Eerste week vrijwilligerswerk in Kwantu

22 mei 2016 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Ooh! Hier begint mijn laatste avontuur al! Zuid-Afrika, vrijwilligerswerk in een reservaat! Geweldig!

Maandagavond kwam ik aan in Port Elisabeth. Het was een lange tocht van Thailand naar hier ! Ik verblijf bij Kwantu, zo heet de organisatie van het reservaat hier. En ik moet zeggen, alles is hier zeer chic ! Naast me bevindt er zich een 5 sterrenhotel. Ik verblijf in een huis met de naam Mufusa (bijna mufasa van de lion king!). Hier zijn 2 gigantische slaapkamers met stapelbedden. Ook hebben we een leuke living met 2 zitruimtes en 2 tv's. Alles is mooi versierd, een 5 sterrenhotel zou je het kunnen noemen. Maandag mocht ik dan al proeven van de kookkunsten hier, het is ongelooflijk lekker! Weer gebakken/ gepureerde aardappelen, zelfgemaakt brood & muffins, vlees met lekkere sausen, gewoon geweldig. Ik hoopte wat af te vallen voor ik terug naar huis ging maar vrees dat het niet gaat lukken. Hallo !!! Het is een buffet !!!????!!!!

Maandag kroop ik dan ook heel snel mijn bed in want had die nacht maar 2 uur geslapen. Dinsdagochtend kregen we een rondleiding door het verblijf. We kregen ook wat dieren te zien. Het is leuk om op te staan, de leeuwen van ver te horen grommen en een paar aapjes op het dak te zien lopen. De leeuwen/ tijgers (ja, tijgers in Afrika) die ik dagelijks hoor zitten allemaal in een kooi. De tijgers zitten er omdat mensen deze van kleinsafaan hadden en ze niet meer wilden eens ze groot waren. Nu wachten ze totdat een reservaat in Azië een paar tijgers nodig heeft. Met de leeuwen is het een beetje hetzelfde liedje maar doordat er al teveel leeuwen in het reservaat zitten kunnen ze er niet nog bijzetten. Anders worden er te veel dieren vermoord. Dus als er reservaten leeuwen nodig hebben zouden ze ook kunnen krijgen. Er zijn ook een paar cheeta's maar doordat de leeuwen het hen moeilijk maakten en steeds hun eten stalen hebben ze ze uit mekaar gehaald.
Wel cool om al deze katachtigen op 200 meter van je slaapplaats te hebben! Het reservaat is trouwens 6 000 hectare groot!!

Na alle rondleidingen wist een van de werknemers waar er 2 mannelijke leeuwen waren. We zijn er snel naartoe gereden om ze te bekijken en zijn dan teruggereden. Kwantu ligt ook in het midden van het reservaat. Je kan nergens door een poort want dan zit je in het reservaat, in de wildernis. De dag zat er alweer op. Voor onze eerste dag wilden ze ons geen fysiek werk laten doen.
Woensdagochtend moesten we om 7:30vertrekken, richting reservaat. Daar moesten we onkruid weghalen van bij een elektriciteitsdraad zodat de dieren er niet van zouden eten en ze zich niet zouden elektrocuteren.  Echt geen leuk werk !!! Dit haat ik het meest van al. Tegen 9:30 kregen we ontbijt vertrokken op gamedrive zodat we alles eens zouden kunnen zien. In deze drive zagen we een nijlpaard-, giraffe-, leeuwen-, en hyenauitwerpselen. Wist je dat hun uitwerpselen wit zijn?! Echt grappig.
Na de lunch gingen we naar een olifantenverijf. Daar zijn 4 olifanten die ze gered hebben omdat men ze wouden doden door overpopulatie. Ze hebben elk ook een trainer. Je kon op een olifant zitten maar daar ben ik nog steeds geen voorstander voor. Na hen eten gegeven te hebben lieten ze ze vrij rondlopen, kon je foto's nemen en ze aaien.

Donderdag gingen we naar een ander stuk van het reservaat dat op een 10 min stappen was. Daar controleerden we of het hek overal nog heel was. Wat later kwamen we werkmannen tegen die elektriciteit aan het zetten waren. We hielpen ze verder door draden in mekaar te zetten en ze op het hek te plaatsen. We waren met 12 dus dat super snel! Daarna controleerden we de rest van het hek.
Na het ontbijt gingen we naar een school. Deze school was van een dorpje waarvan elk huis een soort van container was, maar dan in slechte staat. Het was er echt zeer arm ! Daar hebben we lunch geserveerd aan de kinderen en na de lunch hebben we met ze gespeeld. Dat was echt wel schattig. Ze kwamen naar de groep en kozen iemand waarmee ze wilden spelen. Ze wilden altijd opgepakt worden. Meisjes gingen natuurlijk bij de meisjes en de jongens gingen naar de paar jongens van mijn groep. Ze sprongen allemaal op hen, 2 rond de armen en dan nog 2 aan de benen. Op een gegeven moment speelde er een meisje trom in de klas en werden we er allemaal binnen getrokken. De oudere meisjes waren aan het dansen, op z'n Afrikaans en schudden met hun kontjes! Echt wel schattig om te zien! Daarna was het ver tijd dat wij ook lunch kregen en keerde we terug naar Kwantu.
In de namiddag deden we het coolste tot nu toe. We moesten zebra's tellen! Maar het was wel ijskoud, bijna aan het vriezen! Gelukkig kregen we dekens want de wagens zijn natuurlijk open trucks. Door de koude hebben we toch altijd even moeten zoeken naar zebra's. We hebben er 77 gevonden, wat blijkbaar niet zoveel is. Toen reden we weer richting Kwantu, natuurlijk deden we wat onnozel en hebben we gezongen. Iedereen weet ondertussen al dat ik een catlady ben en ze vroegen me welk lied ik aan de leeuwen zou geven. Eerder had ik besloten dat het lied voor de giraffen 'you're beautiful' van James Morrison was. Ik nam natuurlijk het lied van the lion king , "Circle of life" ! Zodra ik klaar was met dat lied te zingen zaten er ineens 3 vrouwelijke leeuwinnen klaar om te jagen. Dat was zo cool ! Vanaf nu ga ik dat vaker proberen! Maar de leeuwinnen waren zo slim, alle dieren zagen hen en renden weg. Dit is zo veel leuker om eens in het echt te zien dan op tv! Nadat ze al hun kansen hadden verkeken reden wij terug naar huis.

