Hua Hin Beach week en Songkran festival

11 april 2016 - Hua Hin, Thailand

Deze week was het een speciale week in Thailand.

Van woensdag tot vrijdag vond het Songkran Festival plaats. Dat is het Thaise nieuwjaar.

Eerst dacht ik een week vrij te nemen. Nienke dacht er ook zo over. We waren graag helemaal naar het Zuiden gegaan waar we dan ook Phi Phi island konden bezoeken. Maar toen we alles hadden uitgerekend zou het ons toch wel heel duur uitgekomen zijn!

Toen zagen we dat we ook konden deelnemen aan een beach week in Hua Hin. Dat ligt ook in het Zuiden, op 3 uur van Bangkok. Daar zouden we in de voormiddag altijd dingen gaan bezoeken en elke namiddag een nieuw strand opzoeken. Dat vond ik wel een leuk idee om zo nieuwjaar te vieren!

Zondagmorgen vertrokken we dan van het Twinhouse naar Hua Hin.  Het was zo’n 5 uur 30 minuten rijden ! We logeerde in grote tenten. Eerst dacht ik: ‘ooh nee tenten, dat moet niet zo comfortabel zijn. Zeker met al onze bagage!’. Maar we hadden echt een luxe tent! Ik was echt aangenaam verrast. We hadden een grote tent met 4 normale bedden met goede matrassen, elektriciteit, mooi terrasje en onze badkamer was 3 keer zo groot, mooi en properder dan die van in het Twinhouse. Ik was blij!

Die avond hebben we het rustig gehouden en wat met de kaarten gespeeld.
De volgende ochtend gingen we naar Huay Monkol Temple waar een groot standbeeld van een monnik stond. Er was ook een machine die het beeld op regelmatige tijdstippen nat maakte. Wij konden dan ook kleine monnik standbeeldjes natmaken. Dat doen je om gezegend te worden.

Daarna gingen we naar een kleine winkelstraat waar alle gebouwen zo cowboyachtig leken. Echt wel leuk. Met allemaal schattige winkeltjes.

Hierna gingen we naar het strand van Hua Hin. Daar waren wel veel mensen!

We aten er lunch en zagen we een dolfijn springen. Maar geen normale dolfijn, zo een roze dolfijn! Deze vindt je normaal alleen als je nog zuidelijker gaat. Deze moet waarschijnlijk verdwaald zijn geweest. Ik had er nog nooit één gezien en dus was ik zeer blij! Ik heb er wel geen foto van kunnen nemen, het ging veel te snel.

Na onze lunch gingen we wat wandelen op zoek naar een plek waar er minder mensen waren zodat we daar onze laatste uren konden spenderen.
In de avond gingen we naar een night market. Het was meer een toeristische markt dus heb ik meer kunnen shoppen voor souvenirs! Net wat ik nodig had!

Dinsdagochtend gingen we naar een hondenasiel. Er waren meer dan 1200 honden in dat asiel maar was wel zeer verrast. Ze hebben er hele grote buitenkooien met genoeg bomen en stuiken. Ze hadden zelf een indoorzwembad. Ik weet wel niet of al deze honden de kans eens krijgen om erin te zwemmen.

Daarna zouden we naar een Artvillage gaan maar deze was gesloten. Dus gingen we maar lekker weer naar het strand! Dit strand was echt wel speciaal omdat er apen op het strand rondliepen. Echt wel schattig om de aapjes in een plasje te zien zwemmen, spelen en zoals gekken in het water springen. Leuke entertainment. Naast het strand was er ook een tempel waar een groot standbeeld van boeddha was. Ik zag het goed vanuit mijn ligbedje dus vond ik het niet nodig om het te verlaten ;-).

Die avond wouden we weer naar de night market gaan omdat we het de dag ervoor zo leuk vonden en niet genoeg tijd hadden, haha.

Woensdag was het dan nieuwjaar/Songkran! Op het programma stond normaal geschreven dat we een tempel zouden moeten kuisen maar in plaats daarvan gingen we gewoon lekker nieuwjaar vieren. Vroeger vierde ze nieuwjaar door gewoon water op monniken en Boeddhabeelden te gieten. Maar al een paar jaar viert men dit op een veel leukere manier. Iedereen mag iedereen ook gewoon nat maken en dat doet men vaak met watergevechten op straat. Mensen staan op de stoep met emmers water in de hand iedereen nat te maken die langskomt. Of mensen rijden met open trucks rond waar iedereen vandaaruit met water begint te schieten. In de meeste grote steden duurt het 3 dagen of wat langer, maar in Hua hin was het maar 1 dag. Iedereen smeert ook een soort klei op hun gezicht, deze hebben soms ook wel kleurstoffen. Waarom ze dit doen weet ik wel niet.

Ons vervoer was een open truck waar wij vanachter opzaten. Dat was makkelijk om op iedereen te schieten met onze waterpistolen! We hadden ook een grote emmer met water. Zo reden we door de hele stad en deden veel gevechten vanuit de auto. Nadat onze emmer halfvol was hebben we er 2 hele grote blokken ijs bij gedaan. Want sommige mensen konden wel smerig zijn door het water ijskoud te maken. Wij dachten “laat ons ook eens smerig te zijn” !

