Citytrip Medellín

19 november 2018 - Medellín, Colombia

Medellín, WAT EEN STAD/JUNGLE.

Van donderdag 15 tot maandag 19 november reisde ik met 4 vriendinnen (Mariah, Martine, Anna en Elien) naar Medellín, Colombia.

De vlucht naar Medellin was al een heel avontuur. We hadden maar 1u en 20 minuten om over te stappen in Bogota maar duurde 1 uur om gewoon door de eerste, ja de eerste, immigratie-zone door te komen. We dachten al dat we de vlucht gemist hadden. Gelukkig zagen we dat hij toch een half uur vertraging had. We dachten dat we geluk hadden, maar dat was wat te vroeg gejuicht, we moesten nog door zoveel andere controleposten en we bleven maar hopen dat onze vlucht nog meer vertraging zou hebben…. WE WERDEN AANHOORD ! Hij had uiteindelijk 2 uur vertraging en we waren net op tijd met onze rode en zwetende gezichtjes.

We waren heel blij wanneer we in ons hostel, ‘Paisa city hostel’ toekwamen om 1u s ’nachts!

Het was een leuk hostel, natuurlijk niet zo luxueus als de hostels die ik al gewoon was - onze deur ging bijvoorbeeld niet helemaal toe en alles was niet heel proper. Maar ja, ik mag zeker niet klagen, dan hadden we maar een hotel moeten boeken! Wat ik wel helemaal geweldig vond is dat er een hond en een kat in het hostel waren !

De volgende ochtend konden we niet uitslapen want we hadden een tandem paraglide sessie geboekt! Dit was een van de leukste ervaring die ik al gehad heb. Ik ben helemaal verliefd op de bergen en dan is Medellin zeker de place to be. We waren zeker 1700 meter hoog gegaan waar het kantoor van ‘Paraglidingmedellín’ was. Daar kregen we een klein beetje uitleg, veel is er niet te zeggen want het is vrij makkelijk. Het enige dat ik eigenlijk moest doen was meelopen in het begin om in de lucht te geraken.

Eenmaal in de lucht was het uitzicht prachtig! Degene die het doek bestuurde gaf me wat uitleg over de stad. Maar niet heel veel want er zijn heel weinig Colombianen die een beetje Engels kunnen.

Ook vlogen we over één van de villa’s van Pablo Escobar dat dicht bij een van de armste buurten van Medellín lag waar de politie niet eens durft door te rijden.

De vlucht duurde 20 minuten en dat waren 20 geweldige minuten.

Daarna zijn we even de stad ingegaan, een wandeling gemaakt en even geshopt. Genoeg excitement die dag.

Zaterdagochtend was het weer vroeg opstaan want we gingen een free walking tour doen met ‘Real city tours’. Free walking tours vind ik altijd de beste tours die je kan nemen. De gidsen zijn lokaal en zijn erg gepassioneerd om hun verhaal te vertellen aan de toeristen. Ook onze gids ‘Camilo’, een heel typische Colombiaanse naam, was heel enthousiast om over zijn stad te vertellen.
Als je weet wat alle Paisa’s (lokale mensen van Medellín en omstreken) hebben meegemaakt, ben je echt blij waar je woont. Met alles wat er gebeurd is met Pablo Escobar, de regering die ook niet echt zuiver is, met het aantal bommen die er ontploft zijn, kan je enkel medelijden met hen hebben. Maar ze zijn heel enthousiast om terug toeristen te zien, want dat betekent dat de tijden aan het veranderen zijn voor Colombia. Zoveel mensen die ons ook heel enthousiast hebben begroet, we vonden het in het begin heel vreemd, maar daarna snapten we waarom. De situatie in Medellín begint beter en beter te worden en de mensen zijn ook gelukkiger.
Daarom is het nu ook het perfecte moment om naar Colombia te gaan voor er te veel toeristen komen!

Na onze walking tour hebben we nog iets gedronken met onze gids want we waren allemaal fan van hem.
We hebben ook een kabelbaan over de stad genomen. Paisa’s maken vaak gebruik van dit vervoer omdat je alles onmogelijk te voet kan doen. Aan het station ‘Acevedo’ kan je dus helemaal naar boven gaan en eens je helemaal boven bent is er ook een bos waar je kan gaan hiken. Jammer genoeg was het al vrij laat aan het worden en waren we moe van de free walking tour dus we besloten maar terug te keren. Mochten we nog een extra dagje gehad hebben had ik het zeker willen doen!

Zondag, al onze laatste dag, hadden we een private tour geboekt naar Guatapé op 2 uur van Medellín city. Ik ben zeer tevreden dat we een private tour geboekt hadden en geen organisatie die 30-40 man meeneemt. Zo konden we alles op ons ritme bezoeken.
Onze persoonlijke gids heette Pablo en hij probeerde de uitstap zo interessant mogelijk te maken met interessante verhalen.

Guatapé is een van de kleurrijkste dorpjes in Colombia en daar waren al meer toeristen maar gelukkig nog veel lokale mensen, zelfs veel locals die het kwamen bezoeken.

We hebben ook de El Peñol beklommen, een grote rots, 650 trappen naar omhoog en je hebt er een geweldig uitzicht (er zijn zoveel geweldige views in Medellín en omstreken, echt wauw).

Onze derde halte was Penol, daar waren veel leuke souvenirwinkeltjes en had je ook een leuk uitzicht. Heel veel celebreties hebben er hun huis en er waren dus heel mooie villa’s. Er is er ook eentje van Pablo Escobar en je kan er ook een boottriptje maken en zijn villa van op het water gaan bekijken.
Je kan ook een kerk in het water zien die helemaal ondergelopen is. Uiteindelijk is alles wat je daar ziet een kopij van een eerder ondergelopen dorp. Deze keer hebben ze kerk wat hoger gezet, gelukkig maar.

Tegen 16:30 gingen we terug richting ons hostel want het was nog een rit van 2 uur om naar huis te geraken. Maar zo erg vonden we dat niet want we genoten ervan wat vegetatie te zien na 3 maanden in Aruba te zitten waar er niet heel veel groene natuur is.

De volgende ochtend was het vroeg opstaan en terug richting Aruba!

Mijn advies voor jou is, wil je een avontuurlijk reis maken, GA NAAR COLOMBIA! Zorg wel dat je zeker Spaans kan spreken want anders komt het niet goed. Ik wil ook niet zeggen dat het er heel veilig is, je moet natuurlijk op je spullen passen. Maar anders, GAAN!

Nu nog een maandje in Aruba en dan alweer naar huis! Ik probeer van elke dag het beste te maken want ik heb het hier erg naar mijn zin !

Bedankt voor het lezen van mijn blog en tot snel!

1. Karin:
    23 november 2018
    ooooooh, hier zit er eentje te kwijlen! Heerlijk die foto's!
    Colombia is idd een aanrader, nog vrij onaangetast door massatoerisme.
    We moeten dringend bijpraten he! :D
    Geniet van je laatste maand in Aruba!