Cambodia: Algemeen

10 maart 2024 - Siem Reap, Cambodja

Onze reis naar Cambodia was kort maar krachtig! We besloten om enkel naar Siem Reap af te reizen omdat andere toeristische trekpleisters vooral eilanden, zon & strand zijn. Ook verbleven we maar heel kort in Phnom Penh. Hier is ook het ene en het andere te beleven maar we wouden zoveel mogelijk tijd spenderen in Siem Reap. Cambodia is vooral plat en landelijk. Verder is het niet aangeraden om buiten de toeristische regio’s bijvoorbeeld te hiken wegens de talloze onontdekte landmijnen en dergelijken.

Allereest moet je nagaan of je een visum nodig hebt. Visums on arrival keuren ze niet goed en wij hadden die van ons in november aangevraagd. Het duurde langer dan 2 maanden voor we die hadden, dus vraag het goed op tijd aan. Toen we met Giant Ibis bus vertrokken vanuit Ho Chi Minh City kon je ook bij hen je visum aanvragen. Dat kostte ook meer en persoonlijk willen we stress op de dag zelf liever vermijden.

Eenmaal we toegekomen waren in Siem Reap weet je dat je in het toeristische centrum bent van Cambodia. Om de 10 meter vraagt een tuktuk-chauffeur of je een rit nodig hebt.
Velen vragen ook of je een rit nodig hebt naar de tempels. Het is altijd handig om wat rond te kijken of er bepaalde chauffeurs je aanstaan om hiermee op stap te gaan. Vraag hier en daar wat hun prijs is voor een tempeltour. Ieder hotel heeft vaste prijzen en zijn vaste tuktuk-chauffeurs.

Iedereen kent de tempel Angkor Wat wel, maar je hebt er nog 10-tallen andere tempels rondom heen. Angkor was ooit de grootste stad ter wereld! Als je meer dan 5 tempels wilt bezoeken is het afgeraden om dit op 1 dag te doen. Zeker als het er 40 graden is. Ze liggen allemaal op een afstand van elkaar. Je kan een pas aankopen voor Angkor van 1, 3, en 7 dagen. Als je de 3dagen-pas neemt, is deze voor 10 dagen geldig. De 7-daagse pas is een maand geldig. Mocht je even genoeg hebben van elke dag tempels te bezoeken kan je dus makkelijk een rustdag inlassen.

Eerst overwogen we om een scooter te huren maar toen we naar het toeristische infopunt gingen, vertelde ze ons dat het eigenlijk verboden is voor toeristen. Mocht de politie wat geld willen, kunnen ze je dus aan de kant zetten en je om smeergeld vragen. Je doet het op eigen risico. Echter zijn er vele buitenlanders die er ook wonen die zelf met een brommer rondrijden. Iemand vertelde ons dat het vooral belangrijk is dat je je helm draagt en mocht de politie je tegenhouden, je beste onschuldige gezicht opzet. We gingen trouwens naar het infopunt om een kaart van de hele regio met tempels gratis te mogen ontvangen. Natuurlijk zijn er ook verschillende kaarten online terug te vinden. Handig wanneer je je planning wilt opmaken.

Je hebt er 2 soorten tuktuks, de klassieke tuktuk die op gas rijdt en de Indische (een brommer die een kleine koets vooruit trekt). Het is ons opgevallen dat de brommer met koets duurder, minder comfortabel en trager gaat. Wij waren blij met onze klassieke tuktuk!

Wij hadden onze 3-daagse tempeltrip met de chauffeur samengesteld en een prijs afgesproken. Hij vroeg minder dan ons hotel en hij was een zeer sympathieke kerel.

In Cambodia werkt men trouwens met 2 munteenheden, de Amerikaanse dollar en Riel. Bij een restaurant leerden we dat ze van de dollar eigenlijk van af willen. Iedereen accepteert enkel nette en recente dollars bankbiljetten. Hou hier dus rekening mee. Je kan bij de Bank zowel Riel als dollar afhalen.

Siem Reap heeft een groot centrum, een heel deel is opgesteld voor de feesttoeristen. Vele cocktailbars met happy hours, luide muziek als ook fast food. We hadden ondervonden dat de lekkerste restaurants een paar straten verder van het drukke centrum zich bevonden. Op het einde vind je onze lijst terug met onze favoriete plekken!

