Colombia – Santa Marta en Cartagena

10 augustus 2023 - Cartagena, Colombia

Onze reis door Colombia komt bijna op zijn einde! Van Minca namen we weer de bus naar Santa Marta die we nog een half dagje wouden ontdekken. Een grote stad maar het centrum en de kustlijn heb je er wel snel gezien. We kwamen toe, aten wat en maakten een rondje. Wanneer we konden inchecken gingen we meteen wat uitpuffen in het hotel. We hadden al een lange tijd geen airconditioning gehad en het was er ook erg warm.

S ’avonds komt de stad er helemaal tot leven. Overal hoor je er muziek. Om de 5 minuten zie je wel een rapper langslopen en we hebben regelmatig een rapsessie ontvangen. We probeerden het vaak te negeren want ze willen natuurlijk een tip en hadden dan ook maar weinig kleingeld. Het was een gezellige stad, je had er veel souvenirwinkels, zelf een klein marktje. Een tussenstop die we iedereen zouden aanraden. De ochtend erop moesten we afscheid nemen van Martine. Martine ging weer huiswaarts naar Aruba. Het was heel fijn om eens met ons drieën te zijn voor een week.

Wij namen ’s morgens weer een bus richting Cartagena. Het duurde zo een 5 uur om er te geraken. Na de lange busrit hadden we niet veel zin om het centrum in te gaan. We logeerden dicht bij de luchthaven en dus een eind van het historisch centrum.

Onze eerste volledige dag in Cartagena begon alweer met een Free Walking tour. We bezochten het oude gedeelde van de stad en leerden weer wat leuke weetjes. Er zijn hier veel vrouwen met kleurrijke kleren aan met een fruitmand op hun hoofd. Ze vragen vaak of je een foto van hen wilt nemen in ruil voor een centje natuurlijk. Deze vrouwen komen uit Palenque en verkochten vroeger fruit hier in Cartagena. Volgens onze gids, sinds Covid, wilt niemand nog fruit kopen. Daarom dat ze op deze manier nog een inkomen willen maken. Palenque is een dorp in het binnenland waar vroeger de ontsnapte slaven gingen schuilen. Cartagena was vroeger namelijk bekend voor de slavenhandel.

De straten van Cartagena centrum zien er ook pittoresk uit. Je hebt er verschillende soorten balkons, verschillende kerken en gezellige winkeltjes. Je hebt het historisch centrum wel snel gezien. Cartagena is anders een heel grote stad met ongeveer 1,2 miljoen inwoners.

Onze laatste dag in Cartagena besloten we om een half dagje naar het strand te gaan.

Niet de mooiste stranden, deze zijn een eind weg van het centrum, maar dit was gezellig.
Je hebt in de omstreken van Cartagena verschillende eilanden waar je op dagtrip kunt gaan. Je moet er wel goed oppassen. Blijkbaar zijn deze echte toeristen valkuilen. Je betaalt er zo bijvoorbeeld 80 dollar voor één maaltijd.

In de avond gingen we terug het centrum in. Zo konden we de zonsondergang bekijken en het fort bewandelen (deze is blijkbaar de grootste van heel Latijns Amerika). Het was ook een uitdaging om er een betaalbaar restaurant te vinden. Het is duidelijk dat Cartagena de meest bezochte plek is van Colombia aan de prijzen van restaurants.

We gingen niet te laat naar bed sinds we een vlucht moesten nemen om 6 uur ’s morgens.

We verlaten Colombia heel tevreden en zijn klaar voor onze volgende en 4de stop, Ecuador!

1. Karin:
    10 augustus 2023
    ah, dit is nostalgie!
    Toevallig het inquisitiemuseum bezocht in Cartagena?
  2. Emma Van Bellingen & Loïc Marechal:
    10 augustus 2023