Thaiboksen (Muay Thai)

30 april 2016 - Sing Buri, Thailand

Maandag 25 april startte mijn lessenreeks Thaiboxing. We stonden op om 5 uur om tegen 5:30 met de fiets naar de training te vertrekken. Gelukkig dat we zo vroeg gingen omdat het dan nog lekker fris is. Jammer genoeg waren de fietsen die we moesten gebruiken in zeer slechte staat. Onderweg gingen er al 3 van de 6 stuk.

Eenmaal aangekomen moesten we nog eens een half uur fietsen als opwarming. Toen het half uur bijna voorbij was ging mijn fiets ook stuk. Mijn stuur ging los en mijn remmen gingen niet. Dat was even verschieten maar ben op mijn meest elegante manier kunnen stoppen.

Tegen 6:30 kon het Thaiboksen dan eindelijk beginnen. Saya was de naam van onze trainer. Hij is al 59  jaar oud en hij traint zijn zonen en dochter in thaiboksen. Wel professioneel dan. Met het geld dat hij ook verdient door mensen van Green Lion (zoals ik) les te geven, traint hij ook kinderen uit weeshuizen. Wat ik wel heel lief vind.

De eerste dag vond ik hem niet zo vriendelijk. De eerste les was hij heel streng en schreeuwde hij vaak (wat ik eigenlijk verwacht had van trainers van bokssporten).

Ik deed heel veel dingen in het begin verkeerd doordat je aan veel dingen te gelijk moet denken. Je benen moeten goed staan, knieën gestrekt, heupen recht, handen in een goede vuistpositie voor je wenkbrauwen, de ene hand moet al verder staan dan de andere,… Het duurde een paar dagen voor ik alles onder de knie had.

Die morgen focusten we ons vooral op het naar voor en naar achter stappen. We hadden nog geen bokshandschoenen aangedaan.

De training was gedaan tegen 7:45 en toen gingen we terug naar de Twinhouse voor ontbijt. We hadden de rest van de dag vrij tot 15:30. Dus Ellen en ik namen een goede douche en besloten om samen een massage te nemen. We zijn nu in het land met alle goede en vooral goedkopen massages.

Tegen 16 uur kwamen we op de training en dan mochten we eindelijk beginnen boksen met bokshandschoenen. We sloegen elkaar gelukkig niet maar de trainer had steeds grote kussens rond zijn armen waar we dan op moesten slaan. Thaiboxing is leuk, maar ik zou nooit een wedstrijd willen doen, ik wil geen gebroken kaakbeen of mijn tanden verliezen ;-).

Tegen 17 uur kwamen we dan weer helemaal bezweet terug naar de Twinhouse, weer een goede douche, eten en vroeg in bed!

Dinsdag  verliep alles zoals de dag ervoor, buiten dat we dan wel meer oefenden met de trainer en de trainer zelf was ook al wat losser, wou vaak lachen en grappig zijn.

Ellen had last van haar allergie dus zij besloot om te stoppen in de hoop dat het misschien beter zou worden. Ze besloot dan om 2 dagen in de week les te geven en vroeg of ik met haar mee kon. Tegen 9 uur gingen we samen naar een zomerschool waar we dan les gaven aan kinderen/pubers tussen 14 en 20 jaar. Doordat het allemaal zo lastminute was had onze coördinator onze les voorbereid. Ik was wel vrij moe van het boksen maar ik vond het wel mega leuk om aan een nieuw publiek weer eens les te geven. Ons lokaal was ook echt mooi en we hadden airconditioning, hmmm. Het is de laatste tijd zeer warm in Sing Buri. Normaal is de temperatuur rond 35 graden maar dit jaar gaat het makkelijk tot 43! Lokale mensen zeiden dat het nog nooit zo warm geweest is.

In de les oefenden we een paar teksten. Thai hebben veel moeite om Engels spreken. In hun alfabet hebben ze ook 44 letters en het klinkt totaal niet zoals ons alfabet. Ik zou ook niet graag Thais leren! Ze spreken nooit de S,R of T uit en ze kunnen gewoon heel veel woorden niet goed zeggen in het Engels. Nadat ik hun dus al 5 maal had verbeterd liet ik het gewoon zo, na 5 keer begon het er al een beetje beter op te lijken. Nadat ik met de helft van de studenten, één voor één een paar teksten had gelezen gedurende bijna een uur, konden ze het toch al een beetje beter. Daarna moesten ze een oefening voorbereiden en oefenen met zichzelf voor te stellen. De volgende keer dat we ze dan les gaven moesten ze dat dan als test doen. Daarna speelde we nog een spelletje en was het lesgeven al voorbij.

