laatste week vrijwilligerswerk en de Gili's

20 maart 2016 - Gili-eilanden, Indonesië

Maandag 14 maart ging mijn laatste week vrijwilligerswerk al van start.

Doordat wat er gebeurd was met mijn geld zijn Emma en ik van school veranderd. We gaven nog steeds in hetzelfde dorp les maar we hadden deze keer de 3de graad.

Ik had niet verwacht dat er zo een groot verschil zou zitten. Hun Engels was zoveel slechter en ze waren ook veel kleiner. En ze zitten maar 1 graad lager.

Emma en ik begonnen op dezelfde manier les te geven als onze eerste klas. We lieten ze naamkaartjes maken, deden het alfabet en overliepen de lichaamsdelen. En dat waren vooral de dingen waarop we de hele week geoefend hebben maar dan ook altijd op een andere manier.

Deze klas was ook veel kleiner dan mijn eerste klas. Er waren maximum 12 kinderen.

In deze klas zaten er ook meer deugnieten van jongens. Ik moest vaak wel wat strenger zijn. Maar ze konden allemaal ook wel wat schatjes zijn hoor.

Nog een verschil met de andere school was dat er hier ook een paar andere en oudere kinderen van het dorp soms in de les kwamen zitten om de les te volgen. Maar soms irriteerden ze me wel omdat ze vaak mijn leerlingen stoorden en niets wilden opschrijven.

We moesten ze na een tijd vertellen, als ze hier wilden komen zitten, ze de les mee moesten volgen en ook dingen opschrijven.

Voor ik het wist was de week al voorbij en moest ik alweer afscheid nemen. Donderdag was mijn laatste dag omdat ik vrijdagmorgen naar de Gili eilanden vertrok.

Het was echt schattig. Ik was er maar een week en toen de coördinator hen vertelde dat het mijn laatste week was liepen ze allemaal meteen naar mij en gaven ze me een knuffel. En ze vroegen me ook allemaal voor mijn handtekening. Waarom weet ik niet maar ik vond het in ieder geval grappig.

Vrijdagmorgen vertrok ik dan met Sophia en Chloe naar  Gili Trawangan.

Op Gili zijn er 3 eilanden. Gili T(rawangan), Gili Air en Gili M(eno). Gili T staat bekend als het Party eiland, Gili Air was ook nog vrij toeristisch met de beste restaurants en Gili M ligt midden de 2 andere eilanden en is niet zo toeristisch. Hier komen vooral mensen voor de rust.

Het duurde weeral even voor we toekwamen. We kwamen aan in ons hotel rond 16 uur aan ons hotel. We verbleven in het Gili beach bum hotel en het was wel cool. We hadden een soort zwembadbar voor de ingang en we waren 20 meter verwijderd van de zee.

Het leuke aan Gili’s is dat er ook geen auto’s zijn. Gewoon paard met kar en fietsen.

Toen we aankwamen besloten we het rustig aan te doen, iets in onze zwembadbar te gaan drinken en dan iets lekkers te gaan eten. Daarna wilden we wel uitgaan maar alles was leeg. Iedereen was in de “Rudy” waar er live muziek werd gespeeld.  Chloe en ik vonden de muziek echt stom en er waren teveel zwetende en stinkende mensen dus besloten we om ergens te gaan waar er minder mensen waren.

Het was voor ons echt wel triestig qua muziek en uitgaan. Onderweg naar huis kwamen we dan toch een bar tegen waar ze nog leuke muziek hadden. Daar bleven we zo voor een 20 tal minuten maar toen besloten ze al om rond 1 uur te stoppen en sluiten?!

Het was helemaal niet wat ik verwacht had van een ‘Partyeiland’.

We gingen dan maar wat vroeger in ons bed. Ik veronderstel waarom ze het een ‘partyeiland’ noemen omdat er heel veel drugs is. Elke 10 stappen waren er wel mensen die ons wat paddenstoelen wouden verkopen. Daarvoor waren we natuurlijk niet gekomen.

De volgende dag gingen we snorkelen met een boot rond de 3 eilanden. We hadden het ergens geboekt maar had helemaal niet zoveel mensen verwacht. We waren met 2 boten en ongeveer 50 man. De mooiste plaatsen waar we zijn gaan snorkelen lagen rond Gili M. Daar was het mooiste koraal en zwommen we met schildpadden. We lunchten op Gili Air en we hadden een mooi uitzicht op Lombok. Dan gingen we nog eenmaal snorkelen en gingen terug naar Gili T.

We huurden een fiets in het hotel en gingen dan naar het Westen van het eiland waar we dan de zonsondergang gezien hebben. Er was dan ook een bar waar een schommel in de zee geplaatst is. Iedereen wilt er dan natuurlijk een foto als de zon ondergaat (inclusief mezelf natuurlijk ;-) ).

Daar zagen we de zonsondergang met een biertje in de hand en het was echt mooi.

Daarna zijn we ergens naartoe geweest om de dineren en onze tafel was in een boomhut aan het strand. Echt geweldig en ik heb er echt zo goed gegeten ! Ik was blij.

Het enige vervelende was dat we onze boottrip naar Bali weer moesten bevestigen en toen we toekwamen stond er niets opgeschreven. Ze vertelden ons als we morgen wilden vertrekken, we de vroegste boot moesten nemen. We besloten dan om de volgende dag vroeg op te staan zodat we een toertje rond het eiland met fiets konden doen.

We wilden we nog een poging doen om uit te gaan maar kozen er voor om wat drankspelletjes spelen in ons hotel en daarna weg gaan. We hadden veel plezier en er we hoorden de muziek van de bar rechtover ons hotel wat het nog leuker maakte. Tegen 1 uur was alles al weer uit en hadden we al geen zin meer om te vertrekken en dan toch lekker in het hotel te blijven. We wilden niet weer teleurgesteld worden en we hadden het toch zo leuk.

S ‘morgens sprongen we dan op de fiets en we hadden verwacht dat het toch zo een uur en een half zou duren om een rondje te doen. Hadden we geen stops gemaakt dan zouden we maar 25 minuten gedaan hebben om rond het eiland te fietsen.

Er waren eerlijk gezegd ook geen interessante stops maar omdat we er zo snel waren zaten we nog even aan het strand waar de bar met de schommel was.

Tegen 11 uur hebben we uitgechecked en gingen we naar de organisatie voor onze boot en vertelde ze ons dat we dan toch de boot van 15 uur mochten nemen. We gingen dan maar naar een restaurant op het strand waar we dan nog zo een 4 uur hebben gelegen en gelezen. Veel in zon kon ik niet meer zitten want ik was goed verbrand op mijn rug.

Om 15 uur moesten we de boot dan pakken maar uiteindelijk zijn we dan om 16 uur vertrokken en tegen 20 uur 30 waren we eindelijk weer in Ubud. En honger dat we hadden !

Volgende week is het al mijn laaste week bij de Green Lion en dan komt mijn mama! Spannend! Tot snel!