Colombia – Medellín

3 augustus 2023 - Medellín, Colombia

Medellín is de 2de grootste stad van Colombia met ongeveer 2,5 miljoen inwoners. De stad is gelegen in het midden van de Andes gebergte op zo’n 1650 meter boven de zeespiegel. We kwamen toe per bus vanuit Salento, ongeveer 270 km. Deze rit heeft ongeveer 10 uur geduurd, een hele ervaring dus.

Onze eerste dag in Medellín namen we opnieuw deel aan een free walking tour, de 2de keer in Medellín voor Emma. Deze was weer heel interessant. Onze gids leerde ons veel bij en bracht zijn eigen verhaal over zijn leven en de stad. Het was een boeiende tour over de gewelddadige en donkere geschiedenis van de stad. Medellín heeft namelijk een triestige reputatie vanwege de befaamde drugsbaron. Onze gids vertelde hoe hij zelf is opgegroeid in de gevaarlijkste stad ter wereld in de jaren 90. In zijn tienerjaren is hij zelf ook 2 maal neergeschoten geweest en heeft hij vele van zijn vrienden verloren tijdens plotse schietpartijen. Hoe 2 van zijn onkels gekidnapt waren door de FARC en ergens midden in de jungle werd vastgehouden. Het heeft de familie een jaar geduurd om voldoende geld bij elkaar te verzamelen om hen te bevrijden. Dan besef je pas wat een ZWARE jeugd velen hier hebben gehad.

Na de tour trakteerde onze gids ons zelf nog op een biertje. Emma had de gids veel jonger geschat en hierbij kregen wij deze privilege. Samen met nog een andere Nederlandse vrouw hebben we een paar uur in de namiddag nog goed zitten bijbabbelen. Dit was heel boeiend.

Op dag 2 gingen we paragliden, alweer de 2 keer voor Emma. Ze heeft namelijk dezelfde planning gebruikt voor haar trip hier 5 jaar geleden, maar dan met haar schatje. Om op de berg te geraken was per taxi geen sinecure. Onze chauffeur besliste toen om een andere route te nemen waardoor we veel later toekwamen. We zaten langer dan 2 uur in de taxi. Toen we toekwamen, mochten we niet direct de lucht in omdat de wind te hard was. Tijdens de middag is de wind blijkbaar het hevigst. Uiteindelijk waren we na een uur klaar om de lucht in te gaan en dit was een fantastische ervaring om de stad van zo hoog te kunnen bewonderen. Na ongeveer een kwartier vliegen was het gedaan. We hebben met een uitzicht iets gegeten en dan met een bus terug naar de stad, nog even een metro nemen en dan waren we terug in ons hotel. Met de busrit bleek dat de weg toch erg makkelijk te bereiken was en dat onze taxichauffeur zijn instinct niet goed was. We hadden tijdens de rit sneller moeten inspringen.

De derde dag en laatste dag hier in Medellín hadden we een georganiseerde tour geboekt naar het mooie dorpje genaamd, Guatape. We vertrokken ’s ochtends vroeg met de bus. We waren met zo een 35-40 tal mensen. We hadden liever een privé tour of een tour met minder mensen geboekt maar de privétour boden ze nergens meer aan en de kleine tour doen ze niet op zondag. Je zou in principe ook zelf een auto kunnen huren voor een dag en daar heen gaan, maar dat was voor ons geen optie.

De eerste stop van deze daguitstap was de monoliet van El Peñol. Dit is een rotsformatie waar je zo een +- 800 trappen naar boven kunt. Je hebt er een prachtig uitzicht over het meer, de eilandjes en de bergen. Deze plek is vooral gemaakt geweest als toeristische trekpleister en het is er dus heel druk. Nadien gingen we naar het dorp van Guatape waar we eerst een boottrip maakten. Gezellig maar zonder meer. Er kwamen tijdens de boottrip ook twee mannen voor de hele bende zingen. Ze stelden je wat vragen en dan zongen ze wat over jou. Alles voor een fooi natuurlijk maar wel voor een goed doel. Na de boottrip aten we een goede maaltijd om achteraf de kleurrijke straten van Guatape te verkennen. Dit was een leuk dorpje om te bezoeken maar opnieuw super toeristisch. Overdag verdubbeld de bevolking van dit dorp. Toerisme is hier dan ook sterk gestegen in vergelijking met 5 jaar geleden.

Medellín was zeker de moeite om (voor Emma opnieuw) te bezoeken. Het is een drukke stad met veel leven op straat. De stad kampt nog steeds met veel problemen zoals daklozen, drugs,… maar is aan het evolueren naar een betere toekomst. Je moet er ook nog steeds goed opletten op je spullen. Pickpockets zijn er vaak voorkomend. Onze volgende stop op de planning is Santa Marta, waar we ook de vriendin van Emma, Martine zullen oppikken. Dikke doei en tot snel!