Fraser Island

16 januari 2016 - Fraser Island, Australië

Dinsdagochtend (12 januari) kwam ik toe in Rainbow Beach. Ik had de nachtbus genomen en had er een rit van 15 uur opzitten. Dat was een lange nacht!

Ik verbleef in het ‘Fraser on Rainbow’ hostel en dat hostel was echt verschrikkelijk ! Het leek er uitgestorven, de kamers waren er afschuwelijk, ze brengen je lakens pas rond 20 uur en je mag zelf je bed opmaken.

Ik vond dit hostel echt niet oké.

Als je ooit van plan bent om een trip te maken naar Fraser Island is het beter dat je boekt bij ‘Dingo’s’. Deze 2 hostels bevinden zich naast elkaar maar ik moest steeds van mijn hostel naar het Dingo hostel gaan voor receptie, bar en keuken. Alles was gesloten in mijn hostel. De kamer in Dingo’s waren ook veel mooier en properder!

Dingo’s organiseert ook alle Fraser Island tours. Deze zelfde dinsdag moesten alle deelnemers voor Fraser Island naar Dingo’s komen waar we alle nodige informatie kregen over de tour. Daar verdeelden ze je in groepen. Elke groep zat samen in een 4x4 om door Fraser Island te rijden. Er waren in totaal 11 groepen en in elke groep zaten 8 mensen. Ik vond het gek met hoeveel man we waren! Maar er was steeds 1 gids voor 4 groepen.

Eerst zat ik in groep 7 waar Zwitserse, Engelse en Ierse in zaten. Ze waren allemaal al tegen de 30 jaar. Ze noemden me meteen al de baby van de groep, haha. Maar toen werd er mij gevraagd of ik van groep kon wisselen want er waren 2 vriendinnen gesplitst. Eerst vond ik het vrij lastig maar daarna boden ze me een gratis maaltijd aan en dan was het allemaal goed voor mij, haha.

Ik werd verplaatst naar groep 8 waar Spanjaarden, een Ier en  een Zwitserse in zaten. Wat achteraf gezien veel beter was, de mensen in deze groep lagen me beter.

In mijn nieuwe groep waren er 2 Zweedse meisjes van mijn leeftijd en ze heetten beiden ‘Ebba’. Wat zeer grappig was want onze namen lijken zo hard op elkaar, Ebba , Ebba en Emma , haha.

Ze waren ook allemaal in de 30 maar dat was oké, ze waren allemaal zeer leuk!

Al bij al was die groepswissel een grote meevaller.

De volgende ochtend moesten we vroeg opstaan, onze bagages stockeren, ontbijten en de auto’s laden, klaar om te vertrekken. We namen de ferry met onze auto’s naar Fraser Island en toen waren er geen wegen meer. Enkel zand in en rond het eiland. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Dus voor we een een bestemmingen bereikten, zaten we makkelijk een paar uur in de auto.

Fraser Island staat ook bekend voor zijn dingo’s. Je mag er nooit alleen of met eten rondlopen om het gevaar met dingo’s te vermijden.

De paar kleine dorpjes op Fraser Island hebben dan ook hekken die onder stroom staan tegen de dingo’s. Er zijn al vrij veel ongevallen gebeurd.

Ik had heel graag één willen zien maar dat is niet gelukt.

Onze eerste stop was in Eurong, Het grootste dorpje op Fraser waar we ons middagmaal aten. Deze hele trip voelde voor mij aan als een scoutskamp want we moeten altijd zelf ons eten maken, borden meenemen wassen, kamperen,… Wel leuk en avontuurlijk.

We hadden voedsel in een koelbox waar we 3 dagen mee moesten doen. Voor lunch hadden we altijd wraps. Lekker !

Toen we klaar waren gingen we naar een rode kreek. Het water was rood/oranje door de tea tree bomen erom heen. Daar hebben we wat gezwommen, een kleurtje opgedaan en toen gingen we richting ons kamp waar we de komende 2 dagen gingen overnachten. Het hele kamp was ook dingo safe!

