introductie week Bali

19 februari 2016 - Bali, Indonesië

En we zijn toegekomen in Bali!

Eindelijk weer een nieuw land met een nieuwe cultuur!

Ik kwam toe op zondag 14 februari. Het duurde een uurtje om naar mijn verblijf te rijden. Ik deel een kamer met 3 andere meisjes in Ubud, de hoofdstad van Bali. Het duurt een  20 tal minuten om naar de stad te wandelen.

Deze cultuur is weer helemaal anders. Elke huis heeft zijn eigen tempel, er liggen overal bloemoffers voor de ingang en iedereen rijdt er met scooters. Je ziet zelf kinderen van 12 jaar een scooter besturen in de drukke straten met hun beste vriend en misschien nog een zusje erbij. Echt gek!

Ik ontmoette al snel 2 meisjes die ook net toegekomen waren. Ik was namelijk alleen want iedereen gaat elke weekend weg om Bali te ontdekken natuurlijk.

Ik ontmoette 2 Belgische meisjes maar we moeten Engels tegen elkaar praten want eentje komt van de Duitse kant van België en het ander meisje is van Wallonië. Een mooie mix Belgen samen! We zijn ook de enige Belgen in ons huis. Er zijn hier veel Nederlanders en Duisters, voor de verandering ;-).

Maandag begon onze introductieweek. We hadden 1 coördinator die ons de hele week ging begeleiden, ze heette Yunik. Zij werkt voor de organisatie ‘Green Lion’. Deze organiseert sociaal vrijwilligerswerk met kinderen, constructie weken, avontuurweken, yoga weken en dierenproject met schildpadden. Ik ga hier 5 weken Engelse les geven aan kinderen. Maar voor ik hier aan de slag ga moeten we wat leren over de Balinese cultuur.

Maandag maakten we een grote wandeling door het drop, gingen we naar een tempel waar ook de Koninklijke familie woont. Zij helpen de dorpsbewoners als er problemen zijn.

Daarna bezochten we de lokale markt. Echt leuk, allemaal prullen die je helemaal niet nodig hebt en kleren !!! Je moet over de prijs onderhandelen met de verkoper wat soms vermoeiend kan zijn. Maar na een discussie van 5 minuten krijg je toch altijd je zin.

Daarna gingen we naar de Monkey forest. Ik was eerst heel blij om een aapje te zien toen ik binnenkwam. Ik probeerde hem te filmen en daarna sprong hij ineens op mijn been en begon mij te bijten. Ik was wel verschoten! Maar ik heb hem snel van mijn been af kunnen schudden. Gelukkig was het een klein aapje en waren de tanden niet zo goed ontwikkeld! Vanaf dat moment ben ik toch zelf niet meer naar een aap gelopen om een foto te nemen hoor. Deze apen waren echt niet zo vriendelijk. Er was zelf een vrouw die tot bloedens toe gebeten werd.

Maar ik wou echt een foto met een aapje, dus betaalde ik een vrouw die er werkte om een aapje met een banaan naar mij te lokken om een foto van mij te nemen, héhé.

In de namiddag was iedereen zeer moe van de wandeling maar deden we iets heel leerzaam. Yunik gaf ons een hele uitleg over de Balinese cultuur. Ze houden hier zeer veel ceremonies. Elke dag 2 bloemenoffers. Dan eens per maand met volle maan en nieuwe maan. Dan één om de 6 maanden  (welke weet ik niet meer zo goed) en de laatste met nieuwjaar. Dan houden ze op nieuwjaarsavond feest en verbranden ze alle “slechte” zielen/poppen die ze zelf maken en de volgende dag is iedereen stil en doet niemand iets. Er is dan geen elektriciteit en iedereen blijft ook gewoon thuis. Dit jaar vieren ze nieuwjaar begin maart en ik ben blij dat ik dit kan meemaken. Alleen zie ik het wel niet zo zitten om een hele dag in mijn kamer te zitten en niets te doen, haha.

