The Great Barrier Reef and The White Sundays!

12 januari 2016 - Great Barrier Reef, Australië

Heb weer een leuk verhaal waarin ik opnieuw iets van mijn bucket list kan schrappen!

Woensdagnacht  (6 januari) kwam ik toe in Airlie beach. Daar verbleef ik in het Noramds hostel voor 2 nachten. Ik deed er niets speciaals, ik lag vooral aan het zwembad en maakte een wandeling door het dorp. Er was er niets te doen eigenlijk, er is enkel een lagoon waar iedereen gaat zwemmen. Ik heb er wel leuke mensen ontmoet maar iedereen reist natuurlijk ook snel weer verder.

Ik heb er een Thais meisje ontmoet, ‘Peary‘ ze gaat binnenkort naar Duitsland en komt 2 weken naar België. Mijn mama heeft beloofd haar rond te leiden wanneer ze in Brussel is en in ruil zal Peary me door Bangkok gidsen. Leuk he, de wereld kan soms wel klein zijn.

Op 8 januari checkte ik uit en ging ik naar de haven. Om 8 uur moest ik er klaarstaan voor mijn driedaagse boottrip naar de Whitesundays en naar de Great Barrier Reef ! Ik had een duurdere boot geboekt dan de meeste backpackers, hun boten zijn meestal party boten en ik had gehoord dat de crew daar niet zo goed voor de passagiers zorgt. Ik had in Sydney een meisje ontmoet die ook op ‘Kiana’ gevaren had. Ze vertelde me dat ze jaren ervaring hebben, je echt het beste laten zien, er niet zoveel passagiers zijn als op de andere boten en ze lekker eten hebben! Ze was er zo enthousiast over dat ik haar raad opgevolgd heb en bij hen geboekt heb. Ik wou een boottrip maken waar de aandacht  vooral ging naar het duiken en mijn veiligheid dan naar feesten. En ze hebben echt het beste van het beste laten zien.

Ik was natuurlijk de enige backpacker aan boord. Alle andere mensen waren een getrouwd koppel (maar waren allemaal nog vrij jong). Behalve 1 oudere Noorse vrouw die ook alleen door Australië reisde.

Ik kon met de meeste koppels wel een goede babbel doen maar ik bleef het meest bij een Franstalig/ Zwitsers koppel. Ik kon goed met hen lachen!

In het begin kregen we een half uur uitleg over alle regels van de boot en toen konden we eindelijk vertrekken. We gingen richting The White Sundays National Park! Onderweg kregen alle mensen die geen duikcertificaat hadden een hele uitleg over hoe te duiken. Ik had al zo’n les gehad dus alles wat ze me vertelde was niet nieuw voor mij. Dit deel was dan ook lang en saai… Maar we kwamen om 13 uur toe aan de White Sundays, ankerden onze boot aan de andere kant van het eiland, daar waar heel veel schildpadden waren. Je zag elke minuut wel een schildpad boven water komen om lucht te happen. Deze schildpaden waren ook vrij groot!

Dan wandelden we richting de “look out” op het mooist strand ter wereld, dat kan ik echt niet ontkennen! Het was er prachtig! Onze gids vertelde ons dat ze er recent nog de laatste Pirates of the Caribian hadden gefilmd. Mega cool niet ???

We hebben er een tweetal uur kunnen zwemmen en in de zon liggen, we moesten wel swimsuits aandoen om te zwemmen, tegen de kwallen, maar natuurlijk wou iedereen in dat mooie blauwe water zwemmen! We hebben er ook veel kleine haaien gezien. Echt leuk!

Tegen 16 uur keerden we terug naar de boot. We kregen er lekker fruit kregen en een uur later nog 2 grote borden vol snacks. Ik ben van deze trip waarschijnlijk wel wat verdikt, met al dat vele, lekkere eten.

Daarna gingen we richting Hook Island waar we de nacht doorbrachten (niet op het eiland maar op het water). Iedereen ging al om 20 uur 30 slapen. Lichamelijk waren ze toch niet zo jong meer, haha.

Ik bleef nog langer dan een uur wakker om naar de sterren te kijken die ongelooflijk waren. Het was de eerste keer dat ik zoveel satellieten zag.