Ik deelde een tent met een Nederlands meisje dat ook alleen reisde. Ze zat met mij in de grotere groep. Het was grappig om nog eens Nederlands te spreken, ik ben het niet meer gewoon.

Daarna kookten Grainne (een Ierse vrouw) en ik het avondmaal voor onze groep.

Met een klein gasvuur en vuile, zware pannen is het ons gelukt om toch nog een lekkere wok met kip en noedels te maken. Na het eten vloog iedereen meteen naar de fles. Het duurde niet lang voor iedereen één voor één wat in de wind (of helemaal dronken) was. Er werd wat muziek gespeeld, drankspelletjes en er werd wat gedanst. Ik was ook met een paar mensen naar het strand gegaan dat 5 minuten stappen in van het kamp, waar we de hele melkweg zagen. Het was zeer mooi. Was de wind niet zo koud geweest, had ik er waarschijnlijk uren kunnen zitten.

De volgende ochtend was het weeral vroeg opstaan en hadden er er veel een kater. Na een goed ontbijt gingen we weer verder met bezoeken.

Onze eerste stop was een soort natuurlijk badplaats waar je makkelijk kon gaan zwemmen. Ze noemen het ‘Champagne Bath’ , het was zeer mooi want je werd omsingeld met rotsen. Daar hebben we even in gezwommen en toen reisden we door naar een bergtop, dev’Indian Head’. Het verhaal achter deze naam is zeer simpel. Kapitein ‘Cook’ vaarde met zijn mannen langs Fraser Island en hij zag de Aboriginals op deze bergtop naar het schip kijken want ze hadden nog nooit een boot gezien. En kapitein ‘Cook’ dacht dat ze Indianen waren.

Het was een geweldig uitzicht! Je zag haaien zwemmen vanaf de top en het water was er prachtig blauw.

Daarna was het tijd voor lunch en een lekker ijsje en toen bezochten we een leuk riviertje. Het was zo proper, je kon er zelf van drinken (als er nu niet zoveel mensen in hadden gezwommen…). Ik dreef gewoon op het water terwijl de stoom me voort duwde. Echt wel leuk.

5 minuten rijden van de rivier was er een aangespoelde stoomboot die er al vanaf +/- 1930 lag. Het was een van de snelste stoomboten in 1910 en hij werd later ook gebruikt tijdens de WOI om gewonden van het slagveld naar Engeland te brengen.

Een blijft enkel een groot stuk roest over. En de boot blijft ook steeds dieper zakken in het zand. Misschien zal de boot niet meer te zien zijn binnen een 40/50 tal jaar.

Na een hele dag te hebben gereden en bezocht was het dan weer tijd om naar het kamp te gaan en helemaal hetzelfde te doen als de avond ervoor ;-)

De volgende ochtend was het voor sommige nog wat moeilijker om op te staan want de wekker ging al af om 6 uur. We gingen naar het mooiste meer van Fraser Island  : ’Lake Mckenzie’. En het was inderdaad zeer mooi en groot. Het was er zo blauw en proper. Ik wachtte niet lang om in het water te springen en een mooi stukje te zwemmen. Toen ik in het midden van het meer was vond ik het geweldig om gewoon te drijven en van de natuur rondom me te genieten. Ik had er graag een hele dag gezeten!

Maar we moesten al na een anderhalf uur terug vertrekken, het was een lange rit terug naar Eurong om te kunnen lunchen.

Toen gingen we weer richting de ferry en dan weer rechtstreeks naar het vuile hostel, grrrrr.

De laatste avond vond ik ook zeer leuk, we kregen gratis Dingo juice en we waren voor een laatste keer met z’n allen samen. Ik heb het er zeer leuk gehad!

Fraser Island is echt een mooi eiland waar alles nog wild is. Je hebt er een regenwoud, mega mooie en propere rivieren en geweldige stranden. Zeker een must als je naar Australië gaat!