Andere tradities die me zijn bijgebleven is dat ze hun verjaardag 2 maal per jaar vieren. Hun eerste verjaardag is wanneer de baby nog in de buik zit en 6 maand oud is.  Met de geboorte plaatsen ze de placenta onder een steen in hun tuin. En dan bij elke verjaardag doen ze er een ritueel bij.

De kinderen schaven ook hun hoektanden gelijk met hun voortanden. De jongens doen het wanneer ze 15 jaar zijn en de meisjes wanneer ze ongesteld worden. Dat is om de duivel uit hen te halen.

Dat waren de belangrijkste dingen die ik het onthouden heb.

Dezelfde avond gingen we ook naar een typisch Balinese dansshow kijken. Er was geen radio of een band die muziek speelde maar zo een 100 mannen die in een cirkel gingen zitten en allerlei geluiden maakten voor het toneelstuk.

Het verhaal ging over een man en een vrouw die verliefd zijn maar dan komt er een spelbreker die de vrouw van de man wou afnemen. Maar gelukkig is die spelbreker daar niet in geslaagd. Ik kon het alleen niet goed afleiden aan de dans, haha. Het was wat verwarrend, maar speciaal.

Op dinsdagochtend kregen we Balinese taalles, het is belangrijk dat we een basis meekrijgen want als je les geeft zal niet elk kind goed Engels kunnen praten. Het is ook handig als je met lokale mensen wilt omgaan en als je op de makt met hen wil onderhandelen. Als je de taal wat onder de knie hebt zullen ze je sowieso wat minder vragen doordat ze er vanuit gaan dat je een beter besef hebt hoe goedkoop alles wel niet is.

In de namiddag maakte we zelf een bloemoffer (doen ze om hun Goden te bedanken) en begonnen we met het realiseren van onze Batik. Dat is een soort doek waar je bloemen of iets anders op schildert en je kan dat gebruiken als een haarband als het af is.

Woensdagochtend maakte we een wandeling door de rijstvelden en bezochten we een dorp waar wat kunstenaars leefden en hun kunst verkopen (ook al zag ik dezelfde kunst in de lokale markt). Het was echt een mooie, maar zweterige wandeling!

In de namiddag maakten we onze batik af en zat de dag er al op.

Op donderdag hadden we kookles in de ochtend en hebben we Ice lemon thee, spring rolls en gefrituurde banaan gemaakt. EN het was SUPER lekker! Ik ben zo blij dat ik hier weer gefrituurde banaan kan eten want ik ben er gek op! Natuurlijk heb ik die middag weeral veel te veel gegeten!

Donderdagnamiddag hadden we dan onze laatste taalles. Ik kan het nog steeds niet hoor, ik moet nog veel oefenen. Ik zal toch mijn papieren meenemen als ik mijn eerste lessen geef.

Op vrijdag gingen we s’morgens naar de Tirta Empul, tempel of de Holy water. Mensen komen erheen en gaan dan in het water en bidden bij elke fontein. Er is bvb een aparte fontein voor geboortes en eentje voor als je een nieuw huis willen bouwen.  Zeer speciaal. Yunik toonde hoe we moesten bidden : je moest water van de fontein op het gezicht wrijven en over het hoofd gieten en dan we helemaal onder de fontein gaan. Was wel leuk om te doen.

In de namiddag kregen we dan meer uitleg over hoe ons teaching program zou lopen. Waar we onze lessen kunnen voorbereiden, van hoe laat tot hoe laat we les geven, alle praktische dingen.

Ik zal les geven met een Duits meisje dat ook in mijn groep zat voor de introductieweek. Ze heet Noa en ziet er heel lief uit. Ik ben in ieder geval al blij dat ik niet alleen voor de klas sta. Zeker voor de eerste dagen.

Dit weekend ging ik met een paar meisjes naar Nusa Lembogan waar we veel plezier beleefd hebben. Maar daar vertel ik meer over in mijn volgende blog!

Bedankt voor het lezen van mijn blog en waarschijnlijk tot snel!