Introductieweek in Thailand

3 april 2016 - Sing Buri, Thailand

Tijd vliegt zeg ! Nu ik ben toegekomen in Thailand heb ik nog “maar” 10 weken te gaan voordat ik al naar huis vlieg.

Toen ik op zaterdag 2 april s'avonds aankwam in de luchthaven had ik nog een lange rit naar Sing Buri verwacht (waar mijn project plaatsvindt). Ik heb dan toch weer geluk gehad hoor! De coördinator vertelde me dat ik naar een hotel mocht gaan met ontbijt en dat ik de volgende ochtend weer klaar moet staan aan de luchthaven. Alles gratis! Ik vond dat leuk natuurlijk! Nog eens een kamer voor mij helemaal alleen!

Zondagochtend stond ik op het afgesproken tijdstip weer aan de luchthaven. Ik moest er nog wachten op 5 andere vrijwilligers. Toen we er allemaal waren namen we een metro, daarna een taxi en vervolgens nog een bus richting Sing Buri. In het busstation van Sing Buri stond de baas van Green lion, Phil, ons op te wachten. Eer dat we in ons verblijf waren was het bijna 16 uur. Het was een lange reis. Ons verblijf heet trouwens de 'Twin house'. Alle vrijwilligers verblijven daar tot nu toe. Er zijn nog 2 andere huizen maar omdat er nu niet veel vrijwilligers zijn zitten we allemaal samen.

Dat vind ik ook wel veel leuker, zo is het makkelijk om iedereen te leren kennen.

Wat me opviel was dat er weeral eens 3 grote groepen waren. Weeral Nederlanders en Duitsers, maar deze keer was er ook een groep met Fransen, dat heb ik nog niet zoveel tegengekomen.

Ik deel een kamer met 2 leuke Nederlandse meisjes, Ellen en Eline. Wij zijn E3!

Het was voor ons drieën onze eerste week en we begonnen dan ook met de introductieweek.

Maandagochtend moesten we nog wat papieren met Phil regelen en kregen we een rondleiding door het dorp. Niet door Phil maar door onze coördinator, Coco.

Wat me is opgevallen is dat er heel veel Thaise mensen geen Engels kennen. Coco’s Engels is helemaal niet goed maar natuurlijk wel beter dan de gemiddelde Thai. Een vrouw verstond me zelf niet toen ik haar ‘dank u' zei. En dat in Bangkok !

Na de lokale markt gezien te hebben gingen we naar de stad Sing Buri. Daar stopten we gewoon in een shoppingcenter en hebben we een toertje gedaan.

Daarna gingen we lunchen en een tempel bezoeken. Ik waarschuw nu al dat ik geen enkele naam onthouden heb van de tempels die we bezocht hebben. De naam van de tempel stond er ook altijd enkel in Thais op, wat ook niet helpt.

Ik heb vernomen dat er wel bijna elke 15 km een nieuw tempel is ! De tempel die we na de lunch bezochten had een hele grote gouden Boeddha standbeeld. De reden is wel indrukwekkend : ze gebruiken enkel geel en wit goud voor de Boeddha's omdat dit heilige kleuren zijn. Daar toonde Coco hoe we tot Boeddha moesten bidden en dat heb ik ook een paar keer gedaan. Hun offers zijn kaarsen, bloemen en wierrook. Wat ook speciaal is, is dat er ook veel kleinere boeddha's staan waartoe men bidt en daar plakt men vaak een goud plakkertje aan. Dat was voor geluk en als je deze aan het oor plakt zou je dit doen om een lang leven te leiden.

Dan was het alweer tijd om naar ons Twin house te gaan. Ik moet ook zeggen dat mijn verwachtingen over het eten in Thailand hoger waren… In Bali was het eten geweldig! Beter dan ik verwacht had. Voor het geval dat je het nog niet wist, ik ben dol op (lekker) eten ;-). Ik zal me hier in ieder geval niet overeten zoals ik bijna elke dag in Bali deed! Hihi!

Dinsdag was een drukke dag. We bezochten 4 tempels op die dag. Het was eerst al een uur en een half rijden voordat we bij de eerste waren. Het was wel een tempel met een spiegelkamer. In die tempel lag een gemummificeerde monnik. Best wel eng.

Wat er me opviel was dat er heel veel standbeelden van dieren waren. Ze zouden elk dier moeten respecteren. Ze hadden zelf een soort hel afgebeeld, als je mensen of dieren doodt of mishandelt dan zou je in deze hel komen. Hoe meer je het doet, hoe meer levels van straffen je ondergaat totdat er een monnik je op het einde je daad vergeeft. Het zag er wel niet zo mooi uit hoor al die beelden van hel waar ze mensen in een soepketel branden, hoofden afzagen enz…

Mijn frustratie is : Thailand staat er bekend voor dat je er tijgers, apen en olifanten kunt aaien. De meesten worden dan ook 'verzorgd' door de monniken. De monniken drogeren ze allemaal en mishandelen ze ook nog eens. Dat allemaal voor het geld. Ik kan er niet bij dat ze zo een hele hel voorschotelen aan mensen terwijl ze het allemaal zelf aan het doen zijn! Ik ben er echt gefrustreerd door. Ik zou hier ook een week in een boeddhistisch klooster willen doen waar ik dan een week met monniken zal doorbrengen. Dit zal een van mijn vragen zijn en hoop er dan een antwoord op te krijgen.

