Big Island trip

6 oktober 2015 - Hawaï, Verenigde Staten

Alooooha! Dit weekend ben ik naar Big Island geweest. Van vrijdag na school tot en met maandagavond.

Bij mijn aankomst in Hawaï vroeg mijn huisbazin (Carolina) of ik niet het eerste weekend met Paiea (haar echtgenoot) naar Big Island wou gaan. Ik zag foto’s van de vorige trips en wou echt heel graag meegaan maar het was een beetje over mijn budget. Ik was van plan om naar Big Island te gaan en daar een helikoptervlucht te boeken om over de vulkaan te vliegen, ik liet de trip dus aan mij voorbijgaan.

Toen ik merkte dat die helikoptervlucht (en alles wat er bij kwam kijken) even duur was als een 4 daagse trip met Paiea stelde Carolina voor om nog een trip te organiseren op voorwaarde dat ik zelf 5 mensen vond om mee te gaan. Dus ging ik meteen aan de slag, op school sprak ik iedereen aan, zelfs mensen die ik amper kende. Het was soms stressen maar het is mij gelukt! Als ik iets in mijn hoofd heb, ga ik er altijd voor, anders zou ik nu niet een jaar reizen!

Op vrijdag 2 oktober vertrokken we met z’n allen naar de luchthaven in de truck van Carolina en Paiea. We waren in totaal met 8 mensen voor de trip : 2 gidsen, Paiea en Hanky en 6 toeristen. Het was heel handig om hen als gidsen te hebben want ze kennen Big Island door en door, zij zijn er immers opgegroeid en kennen alle leuke plekken die je gezien moet hebben. We kwamen aan in de boerderij van Paiea’s vader op vrijdagavond. Het was een zeer mooi en groot huis en Paiea’s vader was een heel lieve man. We kropen allemaal vroeg in bed want we moesten om 4 a.m opstaan om naar de vulkaan te hiken. Om de schijn van de lava te zien moet het nog donker zijn en lava zien stond heel hoog op mijn lijstje ! Het was een lange rit (1 uur en 45 minuten) en we hebben het nog juist gehaald ! We kwamen toe en zagen nog de gloed van de lava, waren we 10 minuten later gekomen en was er enkel nog maar rook te zien.

Daarna wandelden we door een tunnel waar vroeger lava doorstroomde, dat vond ik wel mooi! Maar het mooiste was de krater van de vulkaan. De grond was zwart met scheuren in de aarde waar er rook uitkwam. Er was een soort pad gemaakt van stenen waartussen je moest lopen. Op het pad was de grond recent gescheurd en uit de scheur kwam rook en veel warmte. Echt cool!

Alles was er echt prachtig. De natuur was er echt geweldig mooi!

Tegen 8.30 a.m vertrokken we richting strand. Daar aten we onze lunch en gingen we snorkelen. Toen we juist klaar waren met eten zagen we dolfijnen. Het duurde nog geen 10 seconden of ik had mijn bikini al aan ! Maar tegen de tijd dat ik in het water was, waren ze al weg.

Dit strand was wel 10 keer mooier dat de beroemde snorkelplaats, Mahauma Bay in Oahu. Het koraal en de vissen waren er zo groot en kleurrijk !

En we zagen ook een schildpad! We probeerde er allemaal naast te zwemmen. Ja, ja ik weet nu dat het illegaal is om ze aan te raken, haha!

Na een uurtje zwemmen gingen we naar het meest zuidelijke punt van de U.S.A, daar sprongen we van een klif ! Er was ook een groot gat in de rots die ook naar de zee leidde. (Daar ben ik ook eens ingesprongen natuurlijk). Ik had zoveel stress maar ben trots op mezelf dat ik mijn angst overwonnen heb, want het was best wel hoog.

Bij mijn eerste sprong had ik me wel pijn gedaan en heb er nu nog last van! Ik ben op mijn staartbeen geland in het water. Ik voelde het niet meteen door de adrenaline maar toen we naar huis vertrokken begon ik de pijn te voelen. De rit naar huis duurde 2 uur 30 minuten. Iedereen was zeer moe en we gingen vroeg naar bed.

