Start van een nieuw avontuur, studeren in Aruba!

18 augustus 2018 - Oranjestad, Aruba

Via mijn school, Arteveldehogeschool, heb ik de gelegenheid gekregen om te gaan studeren in het buitenland. Ik heb geluk dat ik uitgekozen werd om te gaan studeren in de University of Aruba. Hier zal ik Tourism en Hospitallity studeren in plaats van Event-en Projectmanagement.

Op dinsdag 14 augustus 2018 vertrok ik vanuit Zaventem – Amsterdam Naar Oranjestad, Aruba. Hier zal ik 4 maanden verblijven. Ik heb allerlei zaken geregeld om goed te kunnen starten bij dit nieuwe avontuur. Eerst zocht ik een mede Erasmusstudent die ook nog op zoek was naar een huisgenoot. Want samen een appartement huren is veel goedkoper dan alleen. Zo vond ik Tereza of ook wel Tessa genoemd, ze komt van Praag en zij zag het helemaal zitten om met mij een appartement te delen. Wij verblijven in appartement bij Aquazul en hebben ook samen een auto gehuurd. Het is echt noodzakelijk om een auto te huren als je hier bent want te voet gaan is geen veilige optie en niemand gebruikt hier een fiets. De straten zijn hiervoor niet in goede staat. Dus zoals ik al zei, alles was perfect geregeld zodat we de dag erna, op 15deaugustus goed konden starten aan onze oriëntatiedagen.

Onderweg naar Aruba heb ik zeer veel geluk gehad. Ik zat helemaal vooraan in het vliegtuig waar ik voldoende beenruimte had zonder extra te betalen. Deze stoelen kosten normaal makkelijk een 100 euro extra. Tereza, die geregeld had dat ze dezelfde vlucht als mij ging nemen, had minder geluk. Zij stond op Stand-by en wist dus pas op het laatste moment of ze mee mocht met de vlucht of niet. Dus zij was al heel erg gespannen voor we zelfs toegekomen waren. Maar eind goed al goed, we zijn na bijna 10 uur vliegen goed toegekomen.

In het vliegtuig ontmoette ik al een leerkracht die op de University of Aruba les geeft maar hij zal geen les aan mij geven. Daarna als we door alle douane door waren stond de internationale coach van onze school ons op te wachten, Rushella gaf ons meteen een knuffel om ons te verwelkomen in Aruba en begeleidde ons naar ons appartement.
We regelden de laatste paperassen met de huisbaas maar we konden helaas nog steeds niet douchen want we hadden nog een afspraak om onze auto te krijgen. We waren blij ze dat eindelijk alles in orde was, we hadden zelfs geen honger meer, we wilden gewoon douchen en gaan slapen.

15 augustus :

We hadden nog even tijd voor we naar onze universiteit moesten en gingen naar de winkel, alle noodzakelijke inkopen doen. Tegen 14 uur moesten we op school zijn. De school is veel mooier dan dat ik had verwacht. Overal veel boompjes, er is een mooie binnenkoer, goede WIFI en het leukste van allemaal, de school heeft 2 katten!

Ik zag het dus helemaal zitten om hier te beginnen.

We ontmoetten daarna de andere Erasmusstudenten. Natuurlijk zijn de meeste studenten van ofwel Nederland of Duitsland. Er zijn nog 2 studenten uit Zweden, nog 1 Belg en dan Tereza van Tsjechië. In totaal zijn we zo met een 18-tal. Er zijn heel wat studenten die ook bij Aquazul verblijven wat heel leuk is!

We leerden elkaar beter kennen door ons op een spelende manier voor te stellen en kregen we algemene informatie over de school. We ontmoetten de hoofdbegeleider van onze richting T&H (Tourism en Hospitality) en bekeken of er ergens overlappingen waren met de vakken die we willen volgen en hoe we deze konden oplossen. Hij gaf ons ook uitleg over de vakken. Als iedereen zijn nodige aanpassingen gemaakt had gingen we lunchen.

Mijn richting begint gelukkig al op 20 augustus met de lessen maar anderen moeten nog 1 of zelfs 2 weken wachten voor ze met school beginnen.

