodra we dicht bij het gebied van de tunnels toekwamen, zag je om de 5 à 10 seconden wel een zeeschildpad aan de oppervlakte verschijnen om naar zuurstof te happen. Ja, hier gingen we snorkelen! Nog nooit hebben wij met zoveel zeeschildpadden gezwommen. Ze waren ook enorm groot en indrukwekkend. Tegen het einde van de tour was het eerder, “Oh, nog een schildpad”, maar ze bleven ons verbazen. Ook hebben we het geluk gehad om een zeepaardje, rifhaaien, baby haaien en een “eagle”ray te hebben gezien.

Na ongeveer 1u20 in het water, aten we lunch en gingen we richting de werkelijke lava tunnels. Hier mag je echter niet snorkelen. Het is er dan ook een doolhof in het water. Ook hier zie je pinguïns, zeehonden, zeeschildpadden en boobies (de vogels weliswaar). Je kan hier op de oppervlakte lopen en hier zie je verschillende boobies nesten. Boobies hebben ook geen schrik van mensen en blijven gewoon mooi staan. Leuk weetje over hen; De (blauwe) kleur van hun poten krijgen ze naargelang hun voedseldieet. Blauw komt van de vele sardientjes die ze hier consumeren. Je hebt er blijkbaar ook met rode poten en die zijn rood omdat ze enkel inkvissen eten. Je leert er nog zoveel andere geweldige weetjes over deze prachtige fauna en flora. Na zo een 6 uur zat deze geweldige tour er ook op en dat was dan ook onze laatste avond op Isabela eiland. Wij vonden dit echt een geweldig eiland en mocht iemand er ons een huis aanbieden zouden wij dat zeker niet weigeren ;-).

De dag erop, onze laatste volledige dag in de Galapagos, moesten we al om 5u20 aan de dock staan om tegen 6 uur onze speedboot terug naar Santa Cruz te nemen. Tegen 9:30 kwamen we terug op Santa Cruz. Nog een beetje vermoeid, hadden we nog veel zin om er een mooie dag van te maken. Wij bezochten hierbij een plaats genaamd Las Grietas. Dit is een diepe spleet/barst dicht bij de zee waar je in kunt gaan snorkelen. Hier kan je enkel heen als je een watertaxi neemt en deze kost 1 $ per persoon. Super makkelijk dus. Sinds kort hebben ze een nieuw deel aan deze strook voor het publiek geopend waardoor je verplicht bent om een tour met gids bij te nemen. De oude en eerste ingang is enkel nog te bezoeken voor georganiseerde groepen of voor locals. Hier betaal je 10 $ per persoon voor. Je krijgt hierbij wat uitleg over het gebied en dan krijg je 45 minuten om erin te gaan zwemmen. Op zich was het niet erg om met een groepje te gaan, het zorgde ervoor dat enkel wij dit deel konden bewonderen en ontdekken.

Hierna namen we opnieuw een boot naar Tortuga Bay (deze kostte zo een 10 $ per persoon, enkele trip). Tortuga bay wordt beschouwd als één van de mooiste stranden op Santa Cruz.
Met de boot word je afgezet op het strand Playa Mansa, daar is het water rustig en aangenaam om er te zwemmen. Aan de andere kant van de bay heb je dan Tortuga Bay. Op een heel deel hiervan is het verboden om te gaan zwemmen wegens de hevige stromingen. Aan de ene zijde is het geschikt voor surfers en aan de andere kant nog voor snorkelaars. Je kan hier ook te voet heen, op een goed bewandelbaar pad. Het pad is ongeveer 2,5 km lang. De weg terug deden we dan ook te voet. En dit is dan het einde van dit prachtig avontuur in de Galapagos eilanden. Het was echt een unieke ervaring en wij zijn dolgelukkig dat wij deze samen hebben kunnen bezoeken en bewonderen. Een aanrader voor iedereen die van natuur houdt en deze respecteert! Tot snel!