Zondag konden we wat langer slapen en vertrokken we om 10 a.m om de ‘orange waterfalls’ te bezoeken. Eerst hadden we een lange boswandelen voor de boeg. Het voelde alsof ik in een Europees bos aan het wandelen was en niet in Hawaï. Het was er zo bewolkt en koud. De waterval vond ik uiteindelijk niet zo speciaal. Ik heb er de laatste 2 maanden wel al genoeg gezien, haha! Daarna was het nog lang wandelen om het uitzicht over de zee te zien maar het was zo bewolkt dat we de zee zelfs niet zagen. Het was een beetje tijdverspilling vond ik. Door de pijn aan mijn staartbeentje moest ik mijn staptempo aanpassen en was ik altijd laatst.

Na 3 uur stappen kwamen we eindelijk weer aan onze auto. Ik had zoveel pijn! Daarna zaten we een klein uurtje in de auto en gingen naar ‘Turtle Beach’ maar het was geen makkie om er te geraken. Eerst moesten we over 300 jaar oude, kleine, harde lavastenen. Ik was bang om mijn evenwicht te verliezen en te vallen. Hierna was het aan de beurt aan 200 jaar oude lavastenen, die waren niet alleen veel mooier maar ook veel makkelijker om over te stappen. We zagen een kudde wilde geiten, dat was een prachtig zicht : de bruine geiten op deze zwarte lavastenen.

Na 40 minuten kwamen we eindelijk aan op een stenen strand. Daar waren veel schildpadden aan het slapen. Ik vond dat echt schattig, ik wou er één mee naar huis nemen!

En toen moesten we weer helemaal terug gaan naar de auto, wat was ik blij hem te zien ! We vertrokken naar een strand om de zonsondergang te zien. Het was een beetje bewolkt waardoor we de zon niet goed konden zien ondergaan, maar ik vond het heel leuk om met iedereen te chillen met een biertje in de hand!

De avond deden we een BBQ, Paiea kan dit als één van de beste! En als dessert aten we warme marshmallows met chocolade en deden we er een koekje rond. Echt lekkerrr!!!

Op onze laatste dag gingen we een waterval bezoeken in een vallei. Het is de hoogste waterval van heel Hawaï en ik wou deze absoluut zien! We zaten achterin de truck dus konden we rechtstaan en heen en weer lopen als Paiea niet te snel aan het rijden was. We reden onder een boom waarin dikke vruchten hingen. Eén van die vruchten viel op mijn hoofd. Ik was even bang dat het een kokosnoot was en dacht bij mezelf ‘nee, ik wil niet sterven’. Ik was immers duizelig en moest even gaan zitten. Dat was even stressen maar achteraf gezien was het heel grappig!

De weg naar de waterval liep niet altijd even makkelijk. We moesten door een rivier waden, over rotsen klimmen en door de bossen trekken, er was niet echt een pad om naar de waterval te gaan. Ik ben natuurlijk een paar keer gevallen en uitgegleden. Dat bezorgde me weer pijn aan mijn staartbeen en mijn hoofd was ook nog niet helemaal oké. Ik was heel blij toen we er waren. Eenmaal aangekomen konden we er niet zwemmen omdat de rivier te wild was, we bleven er maar 5 minuten, dat vond ik jammer want ik heb niet goed van de mooie natuur rondom mij kunnen genieten. Er was immers nog één plek die we moesten bezoeken en aangezien we op tijd onze vlucht moesten halen, moest alles snel gaan. Maar ik deed het op z’n Hawaïaans : alles op mijn gemak, haha!

Onze volgende bestemming was ‘Black Beach’ na een tiental minuten stappen, je zag vanop het strand de watervallen die naar de zee leidden. Zeer mooi. We haastten ons terug naar de auto en reden naar huis/het vliegveld.

Ik heb afgelopen dagen dus wel wat ongeluk gehad maar dat maakt van die vierdaagse trip een avontuur dat ik nooit zal vergeten. Het was zo’n leuke groep en ik was er graag een beetje langer

gebleven, maar we hadden allemaal les op dinsdag….. Ik heb hier wel goede vrienden gemaakt die ik niet snel zal vergeten.

Mijn laatste week in Hawaï is nu officieel ingegaan en ik wil hier echt nog niet weg! Maar we maken er het beste van!

Mahalo en see you soon!!