Tegen de middag hadden we het wel even gehad. We zijn dan maar weer naar het strand gegaan, haha. Het was het leukste strand tot nu toe. Er waren niet veel mensen en we hadden een mooi zicht. Tegen 16 uur waren we van plan om naar huis gaan maar er was zoveel verkeer en er was een groot feest aan de gang bij het shoppingcenter van Hua Hin. We wilden meteen meefeesten! Sommigen sprongen meteen uit de truck. Ik wachtte op de anderen want de coördinator had ons verteld dat hij bij ons zou komen als hij geparkeerd was. We bleven maar wachten maar er daagde niemand op. Ik vroeg via sms waar iedereen bleef en kreeg als antwoord dat ze ze al naar huis waren en binnen 2 uur terug gingen zijn. Maar dat was helemaal niet de afspraak !!! Al onze spullen lagen in de auto dus we konden niets kopen om te te eten en drinken. We waren allemaal aan het sterven van de honger en we waren pas tegen 9 uur eindelijk thuis.

We hebben heel vaak problemen gehad met deze coördinator. We spreken iets af en dan bedenkt hij zich en zegt hij ons niets. Is echt wel irritant.

Normaal gezien zouden we zijn uitgegaan maar ik had helemaal geen zin meer omdat ik het de hele avond zo koud, honger en dorst had gehad (van het water van de waterpistolen mag ik natuurlijk niet drinken, ik ben in Azië!).

Het feest zou een soort schuimparty geweest zijn maar ik had geen zin om weer doorweekt te worden. De meesten deden dan even saai als ik en bleven lekker thuis.

Donderdagochtend zouden we naar de Mangrove Forest gaan. Deze lag wel ver weg van waar we waren. Maar door de slechte communicatie van onze coördinator (weeral) reden we er naartoe en na 20 minuten rijden reed hij weer helemaal de andere kant op om dan de artvillage te gaan bezoeken die we dinsdag normaal hadden moeten bezoeken. Iedereen was weer boos omdat we allemaal graag naar dat bos wouden. Had hij zich aan de afspraken gehouden hadden we er op tijd geweest. Maar daarna haalden we het niet meer want er was dan overal veel verkeer en tegen 15 uur wilden we de bus nemen om naar Bangkok te gaan. Daar gingen we ook nog wat nieuwjaar vieren.

We kwamen s’avonds toe en ons hostel lag midden in het feest. We kwamen nog maar net uit de taxi en we werden helemaal nat gespoten. Daarna zijn meer centraal naar het feest gegaan en het was gigantisch! Zoveel mensen in alle straten, het was echt gek! We konden amper vooruit lopen. Daarna gingen we lekker eten en hadden we het wel even gehad met het ijskoud water. We besloten om het rustig te houden en bleven de rest van de avond in de bar zitten.

Vrijdag wilden we dan Bangkok bezoeken! Het Koninklijk paleis was helaas gesloten. Daarna gingen we naar China Town. Wel groot en leuk. In de steegjes had je allemaal kleine kraampjes.

Daarna gingen we naar een shoppingcenter. We hadden vele verhalen gehoord dat deze  echt geweldig zijn. We gingen dus naar Center World, het had 7 verdiepingen, een bioscoop en zelfs een schaatsbaan. Ze hadden er ook geweldige Europese winkels maar ook met de Europese prijzen. Niet zo interessant dus. We hebben er een hele namiddag rondgehangen maar heb niet echt iets gekocht hoor. Ik kijk er nu meer naar uit om thuis nog eens te gaan shoppen!

Toen we in het shoppingcenter aankwamen waren er amper mensen. We dachten, yesss een heel center voor ons alleen. Maar een paar uur later was het echt helemaal vol! Toen we het shoppingcenter verlieten zagen we ook meteen waarom, op vrijdag was het shoppingcenter de beste locatie om nieuwjaar te vieren en iedereen nat te spuiten. Alleen hadden we dat niet verwacht en we waren we het eigenlijk beu om altijd natgemaakt te worden. We wilden nog graag naar Hard Rock Café gaan en dus namen we een paar omwegen om er zo droog mogelijk te geraken. We konden langs de achterkant van Hard Rock Café binnen omdat iedereen aan de ingang feest aan het vieren was. We zag het feest, veilig achter glas. Perfect!

Daarna gingen we naar een (droge) night market de “JJ green”. Het was een soort vintage market waar ze echt hele leuke spullen verkochten. Het was vooral leuk om te kijken.

Daarna gingen we naar huis en omdat we die dag zoveel gegeten hadden kroop ik al snel in mijn bedje. Ik kon het niet meer aan, haha.

De volgende ochtend wilden we naar de dichtstbijzijnde floating market gaan. We stonden we vroeg op en wanneer dan een taxi wouden nemen vertelde de chauffeur ons dat de markt gesloten was. Dat was balen. De andere zijn dan  voor een paar uur naar het shoppingcenter geweest maar ik wou niet meer in de verleiding komen om weer dingen te kopen. Dus besloot ik om maar in het hostel te blijven.

Tegen 12:30 checkte we uit en gingen we naar het busstation waar we dan weer naar Sing Buri gingen.

Zondag vertrek ik naar het Noorden om met olifanten te werken! Spannend! Maar dat is voor volgende week!

Bedankt voor het lezen van mijn blog en tot volgende week!