Wat opmerkelijk was, was de hoeveelheid lokale mensen die een ledemaat verloren hadden. Tot op de dag van vandaag zijn er nog zoveel landmijnen en bommen niet ontdekt. Het is al 30 jaar geleden dat er nog oorlog was in Cambodia en toch is het gevaar om op een landmijn te stuiten heel reëel. Ieder jaar met het regenseizoen worden ze soms dieper begraven of komen terug aan de oppervlakte. Na het regenseizoen moeten ze de rivieren opnieuw controleren op verdreven bommen. Het is erg om waar te nemen dat de Cambodjanen nog steeds met vrees moeten leven na decennia aan gruwel en oorlogen. Mocht je zelf een centje willen bijdragen zodat landmijnen en andere bommen sneller ontmantelt kunnen worden, ga dan naar het Apopo center. Echt het bezoeken waard! Hier zie je waar ze ratten trainen om bommen te ontdekken. Jouw toegangsticket draagt hieraan bij en je leert zelf wat bij.

Nu even wat meer informatie over de tempels die wij bezocht hebben. Hieronder heb je de volgorde die we aanraden om te bezoeken op drie dagen.

DAG 1

5. Bayon bij opening 7:30
6. Baphuon

7. Preah Paliley
8. The Gate
9. Bateay Srei (kan gecombineerd worden met the elephant sanctuary)

DAG 3

10. Preah Khan bij opening 7:30
11. Neak Poan

12. Ta Som

13. Pr. Pre Rup + Pre Rup

14. Phnom Bateng bij zonsondergang (18:00)

Mocht je graag de zonsopgang aan Angkor Wat willen bewonderen, zorg dat je er zeker om 5u15 al bent. Je hebt er een waterplas waar iedereen zich gaat zetten om de zonsopgang te zien. Zo heb je de reflectie van de tempel in het water. Ga zoveel mogelijk rechts zodat er geen boom jouw uitzicht belemmerd. Nog een tip, neem een klein dekentje of handdoek mee zodat je op de grond kunt zitten zonder jouw kleren vuil te maken.

Wij raden aan om voor andere tempels zeker 10 minuten voor opening klaar te staan. Op deze manier is de kans groot dat je de eerste bent die binnen gaat en dat geeft elke keer toch een magisch gevoel. Zorg ervoor dat je respectvol gekleed bent. Schouders moeten bedekt zijn als ook je knieën. Je kan overal veel leuke kleren als souvenir vinden. Voor je de tempel wilt bezoeken zijn er meestal kraampjes te vinden.

Weet ook dat het kantoor voor jouw toegangsticket zich op een andere plaats bevindt dan waar de tempels zijn. Vanaf 5 uur ‘s morgens is er het al erg druk met bezoekers die de zonsopgang willen zien.

Onze meest favoriete plaatsen, aanraders en prijzen (prijzen dateren van maart 2024).

Phnom Pehn

Restaurant: David's Restaurant Homemade Noodles

Siem Reap

Angkor toegangstickets
1-dag – 37 dollar

3 dagen – 62 dollar

7 dagen – 72 dollar

Voor drie dagen de diensten van een tuktukchauffeur in te huren, hebben wij $55 betaald

Andere activiteiten:
- Apopo (10 $ per persoon)
- Op de elektrische luchtballon (25$ PP tijdens zonsop-en ondergang en 20$ PP doorheen de dag)
- Elephant Sanctuary, hebben we zelf helaas niet kunnen bezoeken maar heeft goede reviews en je helpt er voor de olifanten zorgen. Dit zou je eventueel kunnen bezoeken na de tempel Banteay Srei - https://cambodiaelephantsanctuary.com
- Je kan er poppenshows bezoeken, andere culturele dansen, een floating village bezoeken, etc. Deze activiteiten waren helaas allemaal boven ons budget voor Cambodia.

Restaurants:

-       BongSrey Mith Loar Restaurant (Cambodjaans en ze vangen verschillende straat-katten en -honden op. Door hier te eten help je de dieren ook! En niets is leuker dan wat aandacht van katten, toch?)

-       TRY ME Restaurant

-       Le Pain Du Coeur – kan je er lekker ontbijten en ontbijtkoeken halen de dag voordat je tempels gaat bezoeken

-       Pizza Roma Restaurant (serveren ze zelfgemaakte pasta)

-       Common Grounds Cafe

-       Khmer Taste Restaurant

-       WILD - Creative Bar & Spring Rolls Restaurant (was Emma haar favoriet)

Angkor City Map

Jouw reactie