Cuba – Varadero + Playa Larga + Cienfuegos

22 juni 2023 - Varadero, Cuba

Varadero

Op 10/06 kwamen we toe in Varadero, in onze 3de casa. In de vroege namiddag wouden we al meteen richting het strand. Het is één van de beste verkozen stranden ter wereld volgens tripadvisor.  We hadden toen echter niet veel geluk met het weer omdat er een grote onweerwolk net boven ons kwam. We waren al doorweekt voor we toekwamen aan het stand.  Na ongeveer 1 uur waren we uiteindelijk geïnstalleerd en hadden we al wat kunnen genieten van de warme zee.

Hierna was het voor ons moeilijk om iets te vinden om te eten. Sinds Varadero vol gebouwd is met all-inlcusive hotels, het ook laagseizoen is, was het niet gemakkelijk om een restaurant te vinden dat open was. Alle restaurants die dan ook open waren hadden erg weinig opties. Ze hadden zelden een menukaart. Je moest maar kijken wat er op het krijtbord aan de ingang van het restaurant geschreven stond en hopen dat ze het nog hadden.

De dag hierna, 11/06, verjaardag van Loïc, wouden we er toch een topdagje van maken. Net als in Viñales heb je ook in Varadero een bus tour voor toeristen. Je betaalt hier per persoon 5 euro en je kan in- en uitstappen waar en wanneer je wilt. Ze gaan ook heel de strook van Varadero af en je ziet alle indrukwekkende hotels.

Wij stopten hier met de bus aan de grot “Cueva Ambrosio”. Een grot die ze nog niet zo vele jaren geleden ontdekt hebben. In de grot waren ook muurschilderingen te zien en veel vleermuizen. De vleermuisjes vonden wij geweldig om te zien! De muurschilderingen waren wat minder indrukwekkend omdat we ons de vraag stelden of deze wel authentiek waren. Het enige wat we niet erg prettig vonden, waren alle kakkerlakken die er ook rondliepen. Het was van Emma dus geen goed idee om daar sandalen te dragen. We kregen hierbij een lamp en konden zo de grot verkennen en de kakkerlakken ontwijken.

Hierna reden we nog wat verder met de bus om een hele ronde te maken en stapten we uit in het “centrum” van Varadero. Het was weer even schuilen voor de regen. Na ons late middagmaal hadden we nog genoten van het strand en de zee. Eigenlijk hadden we hierbij alles al gedaan wat we wouden doen in Varadero. Hierdoor hadden we besloten om ons verblijf daar in te korten, de planning wat te wijzigen en een dagje Cienfuego erbij te boeken.

Gelukkig kon het thuisfront dit nog voor ons boeken want met de beschikbaarheden in Cuba kan je hier niet zomaar overal op het internet. We hadden best thuis een VPN gedownload zodat we nog verder konden boeken. Gelukkig was de wifi wel “goed” genoeg om opzoekingswerk te doen, of toch niet,…. Ps; bedankt mama van Emma!

Onze laatste dag in Varadero, deden we het wat rustiger aan. We maakten een wandeling en na de dagdagelijkse middagse regenbui, nog wat gaan zwemmen in de zee.

Oh, en nog een kleine note over Varadero. Er zijn OVERAL MUGGEN. Zorg dat je muggenspray mee hebt. Je kon niet naar buiten of er zaten al 5 muggen op je. Het was hier zelf erger dan in Playa Larga (waarvan velen hadden aangegeven dat het daar het ergste was).

Varadero is dus eigenlijk de toeristische trekpleister van Cuba. Hier hadden we het minder naar ons zin omdat het ontbrak aan authenticiteit en de Cubaanse charme. Hierdoor keken we al snel uit naar Playa Larga!

Playa Larga - no es larga

Op 13/06 kwamen we toe in Playa Larga.  We hadden op 2 uur (met tussenstop) heel het dorp al gezien. Maar voor ons was het alvast veel fijner en gezelliger dan Varadero.

Ook hier was het een uitdaging om een open restaurant te vinden. Maar hoera, na vele restaurants te hebben voorbij gewandeld, toch een klein lokaal hamburgerkraampje gevonden.

Die nacht kregen we ook voor de eerste keer te maken met de gewoonlijke elektriciteit-blackouts in Cuba.  Van 21:00 tot +00:00 was alles uitgevallen. Het was zo warm, het voelde nog steeds aan als 30 graden+.  We waren zo dankbaar als deze terug aansprong om +00:00.

Onze eerste volledige dag in Playa Larga hielpen onze hosts ons met het plannen van onze volgende 2 dagen. We bezochten die dag de enige krokodillen boerderij in Cuba. Voor ons niet echt de moeite waard om eerlijk te zijn. Op 30 minuten hadden we alles gezien, ze probeerden op elke manier geld van ons af te troggelen. Ook hadden ze aan een kleine krokodil waarvan de mond was vastgesnoerd zodat de toeristen ermee op de foto konden. Dit vonden we niet diervriendelijk.

Normaal kan je hierna nog een boottocht door de mangrove maken, maar sinds er amper toeristen zijn en vooral geen brandstof, was dit voor ons geen optie.

Terug aan onze casa, deden we het terug wat rustiger aan.
Een wandeling maken, iets kleins eten, aan la Playa wat zitten en in de zee wat afkoelen. Door de wind waren er amper muggen = ZALIG!

Onze laatste dag in Playa Larga hadden wij ons ook anders ingebeeld.
We boekten een trip door het nationaal park, Cienaga de Zapata. Toen we de gids aan de telefoon spraken, leek het erop dat we ook een grot gingen bezoeken, een kolibrie farm en ook door de Mangrove gingen rijden.  We hadden dus hoge verwachtingen aan deze trip samen met nog andere toeristen. Er is 1 lange weg in het nationaal park, zo een 21 km lang. Wij hebben deze enkel heen en weer gereden, gingen uit de wagen om een paar flamingo’s in de verte te bekijken, een paar vissen en enkele andere watervogels maar vooral werden we opgegeten door de muggen. Vervolgens brachten ze ons meteen terug naar onze accommodatie.

Dan wouden we nog een kleine lunch gaan eten, hadden we de pech dat de elektriciteit weer was uitgevallen. Dit tot en met 18:30. Er was dus ook niets om te eten.  Later hadden we wel lekker gegeten aan onze casa.

Cienfuegos

We keken ernaar uit om weer naar een nieuwe bestemming te vertrekken. Op 16/06 reden we met een collectivo naar een andere stad in Cuba genaamd Cienfuegos.

Deze stad is vrij kleurrijk, gelegen aan de zee en ook proper. Hier hadden wij een mooie wandeling gemaakt door de stad en een lekkere late lunch/vroege avondmaal gegeten. Gelukkig aten we vroeg die dag want de elektriciteit was weer uitgevallen van 16:30 tot 21:07 (ja, we keken hier naar uit op de minuut zodat de airco terug aan zou springen in onze kamer).

Deze was echt een leuke tussenstop, zeker aan te raden.

Onze laatste week in Cuba is dan ook ingegaan.
Nog naar Trinidad en hierna weer richting Havana!

Tot later!

1. Maréchal Pascal:
    22 juni 2023
    Hola Muchacha et Muchacho ...que de belles photos en ce début d'aventure pour nos Globe Trotters nationaux!Bonne continuation à vous deux Bizzz from Belgium....
  2. Fabienne:
    22 juni 2023
    het Thuisfront "mama"secretariaat staat steeds in de startblokken ;-)