Om 14u waren we al met alles klaar en konden we naar huis. Tereza, Martine (Nederlander) en ik besloten om dan meteen van het strand te genieten. Het was echt zalig om weer zo’n mooi strand te zien en in het mooie blauwe water te kunnen gaan zwemmen. Terwijl ik aan het zwemmen was bedacht ik me, ‘WAUW, dit is mijn thuis voor 4 maanden, hoeveel geluk heb ik wel niet!’. Inderdaad ben ik een van de grootste gelukzakken die er is !

Thuis maakten Tereza en ik onze eerste maaltijd en probeerden we wat langer op te blijven om tegen onze jetlag te vechten.

16 augustus :

We moesten pas tegen 14u op school zijn. We hebben allerlei zaken in orde gebracht zoals wat kWt/elektriciteit te gaan kopen voor ons appartement. Ja, heel raar hoe ze hier werken. Het is zoals je een gsm wilt laden. Je gaat een bepaalde kWt gaan kopen en daarna moet je deze opladen in je appartement. Ik vind het nog steeds zeer vreemd en snap nog steeds niet volledig hoe het werkt. Ik ben in ieder geval al blij dat we elektriciteit en airconditioning hebben.

Op school, kregen we nog een infosessie over Aruba. Ze spreken hier 4 talen, Papiamento, Engels, Nederlands en Spaans. Iedereen hier spreekt zeker 3/4devan deze taal. Heel gek voor zo een klein land, maar het is ook normaal omdat ze hier leven van toerisme.

We kregen een les Papiamento, een mengeling van Portugees, Spaans en Nederlands. Heel verwarrend. Ik kan 2 dingen momenteel zeggen in het Papiamento. Bon Bini = welkom en Halo, Mi nomber ta Emma = Hallo, mijn naam is Emma. Niet zeker of ik meer zal leren aangezien bijna iedereen hier toch Nederlands of Engels spreekt.
Ook kregen we een sessie ‘Mindfulness’. Dat is gewoon een manier waarop je veel zaken kunt verbeteren in je leven door gewoon goed adem te halen en te proberen leven in het nu in plaats van in het verleden of de toekomst. Zeer leuk hoe ze hier werken.

Daarna gingen we naar de studentenpub waar we een quiz deden. Niet te laat naar huis want de volgende morgen moesten we al om 8 uur op school zijn.

17 augustus :

Op tijd komen is toch niet het beste plan. Ik moet nog even wennen aan de Arubanen : 8 uur betekent dus 9 uur. We zijn dus pas vertrokken op onze uitstap om 9 uur. We gingen naar het andere kant van het eiland, naar Sint Nicolaas. Daar hebben ze heel veel kunst en is het wat minder toeristisch. Maar door die kunst willen ze het dus meer toeristisch proberen maken. Daar kregen we nog een presentatie over Aruba en een rondleiding. We kregen ook lunch en gingen dan terug want hierna gingen we allemaal naar het strand !

We verdeelden ons in 4 groepen, de locals, Nederlanders, Duitsers en de rest van de Europeanen, waar ik dus bij zat en speelden een heleboel strandspelletjes. Natuurlijk hebben wij gewonnen. Het was echt een hele leuke namiddag en ik denk dat ik nog steeds zand in mijn haar heb voor de komende week want we hebben heel veel in het zand moeten rollen.

S’avonds hadden we afgesproken met een paar locals en Erasmus studenten om naar de Karaoke te gaan! We hadden een eigen kamer gehuurd waar we konden zingen en het was echt super leuk! Ik hoop op meer avonden als deze.

Nu is het weekend en gaan Tereza en ik nog wat in orde brengen en natuurlijk veel plezier hebben.

Bedankt voor het lezen van mijn blog, het heeft een tijdje geduurd, maar binnenkort komt er zeker nog eentje. Hopelijk tot dan!

1. Karin:
    19 augustus 2018
    Hey lucky girl! De eerste paar dagen goed doorgekomen lees ik? Geniet van het strand en studeer af en toe een beetje :D En laat Aruba zien wat je kan. Keep rocking girl, je doet dat super! besos
  2. Kaat:
    20 augustus 2018
    Een karaoke avond als één van de eerste ontmoetingen ... dat zijn serieuze risico's nemen hé ;-)
    Super om te horen dat alles er zo meevalt en dat jullie zo warm werden onthaald! Geniet van elk moment meid!
    Zalig om je blogs te kunnen volgen!
    Dikke kus van ons allemaal! xxx