Cuba – Viñales

12 juni 2023 - Vinales, Cuba

Onderweg in onze collectivo (gedeelde taxi) richting Viñales stopten we aan een tabaco farm. Daar kregen we uitleg over hoe de sigaren werden gemaakt en wat het verschil is tussen de sigaren in Viñales en die in de winkels.
Het is simpel. Deze zijn net van dezelde tabacobladen (sinds Viñales het allerbeste klimaat heeft om sigarenbladen te kweken), in Viñales maken ze alle sigaren zelf met de hand en is deze zonder label/merk.

De overheid neemt zo een 90% van alle geoogste tabacobladen en laat deze verwerken in de fabrieken zelf met extra chemicaliën.

Voor de allerbeste sigaren moet je dus in Viñales zijn!

Hier mochten we zelf ook een sigaar uitproberen en kregen we de kans om er enkele aan te kopen. Deze stop was inclusief met onze collectivo en dus een leuke verrassing.

Aangekomen in onze tweede casa, zaten we vrij hoog gelegen en ver van het kleine dorp van  Viñales. Na de lange rit hadden we meteen een plons genomen in het zwembad van de casa.
Hierna gingen we richting het centrum via de binnenbanen, modderwegen, langs struiken, weiden, maïsvelden,..Zagen we ook overal wat beestjes lopen, kippen, varkens, geiten, koeien en paarden. Was erg fijn!

Het dorp van Viñales is echter klein. Het is 1 lange straat met verschillende restaurants en het is er vrij rustig. Er is maar 1 plaats waar je kan uitgaan (om salsa te dansen).
Wij maakten het alvast niet te laat en gingen op tijd naar bed.

De volgende, volledige dag in Viñales hadden we elk een fiets gehuurd.
Wij zijn de Prehistoric Mural gaan bezoeken. Het was een fijn en kort bezoek.
Erna zijn wij wat gaan eten in het dorp en tegen 13-14 u weer richting onze casa want het was echt bakken in de zon en we moesten een einde bergop fietsen.

S’avond aten we in onze casa zelf en de moeder van de host van onze casa maakten overheerlijk eten!  Het beste wat we in Cuba al gegeten hebben en waarschijnlijk nog zullen eten!  Die avond leerden we ook een koppel kennen, Amerikaanse en Colombiaanse en hebben we al onze vorige/toekomstige reisplannen met elkaar zitten delen. Was een ERG gezellige avond!

Dag 3 in het groene Viñales hebben we een uitstap gemaakt in de vallei van Viñales te paard.
Deze werd geleid door de broer van onze host. We hadden 3 stops; de eerste stop was opnieuw aan een tabacofarm. Hier leerden we het proces van zaaien tot oogsten tot het rollen van de sigaar. Hier ook mochten ze 10% van hun productie bijhouden voor eigen verbruik en of verkoop aan locals / touristen. Was erg interessant en hier hadden we enkele sigaren gekocht. In de winkels van de overheid betaal je makkelijk tussen 15 tot 100 euro per sigaar maar daar maar voor 4 euro. Daarmee steunden we de locale economie.

2de stop was bij boeren die verschillende producten maakten, zo lieten ze ons hun verse koffiebonen, honing en rum zien en proeven. Zelf konden we niets meenemen sinds we niet veel plaats meer hebben in onze bag packs, maar hier hebben we wel MEGA lekkere mojitos gedronken (het was al 11u dus mocht het wel al, toch? ;-) )!

In de namiddag deden we het terug wat rustiger aan, speelden we gezelschapsspelen, plonsje in het zwembad en in de late namiddag gingen we terug het centrum in.

Dag 4, onze laatste dag in Viñales, wouden wij graag gebruik maken van de Viñales bus tour.

Deze gaat naar alle highlights en zo kan je alle leukste stops in 1 dag bezoeken.
We hadden veel geduld nodig want de bus was er maar na anderhalf uur doorgekomen.

Sinds het laagseizoen is, rijden er minder bussen en wij waren hierbij ook de enige toeristen op de bus van die dag!

Hier hebben we snel de grot/ Cueva Del Indio bezocht, ook hier waren we de enige bezoekers en kregen we een korte “privé”tour.

Al snel was deze gedaan en gingen we terug naar de bus.

Hierna was het even uitbollen/rusten in onze casa en al onze spullen klaarmaken voor onze volgende stop – Varadero!

Tot dan!

1. Aneta:
    12 juni 2023
    Wow! So much happen! :)
    After such a great advertisement of Vinales' cigars, it makes me regret that I do not smoke :D
    Wonderful pictures! <3
  2. Maréchal Pascal:
    13 juni 2023
    Coucou les jeunes, vos premières, et superbes photos, font plaisir à voir! Vivez votre aventure à fond et nous attendons vos prochaines découvertes avec impatience!(;)
  3. Olivia Horemans:
    20 juni 2023
    Vos photos font rêver !! C'est splendide !