Vrije tijd in Suriname en 1 avond Miami

12 september 2015 - Miami, Florida, Verenigde Staten

Vandaag (12 september) vertrok ik uit Paramaribo richting Miami met nog een tussenstop in Guyana. Ik moest in Miami overnachten want mijn vlucht vertrekt pas morgen om 7:15. Het gaat weer pikken om op te staan (aangezien je 2 uur op voorhand in de luchthaven moet zijn)! Ik zal jullie waarschijnlijk ook meteen een update geven over hoe mijn eerste dag in Hawaï verlopen is.
Ik hoopte om hier even naar het strand te gaan aangezien het hier zo populair is maar ben uiteindelijk niet meer gegaan. Ik was te moe en de taxi had me dan ook veel gekost. Maar ik weet zeker dat ik hier nog eens terug kom en dan zal ik alle parken van Disneyland ook eens uitproberen, héhé. Ik laat het jullie weten wanneer het zover is!
Maar ik geniet er nu ook eens van om in een mooie kamer te logeren met een geweldig groot bed, hmmmm!

Ik had jullie nog willen meedelen wat ik allemaal deed in mijn vrije tijd in Suriname. En zo kan ik jullie leuke tips geven voor als jullie er naartoe reizen.

Natuurlijk heb ik niet alleen maar een paar dagtours en vrijwilligerswerk gedaan. Ik had  ook veel plezier in de stad met de mensen die ik er heb leren kennen!

Wat je wel vrij vaak ziet, in Suriname, zijn casino's. Ik kon het me niet laten om voor 1 avond naar de casino te gaan. Maar zoals verwacht ben ik al het geld kwijtgespeeld dat ik had ingezet. De casino die ik hier zou aanraden is de 'Prinses Casino' in de Kleine Waterstraat. Daar krijg je gratis drank en hapjes als je maar aan het gokken bent. Dus moest ik wel mijn verloren geld terug verdienen met zoveel mogelijk op te eten en drinken! Niet slecht toch?

Recht over deze casino bevindt zich het hotel 'Torarica'. Daar kan je gaan zwemmen en iets gaan drinken ook al logeer je er niet. Natuurlijk moet je dan wel betalen. Ik ben hier 3 zondagen komen zwemmen en het was er steeds super leuk! Op zondag is het er goedkoper (namelijk 50 SRD) om te gaan zwemmen en is er een DJ die de hele dag draait. Maar alles is er wel duurder, hier zal je alleen de 'rijkere' Surinamers zien. Maar ik vond het een leuke omgeving en je kon er lekkere hapjes kopen en natuurlijk ook cocktails. Je komt hier echt in een vakantiestemming!

Een ander beroemd hotel waar je kunt zwemmen is in 'Krasnapolsky' in de Domineestraat. Op de 3de verdieping vind je het zwembad maar het is wel niet zo groot en het uitzicht is ook niet geweldig. Het kost ook 50 SRD om er te zwemmen maar je krijgt er een lunch en een drankje bij! Ik vond het er ook wel lekker.

Ik zal jullie nu vertellen waar ik zeer lekker heb gegeten! Want als je op reis gaat, ga je ook om lekker te eten!
Heb je zin om iets lokaals te eten is het altijd interessant om naar 'Blauwgrond' te gaan. Daar heb je verschillende restaurants met typisch Surinaams eten.
Als je iets kleins wilt eten en je bent toevallig in de stad is het zeker eens leuk om naar de waterkant de gaan. Daar kan je baka bana's (vond ik zeer lekker!), een saté of een bord met rijst en kip kopen. Deze plaats is zeer bekend voor de Surinamers,  maar ik zou er wel nooit alleen durven te lopen als het s'nachts is en zou dat ook aan niemand aanraden. Soms lopen er vreemde types rond.
In Suriname is chinees ook zeer geliefd. Het beste restaurant was 'Chi Min' voor mij. Er was veel keuze, je kreeg veel en het was zeer lekker!
Als je een zin hebt in pizza moet je naar 'Pizza Zuid' gaan. Hier kreeg ik mijn pizza's het meest op zijn Italiaans. Andere restaurants serveerden vooral dikkere en meer vettige, Amerikaanse, pizza's dus.
Bij T'vat en Zus & Zo is het ook lekker maar wel zeer toeristisch.
Mijn favoriete Restaurant heette Jiji's. Dat bevind zich ook aan de waterkant. Ik ben er 4 keer geweest en mijn favoriete bord was de steak burger. Als ik er aan denk krijg ik meteen al water in mijn mond! En het was ook zeer goedkoop! Een echte aanrader dus.

