4-daagse Jungle Tour met Bleu Frog Travel

18 augustus 2015 - Paramaribo, Suriname

Vrijdag (14 augustus) vertrok ik met Blue Frog Travel op een Jungle tour die 4 dagen zou duren. Een paar vriendinnen die ik hier heb leren kennen hadden deze tour gedaan maar hadden niet veel geluk, door de begrafenis van een kapitein (wat in alle stammen in de buurt werden bijgewoond) kon er geen lokale gids mee naar het woud. De inwoners van de dorpen mogen dan 3 dagen de jungle niet in. De gids van Blue Frog die wel mee was vond de weg niet, omdat het bijna het einde van het regenseizoen is, waren er veel bomen omgevallen wat voor verwarring zorgde. Daardoor hebben ze het mooiste van de tour gemist, namelijk de Minavallen. Door hun verhalen te horen over wat er allemaal met hun tour was misgelopen verwachtte ik er niet zoveel van. Maar ik heb 4 geweldige dagen achter de rug!
De eerste dag hebben we lang in de auto gezeten. We zijn ongeveer 5 uur onderweg geweest (inclusief de verschillende stops dat we moesten maken om fruit, groenten, lunch en benzine te halen). Toen kwamen we eindelijk toe aan de Maroni rivier, als je deze rivier zou oversteekt kom je in een buurland terecht dat bij Frankrijk hoort, namelijk Frans-Guinea. We namen de boot naar het eiland waar we de komende 4 dagen gingen logeren.
Normaal had ik betaald om in een hangmat te slapen, maar omdat we met zo weinig mensen op tour waren mochten we in een hutje slapen. De volgende dag gingen we dus de Minavallen bezoeken. We namen een uur de boot om bij ons vertrekpunt toe te komen, ik was wel verrast dat ik in dat houten bootje moest gaan zitten. Er waren veel spleten waardoor er veel water binnendrong, één van de gidsen heeft de hele boottocht water uit de boot moeten scheppen. De gidsen vertelden dat ze ervoor hadden gekozen om een versleten boot te nemen omdat we tijdens de boottocht vaak de bodem raakten doordat het water zo laag stond.
We kwamen aan aan ons vertrekpunt en gingen de jungle in. De gidsen hadden grote messen vast om een weg te kunnen maken zodat we er allemaal door konden. Wel avontuurlijk! Na ongeveer 3 uur te stappen kwamen we aan de Minavallen. Ik was een week ervoor naar de watervallen van Brownsbergen geweest, maar de Minavallen waren wel 10 keer zoveel mooier dan die van Brownsbergen. Ik was zelf even teleurgesteld dat ik mijn geld geven had aan Brownsbergen. Ik had beter even gewacht met boeken!
Aan de Minavallen aten we onze lunch en gingen we zwemmen. Super leuk! Daarna gingen we weer terug naar onze boot. Het enige dat ik jammer vond is dat we geen wilde dieren gezien hadden, maar ik vond het al geweldig om in de wilde natuur rond te lopen.
De eerste 2 dagen we met 6 (2 gidsen, 2 Surinaamse mannen, een jongen, Gatien, en ik). Na de Minavallen zijn een gids en de 2 Surinaamse mannen terug naar huis vertrokken. We bleven dus nog maar met 3 over voor de laatste 2 dagen. De avonden zelf vond ik ook leuk! Ik speelde veel met de kaarten met Gatien en de gids, Stefan, heeft mij veel leuke verhalen verteld over Suriname.
Zondag konden we lekker uitslapen. Ik vond het geweldig en rustgevend om wakker te worden met de geluiden van de vogels en krekels. Dus echt in de natuur. Ik had in ieder geval nooit last van een ochtendhumeur!
Tegen de middag zijn we het dorpje 'Loca Loca' gaan bezoeken. Daar woont de hoofdkapitein (De leider van vele dorpen in de buurt). We hebben hem even kunnen groeten en toen heeft de gids ons een deel van het dorp laten zien. We kwamen toe op een plaats waar veel vrouwen Kwak aan het maken waren. Ze hadden zo een hele grote kookpan waar ik zelfs 3 maal in kon liggen. Ik mocht ook eens even in de kookpan roeren en een paar foto's nemen. Ik heb wel niet veel foto's genomen van het dorp want ik moest voor elke foto toestemming vragen. En ik kon in dat dorp ook met niemand communiceren, niemand sprak er Nederlands. Gelukkig kan Stefan de gids wel met hen praten. Het was leuk om zo een dorpje te gaan bezoeken omdat je dit soort primitieve dorpen soms ziet op TV zoals Discovery Chanel.
Dat waren mijn hoogtepunten van het dorp 'Loca Loca'. Wat me ook wel is opgevallen is dat de mensen er veel alcohol drinken. Sommigen waren al rum aan het drinken van 11 u s'morgens! Dat is niet zo mijn ding.
Later op de dag zijn we ook een stroomversnelling gaan bezoeken waar we ook mochten zwemmen. Dat vond ik ook echt leuk.
Zondagnacht was er eindelijk een open hemel was. (Anders was het steeds bewolkt). Stefan gaf me een matras en zo kon ik naar de sterren kijken. Super mooi omdat je in het midden van de jungle amper verlichting hebt en je dus ook goed de sterren ziet. Dat was een mooie afsluiter van mijn tour.
Maandagmorgen maakten we ons weer klaar voor de lange trip terug naar huis. Ik vond het jammer dat we geen wilde dieren hadden gezien, maar toen ik had weer geluk! Onderweg zagen we een luiaard naast de weg. We zijn gestopt en heb er een paar foto's van kunnen nemen en hem ook kunnen aaien. Maar ik mocht hem van de gids niet oppakken omdat een paar kinderen die er voor ons waren, de luiaard helemaal hadden opgefokt. Ze waren er te wild mee aan het spelen. Dus dan was het beter hem te laten liggen waar hij was.
Maar ik was al heel blij dat ik mijn luiaard heb gezien! Misschien kom ik er nog wel eentje tegen op mijn volgende uitstappen en kan ik hem zelf ook vastnemen! Ik laat jullie dit wel weten als het mij gelukt is!
Kijk zeker ook eens naar de foto's! Bedankt voor het lezen van mijn blog en misschien tot de volgende keer!