2de week Zuid-Afrika en Plettenberg Bay

29 mei 2016 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Al mijn 2de week hier in Zuid-Afrika.
Weer een weekje werken hier in het reservaat.
Maandagmorgen moesten we weer onkruid naast de hekken wieden. Deze job haat ik zo hard ! Het voelt zo zinloos. We moesten alles met een schop eruit halen. Maar het reservaat is 6000 hectare groot ! Dus je kan je al inbeelden hoe lang het hek is. Op 1:30 udoen we met 12 mensen maar zo'n 20 meter... Wanneer er 100 meter gedaan is mogen we in principe al opnieuw beginnen. En de begeleiders doen niets. Eentje van hen verteld me steeds hoe ik het beter moet doen. Maar ik luisteren niet en doe het op mijn eigen manier gebruiken want hij doet toch niks ;-).

Gelukkig komt deze begeleider niet vaakl met ons mee :).

Na ontbijt gingen we iets anders doen. Kwantu heeft nog een ander stuk grond waar meer ongevaarlijk dieren zitten, zoals zebra's, impala's, apen,...
We begonnen de hike rond 10:30. We volgden het hek en moesten onder stuiken kruipen, klimmen,... Er waren veel bomen en stuiken die doornen hadden. Natuurlijk kan ik soms wat lomp zijn heb ik me vaak gesneden. Onze begeleider had het ons moeilijk gemaakt, maar dat maakt het juist leuk en avontuurlijk. Hij had ons een leuk plaatsje gevonden op de top van een heuvel. Het was vrij stijl maar we hebben het allemaal gehaald. We hadden echt een mooi uitzicht. Daarna zagen we een soort grot en wilden we daar ook naartoe.
Daar hebben we wat foto's genomen en zijn weer richting Kwantu gegaan. Jammer genoeg hebben we geen dieren gezien... We waren tegen 16 uur terug "thuis". Het was dus een goede wandeling, we gingen allemaal wel vroeg ons bed in :-).

Dinsdagochtend gingen we weer op stap. We gingen naar het stuk grond waar we de dag ervoor gewandeld hadden. Daar moesten veel bomen worden omgekapt. Ik vind dat mega leuk bomen kappen maar er waren te weinig messen voor iedereen. Ik moest dus alle bomen naar de auto slepen. Volgende keer storm ik als eerste naar de messen!
Na het ontbijt gingen we naar de touchfarm. Dat is een verzameling van allemaal boerderijdieren, Eerst gingen we bij alle dieren langs. We gingen in de kooi van de aapjes en vogeltjes. Daarna gingen we  planten en onkruid wieden op een veldje zodat dit later een verblijfplaats voor dieren kon worden.  Het was lang werk maar met muziek en goed teamwork ging alles snel en was het zelfs nog leuk.

In de namiddag gingen we voor een gamedrive! Jeeej!
Maar we hebben niets speciaals gezien. Het was ook vrij koud dus daarom waren de dieren zo moeilijk te vinden zijn.

Woensdagochtend was het nog kouder en regende het de hele tijd. We gingen naar alle kooien van de katachtigen om te checken of alle dieren oké waren. We zagen eindelijk de witte leeuwwelpen van dichtbij ! Ze waren zo schattig. Ik werd verliefd!! Zo waren "so fluffy I'm gonna die" !!
Omdat het niet stopte met regenen bleven we daarna in ons huis na het ontbijt en bekeken we een film.
Om 14u stopte het eindelijk met regenen en gingen we de wegen herstellen. Er zijn zoveel putten in de wegen en door de erosie worden ze allemaal dieper en dieper. We vullen deze dus op met stenen en modder.

Donderdagochtend gingen we de hekken en het "Volt" controleren. Het moet altijd meer dan 5.0 volt zijn. Maar we vonden een stuk waar er maar 0.9 was. De leeuwen hadden aan het hek zitten prutsen dus de werkmannen hebben alles zo snel mogelijk gerepareerd. We vonden tijdens deze rit alle olifanten! Was wel mooi om ze echt vrij te zien rondlopen. Er waren ook een paar kleinere olifanten bij, zo schattig.

Tegen 10:30 gingen we weer naar de school om de kinderen eten te geven en met hen weer te spelen. De kinderen kunnen een beetje smerig zijn. Ze proberen vaak dingen te af te nemen. Ze namen geld van Tom af en wilden het niet teruggeven. Daarom laten we al onze spullen altijd in de auto zodat ze niets kunnen stelen.

In de namiddag zouden we weer naar het olifantenverblijf gaan maar ik had er geen zin in. Na de groep olifanten vrij te zien wou ik ze niet zien vastzitten. Ik bleef lekker in Kwantu. We moesten trouwens allemaal verhuizen van huisje, van Mufusa naar Kubs. Dat gaf me de gelegenheid mijn valies te pakken.

Die avond gingen we voor een night gamedrive!! We vertrokken om 20u en het was echt mega leuk! Veel leuker dan overdag. De sterren waren zo mooi, je kon de Melkweg zien en oveel meer dieren ! We zagen een leeuw die aan het jagen was en een olifant. We gingen jammer genoeg niet zo ver het reservaat in. Tegen 21:15 gingen we al weer terug. Ik wou zo graag de neushoorns zien omdat ik ze nog niet gezien had. En daar waren ze dan op de terugweg, dichtbij het Kwantuverblijf, net naast een nijlpaard dat eindelijk uit het water was gekomen en gigantisch was! Dat was echt geweldig ! De neushoorns hadden geen grote hoorns meer omdat ze deze gered hadden. Ze waren bijna vermoorden voor hun hoorns, ik wist niet dat dat meer geld waard was dan goud. Arme dieren!

Die avond hebben we dus 3 van de big 5 op 1 avond gezien!
Het was een geweldige nightdrive en hoop dit ooit weer te doen! De volgende ochtend stonden we ook vroeg op zodat we de zonsopgang zouden zien.
We zagen alle leeuwinnen (op 1 na met de welpen) , de neushoorns en waterbuffels allemaal op 1 plaatje. Het was tijd voor hen om te rusten. De leeuwen waren moe van het jagen.

Als we terug waren moest ik mijn spullen pakken want we moesten ons klaarmaken voor het weekend! We vertrokken richting Plettenberg Bay. Dat was zo'n 5 uur rijden met alle stops die we gemaakt hebben. Die avond gingen we lekker eten en zijn we uitgegaan. Dat was wel een leuke avond.
Zaterdag gingen we normaal gaan paragliden maar omdat het weer zo slecht was ging het niet door. Dus hebben de meeste van ons niets gedaan. Gewoon wat gewandeld door het dorp en daarna in het hostel gezeten omdat het te koud was buiten. Ik vond het wat verspilling want mijn weekend. Wat het weer wel niet kan doen he...
Zondagochtend deden we een Africanion : je springt van een rots met en touw en daarna spring je het water in en moet je zwemman. Maar het was ijskoud! Het was maar 6 graden... Gelukkig hadden we 2 zwempakken aan, dat was het een 'beetje' warmer.
Plots zwom er ook een slang in het water en gelukkig kon een van de gidsen hem eruit halen met een stok want hij was giftig, haha....
Ik heb denk ik een brainfreeze gekregen door in het water te springen. Niet cool. We vertrokken niet te laat want we moesten op tijd in Port Elisabeth zijn, iemand moest zijn vlucht naar huis halen. Gelukkig kwamen we die dag op tijd thuis.