Colombia - Algemeen

11 augustus 2023 - Colombia, Colombia

Colombia is zeker een aanrader om te bezoeken. De laatste decennia is het land uit zijn moeilijk en bloederig verleden aan het komen en dit door onder andere toerisme. Het land heeft dan ook veel te bieden; prachtige natuur, mooie en historische steden, een diverse cultuur, een zeer vriendelijke bevolking enzoverder. Ook probeert het land op een organische manier toerisme aan te bieden, dit wil zeggen dat ze eerder ecotoerisme gaan promoten ipv. Massatoerisme. Om het nog beter uit te leggen: in Minca of Salento worden er (nog) geen all inclusives luxe hotels gebouwd maar er zijn wel genoeg kleine herbergen ter beschikking. In de grote steden moet je nog altijd op je hoede zijn, maar dit geldt voor iedere grootstad. In het algemeen hebben we er ons nooit onveilig gevoeld. Alles is vlekkeloos verlopen.

Drie weken Colombia was voor ons ideaal, we hebben er veel bezocht op een relatief korte periode. Om van één punt naar een ander te gaan, is in Colombia ook redelijk gemakkelijk en redelijk van prijs. Het is niet altijd even snel, vooral de busritten door de bergen kunnen lang uitlopen. Het is dan ook aangeraden om toch een woordje Spaans te spreken om je wegwijs te maken in dit grote land. Mocht je het liefst op voorhand jouw bussen al boeken kan je dat via website https://www.busbud.com/nl.

De keuken is er ook interessant om te ontdekken. Zo hebben wij kennisgemaakt met arepa’s, salchipapa’s, paisa en vele andere gerechten of snacks. We zullen Colombia verlaten voldaan met een hoop aan herinneringen.

Onze meest favoriete stops, aanraders en prijzen (prijzen dateren van juli 2023).

Bogota
•    Free Walking tour
•    Viewpoint Monserrate – klim is gratis en met een treintje naar boven en beneden kost 8 euro.
•    Fernando Botero Museum - gratis

Salento
-    Downhill mountain bike - https://www.salentocycling.com
-    Bezoek aan Valle Del Cocora – voor de hele ronde 10.500 COP – indien je ook naar de kolibrifarm wilt is dat een extra 20.000 COP
-    Dagtripje Filandia – gaan eten in restaurant “Helena Adentro”

Medellín
-    Dagtrip naar Guatapé
-    Paragliding - https://paraglidingmedellin.com
-    Free walking tour

Park Tayrona
Belangrijk! – op vele blogs maken ze in het park een tussenstop in het inheems dorpje “El Pueblito”. Deze is afgesloten en het lijkt er dus op dat deze inheemse bevolking geen toeristen meer willen in hun dorp. Ook een aanrader om in het park te logeren. Heb je meer tijd om te genieten van het park. Prijs – 12.000 COP per persoon voor het entry bandje + 62.000 COP per persoon voor entry park.

Route op kaartje hieronder:

Onze route door het park Tayrona

Minca
Activiteit – Waterval Marinka, prijs 10.000 COP per persoon – ga zo vroeg mogelijk
Bakkerij – La Miga Panadería
Restaurant – Casa Aney

Cartagena
Restaurant – Espiritu Santo (open van 11u30 tot 15:30). Het goedkoopste restaurant dat we hadden gevonden waar je veel keuze hebt en waarde voor je geld. Tussen 20-30K per persoon heb je er flink gegeten.