Rustig weekje in Bali

6 maart 2016 - Bali, Indonesië

Mijn 2de week vrijwilligerswerk was echt wel leuk. De kinderen kennen me nu al beter en geven me nu ook elke dag een knuffel op het einde van de les.

Ik werk nu alleen met Emma uit Nederland. Ik kan goed met haar samenwerken en de lessen zijn altijd snel gepland. In de klas werken we ook goed samen om de boekjes te verbeteren, met de kinderen spelen, enz.

Het zijn ook altijd dezelfde kinderen die er elke les zijn, want de lessen zijn niet verplicht voor hen. Ze komen gewoon als ze zin hebben om wat Engels bij te leren. Daarom dat het belangrijk is dat ze plezier hebben in het bijleren.

Vaak spelen we Hangman wanneer we ze nieuwe woorden hebben aangeleerd, zingen we een liedje dat bij het thema hoort of spelen andere spelletjes.

Deze week gaven we les over fruit en hebben we het alfabet en conversatie herhaald. Nu weten ze in ieder geval al wat ik bedoel als ik ze vraag hoe het met hen gaat.

Zaterdag ging ik naar een “white sand beach” in het Oosten van Bali met 11 andere meisjes en daar hebben we een hele dag rondgehangen. De eettentjes die er waren zagen er zo arm uit maar dat was wel leuk. Het was dan natuurlijk ook heel goedkoop!

Er waren ook niet zoveel toeristen wat ook wel super was. De meest toeristische plaatsen in Bali liggen in het zuiden alsook de meest beroemde tempels die ik vorige week bezocht. Ik hou niet van massatoerisme.

Het water was er zeer blauw en zeer helder maar wat me steeds zo teleurstelt in Bali is dat het water altijd zo vuil is. We moesten betalen om op het strand te gaan, het geld wordt zogezegd gebruikt om het strand te kuisen maar zo proper was het nu ook weer niet. Zoveel afval overal, dat is wel jammer want de natuur is er zo mooi.

Nadat iedereen een bruin of vooral rood kleurtje had gekregen gingen we weer terug naar huis. De volgende dag ben ik met een paar meisjes gewoon gaan lunchen en dan zijn we nog een toertje gaan doen op de markt en heb ik nog wat souvenirs gekocht voor anderen en mezelf. En ik ben blij, ik heb een mini-gitaar gekocht voor maar 6,6€. Mijn dag kon in ieder geval al niet meer stuk !

Over deze week heb ik niet veel meer te vertellen maar weet zeker dat het volgende week veel boeiender zal zijn doordat het dan ook Balinees nieuwjaar is! Tot volgend jaar (voor de Balinezen dan) ;).