In de avonden doen we nooit veel. Er zijn heel veel films, oude en zeer recente. We kijken dus wel bijna elke avond een filmpje.

Vrijdagochtend moesten we bomen gaan omkappen. Er is een soort van boom die teveel water drinkt en andere planten verhindert om te groeien. Daarom moeten we ze omkappen. Dat was wel leuk! Tegen een 9 uur keerden we dan weer richting Kwantu voor ontbijt. Dan moest ik mijn zak al klaarmaken voor het weekend. Ik ging met Lea ( van Denemarken) en Mathilde ( uit Wallonië) naar Port Elisabeth. We wilden allemaal graag een een grote katachtige aaien en dat kon je alleen doen in een soort van zoo "Tenikwa". Dus regelde iemand van Kwantu onze trip! Dit is echt al de beste organisatie die ik tot nu toe gehad heb. Ze kunnen alles regelen voor een weekend, het eten is goed, als er problemen zijn kan je altijd naar hen toe,...

Dus de onze coördinator had in onze trip geregeld eerst naar port Elisabeth te gaan omdat we daar gratis verblijf en ontbijt en avondmaal hebben. Tegen 13 uur waren er en dan gingen we naar een shoppingcenter. Daar gingen we naar de cinema om de nieuwe X-men te zien ! Echt goed ! Daarna gingen we terug naar het hotel. Toen kwam er nog een meisje om te vragen of we een andere film met haar wilden zien. De nieuwe Captain America die ik al zo lang wou zien. Omdat de tickets zo goedkoop zijn zei ik natuurlijk "ja" !

De volgende ochtend vertrokken we om 9us'morgens naar Tenikwa. We hadden onze persoonlijke taxi en kwamen er veel te vroeg aan. Onze Tour zou beginnen om 2:30 maar we waren er al om 11:30. We konden gelukkig een deel van onze tour vroeger beginnen. Het eerste deel van onze tour wat een rondleiding van alle kooien. Tenikwa is geen normale zoo, ze houden dieren die gewond waren en die dus niet meer alleen kunnen leven of als mensen ze binnen brengen. Omdat ze met mensen in contact zijn gekomen kunnen ze niet meer alleen in het wild leven. We mochten bij de wilde kat, serval en cheetah in de kooi. Dat was wel cool! Er waren verder nog leeuwen en luiaards maar dat was te gevaarlijk. We kregen overal informatie over. Nadat te Tour gedaan was mochten we meteen met het laatste deel van de tour beginnen. Ze haalden een mannelijke cheetah uit de kooi, Dommah. Hij was onze kat van de dag. We moesten altijd hem volgen, hij was de baas, wij waren eigenlijk de honden. De reden waarom we dit wel met cheetah's kunnen doen is omdat zij nooit mensen echt aangevallen om ze op te eten. Ze zijn ook allemaal met de hand opgevoed.
Normaal wilden ze ons een snelle cheetah geven maar hij was niet in vorm die dag. Hij ging vaak neerliggen en dan konden wij foto's nemen en hem aaien. Maar niet teveel, dat vond hij niet zo leuk. Hij was echt schattig en ik was echt mega blij ! We hadden ook 2 gidsen mee maar 1tje vond ik niet zo leuk, haha. Ik mocht nooit te lang naast de cheetah zitten en hij gaf me vaak een blik die me niet aanstond. Maar dat stoorde de anderen niet zo. Zal bij iedereen wel anders zijn zeker ;-). Na anderhalf uur zat de wandeling er op, leidde hij ons terug naar zijn kooi, kreeg hij eten en dat was het dan. Een mega leuke ervaring erbij!

Hierna moesten we nog eens een anderhalf uur naar Jeffri's Bay rijden. Daar waren alle anderen van onze groep. We kwamen aan en gingen meteen mee me de groep avondeten. Ons hostel was echt leuk! 10 meter van het strand, leuker bar en alles. Maar het is er niet veilig. Het is zeer gevaarlijk hier in de straten alleen en zeker s'nachts. Dat vind ik wel wat lastig. Vreemd dat ik me daar zo onveilig kan voelen en in Bangkok zonder probleem s'nachts met Ellen over de straat kon lopen.

Zondag ging iedereen paardrijden maar daar ben ik geen fan en ik spaarde liever wat geld uit. Mathilde en ik gingen wat wandelen op het strand. Maar er was een enge man die ons steeds volgede dus zijn we maar snel terug naar het hostel gegaan. Zelfs overdag hé!
Tegen 19:30 was ons vervoer er eindelijk (zou normaal komen om 15u) en gingen we gingen terug naar Kwantu! Zo eerste week zit er al op. Benieuwd hoe de 2de week eruit ziet. Tot volgende week!