Ecuador – Algemeen

1 september 2023 - Quito, Ecuador

Ecuador, een land dat volgens ons, onderschat wordt. De natuur is er werkelijk prachtig en uniek. Er zijn in totaal 105 vulkanen (inclusief op de Galapagos eilanden), veel canyons, highlands, jungle, etc. Het is een ware hikers- / backpackers paradijs. Het land heeft veel te bieden qua natuur en cultuur. De mensen zijn er ook super vriendelijke en behulpzaam.

We waren hier niet op het beste moment. De dag voor we hier toekwamen, was er een presidentskandidaat vermoord net voor de verkiezingen. Echter hebben we ons nooit onveilig gevoeld. Quito heeft de reputatie een gevaarlijke stad te zijn, maar we zijn er niet zo lang verbleven waardoor we hier geen problemen hebben ervaren. Alle andere toeristische plaatsen die we hadden bezocht waren superveilig. Een auto huren was hier ook gemakkelijk. De wegen zijn er goed aangelegd, je hebt meestal 3 rijbanden. Het was een plezier om er te rijden. Enkel moet je een beetje gewend zijn om in de bergen te rijden.

De Galapagoseilanden; het is er duur maar zeker en vast de moeite waard. Het was zo een unieke ervaring. Spijtig dat onze week daar zo snel verlopen was.

Toch, mocht je naar Ecuador komen, zou het jammer zijn om enkel de Galapagos te bezoeken. Vele mensen komen enkel zo ver voor deze eilanden maar Ecuador heeft zoveel meer te bieden. We hebben zelf niet alles kunnen doen hier, we moesten keuzes maken.
Je kan hier bijvoorbeeld ook het amazonewoud bezoeken en er zijn nog veel andere natuurparels te bezoeken in Ecuador. Reken zeker genoeg tijd in als je hierheen komt.

Onze meest favoriete stops, aanraders en prijzen (prijzen dateren van augustus 2023).

Otavalo

Activiteiten

-       Poncho markt voor al jouw souvenirs – probeer hier op een zaterdag te komen. Dan is heel het dorp een open markt en veel gezellig.

-       Laguna Cuicocha - gratis

Mindo Valley

Activiteiten

-       Tubing – 6 euro per person
https://www.mindoxtreme.com (ze bieden ook nog veel andere tours aan)

-       Butterfly farm of een chocolade tour, die moet je niet op voorhand boeken.

-       Yumbos Chocolate rondleiding – 8 dollar per person

Restaurant

Restaurante Cacao Mindo – zeker de moeite waard om eens vlees met een chocolade BBQ saus te proeven!

Copotaxi --> Copotaxi Secret garden – voor de avonturiers.

Prijzen hangen af of je in een dorm wilt slapen of een privé cabine.
Het eten dat ook inbegrepen is, is ook verrukkelijk.

Quilatoa

-       Bezoek Quilatoa lagune – ingang is 2 dollar per persoon.

-       Koop wat brood voor de hondjes onderweg indien je een privé wagen hebt ;-)
Voor meer uitleg – zie blog https://beheer.reislogger.nl/verhalen/454415

Galapagos eilanden

Activiteiten en ferry’s

-       Galapagos Native Tours (prijzen op de site) - https://galapagosnative.com
Wij hebben hier alles mee geboekt van activiteiten tot ferry’s en het was goed georganiseerd. Indien alles bij hen geboekt wordt, kan je ook vragen om een korting.

Onze favoriete tours in volgorde;

o   Dagtrip naar Santa Fé, vanaf eiland Santa Cruz (zwemmen met de zeeleeuwen)

o   Tunnels tour, vanuit eiland Isabela (zwemmen met zeeschildpadden, etc)

o   Kayak tour op Isabela eiland

o   Vulkaan Sierra Negra – moet je verplicht met een gids doen maar heel veel uitleg kregen we niet. We hadden toen gewoon een leuke hike van 16km gehad.

-       Rancho Promicias – giant Tortoise Reserve – 7,5 dollars per persoon