Het nachtleven in Suriname is ook altijd zeer druk. Natuurlijk ben ik er ook een paar keer uit geweest. Een zeer beroemde club in Suriname is Havana en de populairste avond voor de Nederlanders/Belgen is op donderdag. Tot 01:30 wordt er steeds salsa en andere gelijkaardige dansstijlen gedanst. Natuurlijk heb ik ook een paar keer salsa gedanst! Het is ook onbeleefd om te weigeren als een man je vraagt om met hem te dansen. De mannen waar ik mee heb gedanst waren allemaal 100 keer beter dan mij. Ik had hen ook gewaarschuwd voor ik met hen de dansvloer opging. En ja hoor, er ging geen dans voorbij waar ik niet een paar keer op hun voeten heb getrapt. Ik vond het wel grappig en een leuke ervaring.
Op vrijdagavond was het dus steeds feest in T'vat (dat ook een restaurant is). Op de eerste verdieping wordt er ook salsa gedraaid tot 2 uur maar daarna is het feest er wel afgelopen. Terwijl er na de salsa uren in Havana gewone Surinaamse dansmuziek wordt gedraaid. Maar deze muziek was niet mijn ding. Ik kon moeilijk op die Surinaamse beats dansen.

Wat je zeker eens gedaan moet hebben in Suriname (zeker als je een feestbeest bent) is op een partybus zitten! Dan zit je op een grote bus met een open dak met luide muziek die door heel de stad rijdt. En wanneer de tour op zijn einde komt zet deze bus je af in een club. Ik heb dit 2 keer gedaan en ik vond het mega cool! Ik wil dat ze dat in België ook organiseren. Maar dat zou nooit goedgekeurd worden door de geluidsoverlast die het zou veroorzaken (en zagende mensen die hierover zouden zagen).

Wat er ook veel gedaan wordt in Suriname zijn karaoke-avonden. Maar hier moet je niet verwachten dat het om het valsts is. De Surinamers komen er om serieus en goed te zingen en zullen geïrriteerd zijn als je vals zingt. Natuurlijk heb ik ook eens deelgenomen aan een karaoke avond want ik hou van zingen. Ik zong Madonna - Like a prayer omdat Madonna ook niet zo hoog kan zingen. En het was de eerste keer dat niemand aan het zagen was dat ik niet goed zong. Dat maakte mijn avond helemaal goed!

Op maandag, dinsdag en woensdag is er geen plaats waarvan ik weet dat je er kan uitgaan. Je kan op dinsdag wel goedkoper naar de cinema. 1 ticket kost dan 9,75 SRD (wat maar 3€ is!). Dat is dus echt de moeite om dan een film te gaan bekijken! Ik was alleszins grote fan van deze actie!

Maar nu iets cultureels. Op zondag kan je naar het fort van Zeelandia gaan waar er om 11- en 12 uur een gratis rondleiding gegeven wordt. Maar je moet wel nog 20 SRD betalen om binnen te mogen. Ik heb hier ook aan deelgenomen en het was interessant . Je kreeg er over de geschiedenis van Suriname te horen en van het fort. Meer valt hier niet over te vertellen.
Natuurlijk kan je ook altijd een citytour boeken. Ik had deze gekregen van de organisatie Blue frog (dat zat in mijn pakket) maar deze was niet zo super. Ik weet dat Orange tour ook een citytour organiseert die veel goedkoper is.

Ziezo. Mijn hoofdstuk van Suriname is nu officieel gesloten. Hopelijk heb jullie nu een goed beeld over Suriname en misschien hebben jullie wel zin gekregen om er zelf eens naartoe te gaan. Heb je vragen dan mag je deze gerust stellen!

Vroeg je je af waar ik logeerde? Dit was mijn adres, Pacificstraat 5 Paramaribo. De huisbazen zijn Ron en Jeanette, ze zijn zeer vriendelijk en zorgden ervoor dat ik me zo snel mogelijk thuis voelde. Je zou dan logeren op de gelijkvloers. Zij wonen op de 1ste en 2de verdieping. Ben je geïnteresseerd om voor een langere periode in Suriname te logeren is het altijd interessant om in deze soort woning te logeren. Het huis heeft 4 kamers, 2 wc's, 1 badkamer en een living. Het is juist uit de stad gelegen in een betere buurt van Paramaribo. Hier is hun mailadres als je geïnteresseerd bent : [email protected]

Ik heb ook een video gemaakt over mijn reis in Suriname (voor het geval je het nog niet gezien had). Zeker eens bekijken! Ik heb echt mijn best gedaan om deze zo goed mogelijk in elkaar te steken.

Bedankt voor het lezen en hopelijk tot een volgende keer. Nu begint mijn avontuur in Hawaï! Joepie!!!