In dezelfde tempel hadden ze dan nog een andere grote, gouden Boeddha. Je kon er de top van zijn of haar vingers aanraken wat geluk zou brengen ( nieuwe vraag: is Boeddha een meisjes of een jongen?).

Daarna gingen we lunchen en gingen we naar nog een tempel. Daar stond een grote gouden Boeddha in een wit gebouw. Deze was voor de koning vroeger zodat hij kon bidden tot Boeddha. Alleen rijkere mensen mochten er wonen. Zijn paleis bevond zich ook naast de Boeddha. De tempel stond vrij hoog omdat de koning naar zijn tempel ging terwijl hij een olifant bereed. Zo kon hij makkelijk op en af stappen.

Van het paleis was er ook niets meer over. Er was een een maquette van hoe het paleis er vroeger uitzag zodat je het je beter kon inbeelden.

Daarna zijn we naar een ander paleis gegaan dan 5 minuten verder lag en waar er een Boeddha hoofd in een boom zat.

Bij de laatste tempel zag je ook dat de monniken er aan de ingang in hoge hutjes leefden.

In de tempel konden wij helemaal naar boven klimmen en een centje in een put gooien.

Vaak vroeg ik wel wat meer uitleg aan Coco maar hij verstond me amper. Hij gaf altijd antwoord op dingen dat ik niet vroeg en duidelijk was hij zelf ook niet.

Daarna gingen we weer op restaurant en reden we terug naar huis.

Woensdag hadden we maar een halve dag. We maakte armbandjes en vervolgens maakte we een Thais gerecht. Het was simpel, gebakken noodels met ei en groenten met een slaatje.

In de namiddag gingen we met alle andere groepen naar het zwembad. Tegen 16 u 20 waren we terug en moesten we ons klaarmaken voor een BBQ die elke woensdagavond georganiseerd wordt. Wel heel origineel, er zit gewoon een emmer met brandende houtskool in het midden van de tafel. Dan leggen ze er een ijzeren plaat over en zo kunnen we ons vlees bakken. Echt lekker, we hadden een heel buffet! Eens goed eten!! Haha

Toen gingen we naar de 'brown house' die ook gebruikt wordt als accommodatie (als er meer vrijwilligers zijn). Daar is ook een bar en een zaaltje waar er dan een fuifje is.

Donderdagochtend was het moeilijk voor iedereen om op te staan. S'morgens zouden we naar een school gaan bezoeken maar het is vakantie en nu is er nu enkel een zomerkamp. We zijn dan ook een paar keer verkeerd gereden vooraleer we het gevonden hebben. Toen we aankwamen zijn we even in de klas gegaan van een Nederlands meisje dat les aan het geven was.

De klas was echt mooi, niet versleten en alles was mooi geverfd.

Daarna gingen we naar een museum die ging over de oorlog tussen Thailand en Myanmar (de namen nu). Ze vochten vooral voor land. Coco heette hen steeds de boomies. Ze hadden 3 maal gevochten waarvan ik weet dat ze 2 gevechten verloren hebben en de laatste was niet zeker. Er waren wel 11 krijgers die zeer beroemd geworden waren door het vechten, wel allemaal gesneuveld.

Wat ook leuk was, was dat ze vroeger tattoo's zette opdat ze daarom sterker zouden worden. Zoals bijvoorbeeld een tijger.

Je ziet ook dat Thailand veel land verkocht heeft aan de Fransen opdat zij geen kolonie zouden worden. Thailand, China en Japan zijn de enige landen in Azië die niet gekoloniseerd geweest zijn.

Vond ik wel interessant. om te weten. (Kwisvraag !!! :) )

Daarna gingen we terug naar huis om te lunchen en gingen we naar de grootste liggende Boeddha ter wereld. Deze bevond zich ook binnen dus kon je je moeilijk een idee maken hoe groot hij eigenlijk is.

Daarna gingen we naar een ander shoppingcentrum, gingen we naar huis en hielden het was rustig aan.

Vrijdag gingen we naar een tempel waar blijkbaar de voetafdruk van Boeddha te vinden is. Ook overal goud.

Daarna gingen we een andere tempel bezoeken waar allemaal apen zijn. Echt gek hoe druk het er was en deze apen steken dan ook de weg gewoon over. Echt gek.

Deze apen leken nog agressiever dan die in Ubud! Ik ben er niet te dichtbij geweest. Ik had geen zin om geneesmiddelen te nemen als er 1 mij beet of krapte.

Zo en dag was mijn introductieweek! Ik had meer variatie verwacht dan vooral enkel tempels bezoeken maar er hier is anders niet zoveel te doen.

Dit het weekend blijf ik in Sing Buri tot en met zondagochtend daarna ik dan vertrek naar Hua Hin voor een beachweek. Ik ben benieuwd! Tot snel !