Bon nam ons mee uit lunchen. Het was echt gezellig en hij is één van de beste coördinatoren die ik ooit al gehad heb. Ellen en ik vinden hem zo grappig en hij deed ons al goed gelachen. Daarna gingen we naar het ziekenhuis voor Ellen omdat haar allergie steeds erger werd. Ik heb haar wat gesteund en tegen 14u15 waren we eindelijk weer buiten. Gelukkig waren we met z’n drieën en ging de tijd snel voorbij.

Als we terug waren mocht ik me meteen weer klaarmaken voor het Thaiboksen. De avond lag ik nog vroeger in mijn bed.

Woensdag was foto dag. We gingen zoals gewoonlijk weer naar de training en deden de opwarming. Maar daarna namen we met z’n allen groepsfoto’s, foto’s van ons terwijl we Thaiboksen en een video. Ik wou alles zo graag goed doen op mijn video maar daardoor heb ik juist zoveel fouten gemaakt, haha.

Daarna ging de training gewoon weer door, niet dat er nog zoveel tijd over was.

We moesten die dag niet in de namiddag gaan trainen. Iedereen heeft woensdagnamiddag vrij en dan gaan we vaak gaan zwemmen en gaan we naar een restaurant waar we dan een soort van BBQ eten.

Normaal gezien gingen we ook naar een ‘fuifzaaltje’  gaan, waar we ons kunnen amuseren met muziek en alcohol maar omdat we met zo weinig waren was het niet doorgegaan. Ik vond het niet erg want wou deze week ook al geen alcohol drinken en vroeg in mijn bed kruipen. De trainingen zijn niet makkelijk!

Donderdag zag ik bij mezelf dat ik steeds beter en beter werd en werd dan ook vaak gecomplimenteerd door de coach. Vond ik natuurlijk heel leuk! Soms toch nog een paar schoonheidsfoutjes ;-). Ik begon het Thaiboksen ook meer en meer leuk te vinden.

Na de training zijn Ellen en ik weer een massage gaan nemen en is Ellen bij de kapper geweest. Dat was weer lekker gezellig.

Dan weer naar de training. Maar een meisje had per ongeluk met een knie aanval de coach in zijn kruis geraakt. Ze had haar knie niet hoog genoeg geplaatst. Hij was er echt niet goed van. Hij kon dan even geen training meer geven en zijn studenten vielen dan voor hem in.

Vrijdag probeerde hij wel wat les te geven maar het ging niet zo goed. Zijn studente hielpen hem dan weer. Hij had ons wel iets beloofd. Hij zou ons een massage geven als we hem een fles whisky zouden kopen. Maar niets zomaar een massage, eentje met kruiden en stenen en dat is dan ook heel warm. Ze wisten de naam niet in het Engels. Dat was omdat ik hem had verteld dat ik een massage gekregen had maar hij vindt dat geen goede massages. Deze zouden beter zijn. Hij duwt met deze stenen en kruiden dan over ons hele lichaam en ook op onze buik. Hij vroeg me tijdens de massage of ik vaak hoofdpijn had, wat waar was. Daarna zei hij dat ik vanaf nu amper hoofdpijn zou moeten hebben. Het was allemaal wat speciaal.

Na de training gingen Ellen en ik weer les geven. We oefenden weer wat teksten en op het einde van de les moesten ze dan ook de teksten en hun introductie tekst toetsen. We moesten hen dan ook beoordelen en daarna zat het er al weer op. Het was ook de laatste dag van zomerschool dus kregen ze ook een certificaat. Iedereen wou een groepsfoto en daarna gingen we weer lekker gaan lunchen en keerden we terug naar het Twinhouse.

De training van 16 uur was dan ook onze laatste voor de week. Enerzijds was dat wel goed want ik begon wat last te krijgen van mijn botten en spieren doordat ik in het begin vaak niet op de goede positie sloeg of schopte. We werden allemaal beter en nu weten we wat te doen als we ooit eens aangevallen worden. Ik weet hoe ik iemand een gebroken kaakbeen kan geven en hoe ik ze knock-out kan slaan en nog veel meer! HAHAHAHAAAA!

Bedankt voor het lezen van mijn blog en tot snel!