De volgende ochtend draaide het allemaal om het duiken en snorkelen. We stonden op om 6 uur voor ontbijt en om 6 uur 45 stonden we klaar om het water in te springen. Eerst gingen we in groepen duiken. De mensen met een certificaat mochten eerst gaan en dan de introduikers. Mijn groep van de introduikers was als laatst. Eerst deden we een paar oefeningen dicht bij het strand zoals ons masker watervrij maken en wat we moeten doen als we onze zuurstofbuis kwijt geraken. Het duurde lang voordat de andere van mijn groep beneden waren en alle oefeningen goed gedaan hadden. Ik wou dat ze wat sneller gingen want we hadden maar een beperkte tijd onder water…

Het koraal dat we er zagen was mooi maar we hebben niet zoveel originele vissen gezien. De enige “speciale” vis die zagen was de clownsvis (weet je, de “Nemo” J).

Voor ik het wist was onze tijd al om.

De eerste duik was gratis, wou je nog duiken moest je bijbetalen. Ik “spaarde” mijn volgende duik voor the Barrier Reef (waar het veel beter zou zijn).

Onze toch naar de Reef duurde langer dan 3 uur. Het was slecht weer geworden en er waren heel veel golven. Ik had besloten om een dutje te doen want het was te koud op het dek. De boot wiegde me meteen in slaap.

Toen we eindelijk rond 13 uur toekwamen mochten de duikers met een certificaat gaan duiken. Na de lunch was het mijn beurt !

Deze duik was ik veel leuker ! Het koraal op de bodem was zo mooi en er waren zoveel kleurrijke vissen. Dit was echt veel leuker dan op Hook Island!

Er was een vis dat ik heel graag wou zien “de Napoleon”. Dat is een grote groene vis met hele grote lippen en die  vaak bij mensen komt. Ik wou deze natuurlijk zien en had geluk, net voor ik uit het water moest zag ik een groot exemplaar, gemakkelijk anderhalve meter ! Zo cool, zo’n grote vis die me volgde en gewoon graag mijn aandacht wou krijgen. Ze noemen deze vis ook de hond van de zee.

Ik wou hem in ieder geval nog eens zien!

De rest van de dag zijn we nog vaak gaan snorkelen en ik heb geprobeerd zoveel mogelijk goede foto’s te nemen van de Reef met mijn action cam. We mochten van onze instructeur jammer genoeg onze camera’s niet meenemen terwijl we aan het duiken waren omdat we beginners waren… Dus de foto’s die ik op mijn blog zal zetten die diep onder het water getrokken zijn, zijn niet door mij gemaakt zijn.

Het werd al snel nacht en weeral was ik de laatste die in mijn bed kroop. De sterrenhemel was deze keer niet zo goed zichtbaar als de vorige nacht omdat er veel wolken waren.

De volgende dag was het al onze laatste dag. De tijd is er echt gevlogen, jammer genoeg. We stonden weer op om 6 uur en dat was onze laatste kans om te gaan snorkelen en duiken. De enige vissen die ik graag nog had gezien, waren haaien en mijn groene vriend, de Napoleon. En ik had weer geluk !

Ik zag 2 haaien en mijn groene vriend ! Ik wou at mijn laatste duik wat langer geduurd had maar het was na een half uur alweer voorbij.

Het diepste dat ik gedoken had was 12 meter! Een van de snorkelaars heeft een foto van ons genomen terwijl we aan het duiken waren, nu heb ik het op z’n minst toch één foto waarop ik aan het duiken ben (de foto moet nog doorgestuurd worden)!

Om 9 uur keerden we al terug naar  Airlie Beach, het was immers langer dan 6 uur varen.

Ik was heel blij met de boot die ik geboekt had en zou het iedereen graag aanraden. Ook al was het wat duur. De crew was zo vriendelijk en hadden zoveel geduld met iedereen, Ze hebben er echt voor gezorgd dat iedereen veilig was en dat ze ook een goede tijd hadden.

Ik zou dit allemaal graag opnieuw willen doen maar dan zou als ik mijn duikcertificaat heb, want dan mag je op leukere plaatsen gaan duiken (en ook dieper).

Diezelfde avond aten we een laatste maaltijd samen in een restaurant, dat was de leuke afsluiter van dit avontuur.

Betere foto’s van de Barrier Reef komen later maar geniet maar van de foto’s die ik nu heb.

Bedankt voor het lezen van mijn blog en waarschijnlijk tot snel!